آیا صلاحیت داوطلبان رد صلاحیت شده قرار است با امعان نظر مراجع تایید شود
آیا صلاحیت داوطلبان رد صلاحیت شده قرار است با امعان نظر مراجع تایید شود
محمودآباد آنلاین / رییس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های مازندران گفت: برخلاف آنچه که برخی‌ها ادعا می‌کنند بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها با دقت انجام شده است.

به گزارش محمودآباد آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روز گذشته خبری در فضای رسانه‌ای از نتایج دیدار وزیر کشور با رئیس مجلس منتشر و اشاره شد که پس از این نشست تصمیم بر آن شد تا در بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آن‌ها از مراجع نظارتی مثبت است، با امعان نظر از سوی هیات نظارت مورد تائید قرار گیرد و با این تصمیم مشکل تعداد زیادی از داوطلبان رد صلاحیت شده برطرف و صلاحیت آن‌ها تائید شود، خبری که رییس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های مازندران می‌گوید این مباحث فقط بخشی از خبر بود.

 

مهدی سعادتی رییس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های مازندران گفت: وزیر کشور اخیرا در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی دغدغه‌هایی پیرامون ضرورت مشارکت حداکثری، شیوه بررسی صلاحیت‌ها و حفظ حقوق کاندیدا و مردم مطرح کردند که آقای قالیباف نیز بر این موارد تاکید داشتند.

 

او افزود: پس از این دیدار مصاحبه‌هایی از برخی افراد در خصوص امعان نظر هیات نظارت بر انتخابات در بررسی صلاحیت افراد و امکان تایید صلاحیت برخی افراد رد صلاحیت شده منتشر شد که فقط بخشی از صحبت‌های وزیر کشور بود.

 

سعادتی ادامه داد: مباحثی که از سوی این افراد مطرح شد تصمیم و مصوبه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نبود و اطلاعیه رسمی از سوی استان‌ها و کشور نیز در این خصوص صادر شده است.

 

رییس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های مازندران افزود: هیات مرکزی انتخابات در کشور و استان با رعایت کامل حقوق شهروندان و کاندیدا‌ها از ابتدای شروع فعالیت به صورت مکرر به بررسی دقیق و مستند صلاحیت داوطلبان پرداخته و این موارد را نیز به همه عوامل گوشزد کرده است.

 

او افزود: در حالیکه بررسی صلاحیت نامزد‌ها هنوز تمام نشده و کار‌ها با فشردگی و دقت خوبی در حال انجام است متاسفانه برخی آمار‌ها از تعداد رد صلاحیت‌ها با هدف مخشوش کردن شرایط ارائه شد.

 

سعادتی با بیان اینکه قانون رکن اول و اساسی در بررسی صلاحیت کاندیدها است، گفت: هیات نظارت بر انتخابات پنج اصل مهم اجرای قانون، اجرای عدالت، رعایت حقوق شهروندان، رعایت حقوق نظام و توجه به استعلام‌های پنچگانه را ملاک کار خود قرار داده  و صلاحیت همه کاندیدا‌ها با توجه به این ۵ اصل بررسی شده است.

 

رییس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های مازندران افزود: برخی‌ها می‌گویند رد صلاحیت‌ها درصد مشارکت مردم در انتخابات را پایین می‌آورد اما هیات نظارت با تمام قدرت و مطابق قانون وظایف خود را انجام می‌دهد.

 

سعادتی گفت: هیات نظارت بر انتخابات مطابق مواد ۵۰، ۵۱، ۵۳ و ۵۵ قانون شورا‌ها تنها مرجع نظارتی انتخابات شورا‌ها است و در تصمیمات خود هم استقلال دارد.

 

او با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیدا‌های شورا‌های شهر تقریبا تمام شده و بررسی صلاحیت کاندیدا‌های شورای روستا‌ها نیز از دیروز جمعه هفدهم اردیبهشت آغاز شده است، ادامه داد: تلاش شده است تا با همدلی و دقت نظر همه نهاد‌های نظارتی و دستگاه‌ها علاوه بر برگزاری انتخابات باشکوه شرایط برای حضور افرادی سالم و جلوگیری از حوادث تلخ گذشته فراهم شود.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان