بوی تدبیر مدیریت شهری محمودآباد از ساحل به مشام می رسد
بوی تدبیر مدیریت شهری محمودآباد از ساحل به مشام می رسد
محمودآباد آنلاین : همگان شمال کشور و خطه مازندران را به زیبایی ، سواحل شنی دل نشین، جنگل های سرسبز و مردمی خون گرم و مهربان می شناسند. در کنار این تمثیل ها محمودآباد نگین شهرهای ساحلی مازندران است که به عنوان دروازه ساحلی استان شناخته می شود که با برخورداری از حدود ۳۴ کیلومتر نوار ساحلی، نزدیکرترین خط دریایی به پایتخت کشور و میزبان اصلی مسافران است.

اما طی سالهای اخیر آنچه بیش از گردشگری، محمودآباد را مشهور کرده و بر سر زبان ها انداخته است، چهره ناخوش سکونت زباله در جوار یکی از زیباترین سواحل استان است. قصه پر غصه خوش نشینی زباله در ساحل محمودآباد قدمتی به بلندای چند دهه دارد که اکنون دهه چهارم خود را سپری می کند. زباله هایی که بوی نامطبوع آن حتی به محافل جهانی نیز رسیده است.

سایت زباله محمودآباد که در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر جاخوش کرده طبق گزارشات رسمی و غیر رسمی روزانه میزبان ۲۰ هزار تن زباله بود که به مرور زمان با جابه جایی آن به شهرهای مجاور و همچنین به مکان های خارج از استان از حجم آن کم شد، اما هیچگاه طعم شیرین تخلیه کامل را نچشید.

سایت ساحلی زباله محمودآباد طی سالهای خوش نشینی خود در جوار خزر آسیب دیده، این سالها در کنار انبوهی از نگرانی ها ، دغدغه های دوستداران محیط زیست و گزارشات رسانه ای، میزبان وعده های بیشماری برای تخلیه، ساماندهی و جابه جایی بود که هربار به بهانه هایی مختلفی همچون تغییرات مدیریتی شهری، مشکلات اعتباری، نبود زمین مناسب و شیوع کرونا جز طبل توخالی چیزی برای مردم و مسافران به ارمغان نیاورد.

آذر ماه سال ۹۸ پس از انتشار فیلم ها و تصاویری از فاجعه زیست محیطی سایت زباله شهر محمودآباد در رسانه‌ها و فضای مجازی و ورود انبوهی از شیرانه به دریای خزر، صدای آن از ابعاد استانی و کشوری فراتر رفت. انتشار این تصاویر همچنین سبب شد تا معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور وضعیت زباله در استانهای شمالی کشور بویژه محمودآباد را فاجعه بار توصیف و اعلام کند “حجم زیاد زباله در فاصله نزدیک دریا رها شده‌ است که شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود.

همان ایام در جلسه شورای اداری محمودآباد که برای تعیین تکلیف زباله شهرستان تشکیل شد، مهدی رازجویان معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت: اطمینان می دهیم تا حدود یک ماه آینده (یعنی پایان دی ماه ۱۳۹۸ ) به طور کامل زباله از سایت ساحلی محمودآباد تخلیه شود. وی تاکید کرده بود که مکان فعلی دپوی زباله متعلق به راه و شهرسازی است بر حسب نظر و پیگیری های استاندار قرار است به پارک و فضای سبز تبدیل شود تا خاطره‌ای که از آن مکان باقی مانده به یک خاطره خوب در ذهن مردم تبدیل گردد.

همین وعده نیز در زمان کوتاهی نقض شد زیرا چندی بعد مسئولان شهرستان محمودآباد اعلام کردند که کار تخلیه زباله سایت ساحلی این شهر سنگین و زمانبر است و تقریبا ۲ ماه فرصت لازم است تا کاملا منطقه از زباله تخلیه شود. البته مسئولان شهرستانی وعده داده بودند که در مدت تخلیه سایت هیچگونه زباله‌ای در محل تخلیه نخواهد شد، ولی با گذشت چند ماه مجدداً  شاهد سرازیری زباله به سایت ساحلی محمودآباد بودیم. از آن به بعد نیز مسئولان شهرستانی و استانی هر از چند گاهی برای خریدن وقت بیشتر وعده های چندین و چند ماهه برای تخلیه محل دپوی زباله به افکار عمومی تزریق می کردند که البته هیچگاه مورد قبول مردم قرار نگرفت.

 

حتی پس از گذشت چند سال که اعتراض اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست به جایی نرسید تا اینکه که در بهمن ۱۴۰۰ این بحران زیست محیطی صدای کارکنان دستگاه های دولتی مانند اداره ورزش و جوانان را نیز درآورد. کارکنان این اداره با نوشتن نامه و پخش یک کلیپ از محوطه این اداره شکایت خودشان را اعلام کردند که البته به سرعت این نهاد اعتراض کارکنان خود را نیز ساکت کرد.

کارکنان اداره ورزش و جوانان در نامه اشان خطاب به رییس این اداره نوشتند: با توجه به این که مکاتبات کارکنان اداره با مسئولان شهرستانی و حتی استانی در خصوص شرایط سخت و غیرقابل تحمل تنفسی که ناشی از بوی تعفن زباله های انباشت شده در ضلع شمالی این اداره است هیچگونه پاسخ و عکس العملی را در پی نداشته، خواهان دورکاری و ترک محل اداره تا زمان حل مشکل هستیم.

حداقل طی ۲ سال اخیر بارها از سوی مسئولان ارشد شهری و یا استانی وعده یافتن زمین مناسب برای ساخت سایت جدیدی داده شد ، ولی هربار به دلایلی که حتی برای مردم نیز غیرقابل پذیرش است، با بن بست مواجه شد. جابه جایی محل دفن، انتقال به استان دیگر، ارسال به زباله سوز و برنامه هایی از این دست بارها و بارها به عنوان گزینه روی میز مسئولان محمودآبادی تبلیغ شد ، ولی هیچکدام سرانجامی نداشته است.

اکنون اما با گذشت بیش از سی ماه از وعده تبدیل شدن مکان فعلی سایت زباله به پارک نه تنها این مکان به پارک تبدیل نشده است بلکه همچنان اما و اگرها برسر انتقال زباله ادامه دارد و همچنان تنها بر روی کاغذ باقی مانده است.

اگر چه کمر معضل زباله در محمودآباد طی  یک سال اخیر با جابه جایی آن به مناطق دیگر شکسته شده است اما خشکاندن ریشه عمیقی که طی دستکم چهاردهه نه تنها در محمودآباد بلکه در جای جای استان دوانده نیازمند تداوم پیگیری و نظارت است؛ برنامه‌ای که تحقق آن مطالبه مهم مردم به‌شمار می‌رود مردمی که دیگر باوری به وعده ها ندارند.

در حال حاضر مردم و اهالی منطقه چشم امید به استاندار مازندران دارند. استانداری که در نخستین روز معارفه اش حل معضل پسماند در مازندران را اولویت اول دولت خود عنوان کرد و با تمامی مسئولان استانی و شهرستانی در این خصوص اتمام حجت کرد.

ای که دستت می رسد کاری بکن….

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین