رونق نسبی بازار برنج مازندران در سایه ترس شالیکاران از کاهشی‌تر شدن قیمت محصول
رونق نسبی بازار برنج مازندران در سایه ترس شالیکاران از کاهشی‌تر شدن قیمت محصول
محمودآبادآنلاین:بازار عرضه و تقاضای برنج کشت اول مازندران پس از گذشت بیش از ۷۰ روز و درآستانه ورود شالی کشت دوم در سایه ترس شالیکاران از کاهشی‌تر شدن قیمت به صورت نسبی در شالیکوبی های استان رونق گرفت.

بررسی میدانی از چند واحد شالیکوبی در شهرهای آمل ، بابل و ساری نشان می دهد که برنج طارم محلی و هاشمی که حدود ۷۰ درصد ارقام برنج های آماده عرضه و فروش استان مازندران را شامل می شود ،با کاهش قیمت، بین ۸۸تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو گرم خرید و فروش می شود.

به نظر می رسد شالیکاران که روی قیمت ۱۰۰هزار تومان تاکید و تاکنون نیز مقاومت کرده بودند ،البته بعضی از کشاورزان نیز با این قیمت محصولشان را فروختنند ،در آستانه برداشت کشت دوم برنج به کاهش  ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی نسبت به قیمت مورد نظرشان کوتاه آمده و محصولشان را در حال عرضه هستند.

طناب کشی میان کشاورزان از یک سو با تاجران و بنکداران برای قیمت مورد نظر و پیشنهادی برنج تولیدی امسال در مازندران درحالی بسیار طولانی شد که شالیکاران همچنان نسبت به فروش یکجای محصولشان خودداری و مقاومت می کند ،طبق آمار رسمی اتحادیه شالیکوبی داران همچنان پس از گذشت بیش از ۲ ماه از زمان اولین برداشت ،حدود ۶۰ درصد محصول کشت اول برنج کشاورزان در انبارها آماده فروش موجود است.

بر اساس اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال  ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت اول رفت و نخستین برداشت مکانیزه برنج مازندران نیز به صورت رسمی بیست و یکم تیر ماه در فریدنکنار آغاز و به محض برداشت محصول ، کشت دوم به روش نشاء دوباره عملیاتی شد یعنی ۱۰۴ هزار هکتار یعنی حدود نیمی از این شالیزاری های استان زیر کشت دوم رفت و اکنون به مرحله خوشه دهی و در آستانه برداشت رسیده است.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا