ردپای اقتصاد مقاومتی در حکایتِ سبزِ بانوی کارآفرینِ محمودآبادی
ردپای اقتصاد مقاومتی در حکایتِ سبزِ بانوی کارآفرینِ محمودآبادی
 محمودآباد آنلاین:زهرا حسین‌زاده بانوی کارآفرینی محمودآبادی که با احداث گارگاه کوچک و اشتغالزایی برای 9 نفر، اقتصاد مقاومتی را معنا کرد.

طی سال‌های اخیر با افزایش مشغله و گرفتاری خانواده‌ها، بسیاری از آن‌ها استفاده از محصولات فرآوری شده را ترجیح می‌دهند به عنوان مثال در حال حاضر کمتر خانواده‌ای تمایل دارد، قند مصرفی خود را به صورت کله قند خریداری کرده و در خانه خرد کند یا خرید سبزیجات خرد یا خشک شده رواج زیادی پیدا کرد.

همین موضوع فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌کند به‌طوری‌که قبلا خانواده‌ها تنها سبزی را خریداری و سپس اقدام به تمیز کردن آن می‌کردند اما خرد کردن آن را به این مراکز سبزی خردکنی می‌سپردند که به ازای هر کیلو مبلغ معینی را پرداخت می‌شد؛ اکنون وضعیت فرق کرده و این مراکز به تنهایی و با شغل سبزی خردکنی نمی‌توانند امرار معاش کنند و باید خود را مطابق شرایط روز تغییر دهند.
در حالی بیکاری به معضل اصلی جوانان و خانواده‌ها و چالش اصلی جامعه تبدیل شده و جامعه از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و به دنبال آن فقر رنج می‌برد که ایجاد مشاغل خانگی می‌تواند به‌عنوان راهکاری مؤثر برای کاهش بیکاری و حتی توسعه اقتصادی در جامعه منجر شود.

اجرای طرح‌های اقتصادی در قالب مشاغل خانگی که به سرمایه و مکان آنچنانی نیاز نداشته و در صورت برنامه‌ریزی صحیح و حمایت مسئولان از افراد جویای کار و راهنمایی آن‌ها قطعا به ایجاد مشاغل خانگی یکی از این راهکارها است، تبدیل می‌شود و ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی در قالب مشاغل خانگی از جمله قابلیت‌هایی بوده که می‌توان با استفاده از آن در راه تحقق اقتصاد کشور گام برداشت.
به همین منظور برای معرفی مشاغل خانگی و حمایت از توسعه اقتصاد مقاومتی گفت‌وگویی با زهرا حسین‌زاده بانوی کارآفرین که در ساکن روستای آزادمون از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد است؛ انجام شد.
وی گفت: به همراه همسر و فرزندانم مجموعه کوچکی از تولیدات خودمان را در روستا ایجاد کرده و مشغول به‌کار هستیم.
این بانوی کارآفرین محمودآبادی می‌گوید: ما قبل از اینکه کار فروش و راه‌اندازی کارگاه را انجام بدهیم، مطالعاتی در زمینه نیاز مردم و بازار انجام دادیم و بازاریابی کردیم و متوجه نوع نیازهای مردم شدیم.
حسین‌زاده اظهار داشت: در این مجموعه انواع سبزیجات، مرغ، خروس ، اردک، گوسفند و … پرورش می‌هیم؛ ما شست وشو را با دقت بسیار زیادی انجام داده تا سبزی‌ها سالم و بهداشتی باشند؛ در حال حاضر همسر، دوتا از فرزندانم و نیز دو همکار خانم دائمی در کارم به من کمک می‌کنند و مجموعاً در کارگاه ۹ نفر هستیم.
وی ادامه داد: سال‌های گذشته مغازه کوچیکی داشتم که در آن لباس زنانه می‌فروختم؛ اوقات بیکاری سبزی‌های باغ را پاک می‌کردم و اضافه‌های مصرفی را نیز می‌فروختم؛ کم کم استقبال زیادی از خرید سبزی‌ها شد که به این فکر افتادم که تغییر شغل بدهم و به کار بسته‌بندی سبزیجات و کارآفرینی در تولیدات رونق بدهم.
این بانوی کارآفرین محمودآبادی تصریح کرد: ما بسته‌بندی همه محصولات مورد نیاز در آشپزخانه را از صفر تا صد انجام می‌دهیم و به‌صورت آماده طبخ در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهیم داد.
حسین‌زاده افزود: موانع زیادی در شروع کار داشتیم اما با همکاری خانواده از پیش پا برداشته شد  و امروز به جایگاهی رسیدیم که در حوزه کارآفرینی حرفی برای گفتن داریم.
وی یادآور شد: تلاشم این است سبزی‌ها را خودم کشت و بسته‌بندی کنم تا این کار برای متقاضیان هم از کیفیت مطلوب برخوردار باشد و هم صرفه اقتصادی داشته باشد و در حال حاضر مشتریان زیادی دارم حتی در تهران که به‌صورت پیک می‌فرستیم.
این بانوی کارآفرین محمودآبادی گفت: راه انداختن مشاغل خانگی ساده نیست اما با اطمینان می‌گویم که خواستن توانستن است و انسان با توکل بر خداوند و اراده می‌تواند هر کاری را با موفقیت انجام دهد؛ به‌خصوص زنان سرپرست خانوار با مشکلات زیادی روبرو هستند؛ هیچ چیز سخت‌تر از این نیست که محتاج دیگران باشند.
حسین‌زاده در ادامه بیان کرد: اگر من به‌عنوان یک زن توانستم این اشتغال را از صفر شروع کرده و حدود ۱۰ خانوار را از آن سود بهره‌مند کنم بنابراین خیلی از افراد دیگر نیز می‌توانند کارهای بسیار مهم‌تر از این را انجام دهند و توصیه می‌کنم که هیچ وقت ناامید نشوند.
وی تاکید کرد: جوانانی که می‌گویند کار نیست، بدانند که همت و تلاش از همه چیز مهم‌تر است، حتی اگر سرمایه‌ای هم نباشد، می‌توانند با عزم و اراده آهنین به مشکلات غلبه کرده و مسیر خود را پیدا کنیم که در این مسیر می‌توانیم دست خیلی از افراد دیگر را بگیریم.
این بانوی کارآفرین افزود: اگر این احساس در کل جامعه به وجود بیاید، نه تنها مشکل اقتصادی و اشتغال نخواهیم داشت بلکه می‌توانیم صادرکننده در اکثر محصولات باشیم و رفاه کامل را به جامعه به ارمغان بیاوریم.
به گفته حسین زاده: حداقل فضای لازم برای راه اندازی این کسب و کار خانگی یک اتاق ۱۲ متری است؛ این کسب و کار به امکانات و تجهیزات سطح بالا و گران قیمت نیازی ندارد؛ مهم‌ترین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی این شغل عبارتند از میزی بزرگ و چند صندلی (برای پاک کردن سبزی روی آن)، تعدادی سبد (برای شست وشوی سبزیجات)، یک یا تعدادی قابلمه یا ظرف بزرگ و اجاق گاز ( برای تفت دادن یا پخت سبزیجات)، یک دستگاه پرس خانگی (برای بسته بندی سبزیجات)، یک وسیله نقلیه مانند موتور سیکلت یا خودرو (برای حمل و نقل سبزیجات، در صورت نیاز)، یک خط تلفن و گوشی تلفن (برای سفارش گرفتن) و ارتباط با مشتری و ملزوماتی بهداشتی مانند تعدادی پیش بند، چکمه و چاقو برای پرسنل.
وی در خصوص فروش محصولات خود تصریح کرد:‌ قبل از اینکه به فکر فروش بیفتید به یک نکته مهم توجه کنید؛ سعی شود قبل از تولید، سفارش بگیرید؛ این نکته به ویژه برای تولیدکنندگان مواد فسادپذیرتر مثل سبزی خردشده یا چیپس میوه اهمیت بیشتری دارد و اما فروش؛ برای فروش چند راه حل دارید.
این بانوی کارآفرین گزینه بعدی را فروش اینترنتی دانست و افزود: با ایجاد صفحات شخصی می‌توانید برای فروش محصولات‌تان تبلیغ کنید یا می‌توانید با نصب چند آگهی در خیابان محل زندگی‌تان کالاهای تولیدی خود را به‌صورت مستقیم عرضه کنید.
حسین‌زاده در پایان گفت: در آگهی‌تان قیمت عرضه به‌صورت مستقیم را محور تبلیغ قرار دهید تا هم محله‌ای‌هایتان‌ترغیب شوند به جای خرید از واسطه‌ها به‌صورت مستقیم از شما خرید کنند.

رسیدن به پیروزی اراده قوی و تلاش بسیار می‌خواهد وگرنه اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود، ﺍﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ دو رﮐﻦ دﺍرد ﮐﻪ ﯾک رﮐﻦ آن ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻠــــــﯽ و رﮐﻦ دوم آن نیز تقویت فرهنگ جهادی است بنابراین روﯾﻜﺮد ﺟﻬﺎدی ﺑﺮﺍی ﺗﺤﻘﻖ اقتصاد مقاومتی رﮐﻦ و ﭘﺎﯾﻪ محسوب می‌شود که اگر جای آن در بخش‌های مختلف اقتصاد خالی باشد، ﺍﻗﺘﺼــﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ ﻧﯿﺰ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺤﻘﻖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ

  • نویسنده : علی جعفرپور
  • منبع خبر : روابط عمومی جهاد کشاورزی محمودآباد