هوای مازندران طی دو روز آینده نیز خنک باقی می‌ماند
هوای مازندران طی دو روز آینده نیز خنک باقی می‌ماند
محمودآباد آنلاین: هواشناسی مازندران با اشاره به شکل‌گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور موج از تراز میانی جو، از کاهش چهار تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوای این استان از امروز یکشنبه تا روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سامانه جدیدی که از عصر روز گذشته وارد مازندران شد و تا پایان روز دوشنبه نیز فعال خواهد بود، علاوه بر رگبار باران و وزش باد نسبتا شدید، کاهش چند درجه‌ای دمای هوا را نیز به همراه داشت بگونه‌ای که دمای هوا امروز یکشنبه در مقایسه با روز گذشته در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای بین ۲ تا پنج و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات نیز بین سه تا ۱۰ درجه‌ کاهش یافته است.

جدول پیش‌بینی پنج روزه هواشناسی مازندران نشان می‌دهد که در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای بیشترین میزان کاهش دما طی امرز و فردا مربوط به شهر ساری مرکز مازندران است. دمای هوای این شهر از ۳۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز گذشته امروز با پنج درجه کاهش به ۲۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد رسید و پس از آن بیشترین میزان کاهش دما مربوط به گلوگاه است. دمای هوای این شهر نیز از ۳۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز گذشته، با چهار درجه کاهش در روز دوشنبه به ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران نیز همانند مناطق ساحلی و جلگه‌ای در دور روز آینده شاهد خنک‌تر شدن دمای هوا خواهند بود و بیشترین میزان کاهش دما نیز در این مدت مربوط به بلده و کیاسر است. دمای هوای این مناطق از ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز گذشته با ۱۰ درجه کاهش در روز دوشنبه به ۱۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد. پس از آن بیشترین میزان کاهش دما مربوط به کجور است. دمای هوای این منطقه از ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز گذشته، با هشت درجه کاهش در روز دوشنبه به ۲۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد که با خروج سامانه ناپایدار جوی از عصر روز دوشنبه، دمای هوای این استان نیز از روز سه شنبه تا پایان هفته جاری دوباره روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت.

هواشناسی مازندران شرایط جوی استان بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابـی هواشناسـی در روز جاری را  نیمه ابری تا ابری گاهی با رگبار پراکنده، وزش باد، کاهش نسبی دما و احتمال رعد و برق با بیشینه دما در سطح استان بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و در روز دوشنبه نیز صاف تا  نیمه ابری گاهی با افزایش ابر ، وزش باد و احتمال رگبار پراکنده پیش‌بینی شده است. دمای هوا نیز در سطح استان بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش بینی شده است.

هواشناسی شرایط جوی مازندران در روز سه‌شنبه را صاف تا نیمه ابری گاهی با افزایش ابر در نیمه غربی استان و احتمال رگبار پراکنده با بیشینه دما بین ۲۶ تا ۲۹ درجه سانتیگراد بالای صفر پیش‌بینی کرد.

آسمان مازندران در روزهای چهار‏شنبه و پنجشنبه نیز صاف تا نیمه ابری گاهی با افزایش ابر و بیشینه دما نیز در سطح استان بین ۲۷ تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش‌بینی شده است.

داده‌های آماری از ایستگاه‌های هواشناسی مازندران نشان می‌دهد که گلوگاه با ۳۲.۷ و آلاشت با ۲۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای امروز شهر ساری مرکز مازندران نیز به ۲۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته پنج درجه کاهش خواهد یافت.

هوای مازندران طی دو روز آینده نیز خنک باقی می‌ماند

امواج بیش از ۲ متری در دریای خزر 

سامانه جدید جوی دریای خزر را هم تحت تاثیر قرار داد و باعث شکل گیری امواج بیش از ۲ متری شده است که برای شنا و  هرگونه فعالیت دریایی خطرناک است.

هواشناسی مازندران پیش از این با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد ، نسبت به خطرات شکل گیری امواج بلند در دریای خزر آن هم در  فصل شنا هشدار داده و هرگونه فعالیت دریایی را تا صبح روز سه‌شنبه هفته جاری ناامن اعلام کرده بود.

طبق پیش بینی هواشناسی ، بیشینه سرعت وزش باد در دریای خزر تحت تاثیر سامانه بارشی و مرطوب شمالی تا ۱۵ متر بر ثانیه می رسد که باعث شکل گیری امواج تا ۲.۵ متر خواهد شد و در این وضعیت جوی دریایی علاوه بر احتمال غرق شدن قایق های تفریحی و شناورهای سبک، باعث پاره شدن تورهای صیادی بویژه تورهای صید پره و ایجاد خطر برای فعالیت های صیادی خواهد شد.

هواشناسی مازندران توصیه کرده است تا مسافران و علاقه‌مندان به دریا طی این مدت از فعالیت‌های تفریحی خودداری کنند و صیادان و فعالان حوزه شیلات نیز از حضور در دریا بپرهیزند.

مازندران حدود ۴۴۰ کیلومتر از سواحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در میان سه استان شمالی است.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مازندران