برگزاری عزاداری‌ها در مکان‌های مسقف ممنوع است
برگزاری عزاداری‌ها در مکان‌های مسقف ممنوع است
شریعت فرماندار شهرستان محمودآباد در جلسه هماهنگی کمیته محرم از برگزاری عزاداری محرم و صفر در این شهرستان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خبر داد.

شریعت یادآور شد : بر اساس دستورالعمل ابلاغی، برگزاری مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری از هر چهار طرف حداقل دو متر و با حداقل میزان تجمع باید باشد و برگزاری عزاداری‌ها در مکان‌های مسقف ممنوع است.

وی همچنین از کاهش ساعات برگزاری مراسم به حداکثر دو ساعت و ممنوعیت جابه‌جایی هیات ها و حرکت دسته‌های زنجیر زنی و سینه زنی و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در زمان برگزاری مراسم خبر داد و افزود: سینه‌زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم بدون جابه‌جایی، ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در عزاداریها و استفاده مستمر از ماسک در زمان برگزاری مراسم  از نکات مورد تاکید دستورالعمل ابلاغی ستاد ملّی مقابله با کرونا می باشد.

وی ادامه داد: برپایی هر نوع ایستگاه‌صلواتی، توزیع نذورات و چای در موکب‌ها، خیمه‌ها، و چادرها در سطح شهرستان‌ ممنوع اعلام شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان ادامه داد : هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم‌ عزاداری محرم و صفر ممنوع است و نذورات باید برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع شوند.

فرماندار در پایان افزود :برگزاری نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن مسقف دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت و رعایت فاصله‌گذاری حداقل دو متر از هر طرف و استفاده از ماسک و نیز همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

وی افزود: نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به‌دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته‌بندی می‌شود و این نذورات نباید در یک نقطه توزیع شود تا از تشکیل تجمع، صف و تراکم جمعیت خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه هیات های مذهبی صرفاً با امضاء تعهد نامه بهداشتی می توانند مبادرت به برگزاری مراسم محرم نمایند افزود:  با برگزار کنندگان هرگونه مراسمی خارج از این چارچوب برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین