آزاد سازی سواحل؛ امید تازه ساحل نشینان مازندران برای اشتغال
آزاد سازی سواحل؛ امید تازه ساحل نشینان مازندران برای اشتغال
محمودآباد آنلاین:صدور دستور آزادسازی سواحل و بهره‌برداری و ساماندهی آن توسط رییس جمهور علاوه بر تزریق نفسی تازه برای گردشگری در سواحل خزر، روزنه امیدی جهت ایجاد اشتغال جدید و همچنین کسب درآمد بیشتر برای ساحل نشینان مازندران باز کرده است.

 آیت الله سیدابراهیم رئیسی دهم بهمن ماه امسال طی سفر استانی خود به گیلان با صدور دستوری از تمامی دستگاه ای دولتی و عمومی خواست تا از حریم ۶۰ متر سواحل دریا خزر عقب نشینی کنند. رییس جمهور همچنین برای این کار ضرب الاجل ۲۰ روزه تعیین کرد. پس از این دستور تقریباً تمامی قسمت های ساحلی تحت تصرف نهادای دولتی آزادسازی شد و برای استفاده عمومی در اختیار مردم قرار گرفت.

این تصمیم علاوه بر اینکه پس از چندین دهه گلایه و اعتراض بار دیگر شادی مردم را برای دسترسی همه جانبه به دریا بدون تبعیض، محرومیت و محدودیت در پی داشت ، سبب به وجود آمدن امید مضاعف برای ایجاد اشتغال و همچنین کسب و کار بیشتر پس از دوران کرونایی شد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی همچنین در سفر اخیرش به مازندران در بازدید از سواحل آزاد شده استان بر مدیریت سواحل پس از آزادی و توسعه گردشگری تاکید کرد و به استاندار دستور داد طرح‌های سالم سازی سواحل را گسترش و امکانات لازم را برای تفریح سالم مردم فراهم کند ؛ دستور و تکلیفی که به اعتقاد مردم محلی و کارشناسان، پس از نتیجه مثبت آزادسازی نه تنها زمینه ساز افزایش درآمد ساحل نشینان می شود، بلکه می تواند بخش از مشکلات اشتغال جوانان منطقه را نیز برطرف کند و  سبب اشتغالزایی جدید شود.

آزادسازی سواحل؛ امید تازه ساحل‌نشینان مازندران برای اشتغال

افزایش گردشگر درپی آزادسازی سواحل

یکی از کافه داران محمودآبادی ضمن ابراز خرسندی از آزاد سازی سواحل گفت: آزادسازی سواحل می‌تواند سبب افزایش آمار گردشگران در مناطق ساحلی شود و به تبع آن درآمد مردم منطقه را نیز افرایش دهد.

وی با بیان اینکه دو سال اخیر به علت شیوع کرونا در آمد ساحل نشینان بشدت کاهش یافته است ، افزود: آزادسازی سواحل به خصوص آزادسازی ساحل شرکت نفت که همیشه برای اکثر مسافران و حتی بومیان مازندران به یک حسرت تبدیل شده بود می تواند مردم محلی و مسافران خارج از استان را به محمودآباد بکشاند.

این دکه دار گفت : محمودآباد  نزدیک ترین شهر ساحلی به پایتخت کشور است اما متاسفانه امکانات تفریحی  مناسب که سبب جذب و ماندگاری گردشگر شود در شهرستان وجود ندارد که امید است  با آزاد سازی ساحل و در اختیار داشتن ۳۳ کیلومتر ساحل  اقداماتی در راستای افزایش خدمات و وسایل تفریحی فراهم شود تا علاوه بر اشتغال زایی  برای جوانان بومی منطقه سبب افزایش حضور  گردشگران نیز باشیم.

فرصت سازی به جای فرصت سوزی

یکی از بازاریان سرخرودی نیز با بیان اینکه ساحل دریا متعلق به همه مردم است و  همه مردم باید از آن استفاده  کنند،  گفت : دستور رییس جمهور مبنی بر آزاد سازی سواحل سبب شادمانی مردم شده  و در حال حاضر  انتظار ما از مسوولین شهرستانی و استانی این است که سواحل آزادشده را  به حال خودش رها نکنند بلکه از این  فرصت بوجود آمده برای اشتغال استفاده کنند.

وی که خود را مراد اکبری معرفی کرد ، به آزادسازی مجتمع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه سرخرود  اشاره کرد و افزود : سرخرود در طول سال میزبان مسافران زیادی از اقصی و نقاط کشور است ولی متاسفانه گردگشگری در این منطقه تنها به ویلا خوابی خلاصه شده است و در حال حاضر با توجه به آزاد سازی سواحل خواسته مردم محلی این است که  مسوولان به وعده های خود برای ایجاد منطقه گردشگری در بخش سرخرود جامعه عمل بپوشانند.

او ادامه داد: اگر وعده مسوولان مبنی بر ایجاد منطقه گردشگری در سواحل آزاد شده عملی شود ،علاوه بر شیرینی آزاد سازی سواحل،کام جوانان منطقه نیز با اشتغال زایی و کسب درآمد  شیرین  می شود.

این بازاری گفت : باید از فرصت  آزاد سازی سواحل در راستای ایجاد منطقه گردشگری و به طبع آن افزایش درآمد مناطق ساحل نشین استفاده کرد نه اینکه صرفا مسوولان بر حسب دستور داده شده تنها به آزاد سازی و تخریب حریم های موجود در بخش  ۶۰ متری اکتفا کنند.

آزادسازی سواحل؛ امید تازه ساحل‌نشینان مازندران برای اشتغال

پیش‌بینی اشتغال ۱۵۰ هزار نفری در سواحل

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:  متاسفانه  دریا و سواحل آن در استان مازندران بلا استفاده بوده است و  هیچگونه امکانات  تفریحی دریایی برای استان در نظر گرفته نشد.

مهدی ایزدی آزادسازی سواحل را بهترین فرصت برای استفاده از دریا اعلام کرد و گفت: در حال حاضر که عزم دولت برای آزادسازی سواحل چه سواحلی که در اختیار نهاد ها دولتی هستند و چه سواحل در اختیار بخش خصوصی جدی است و بسیاری  از سواحل استان آزاد شده است باید سواحل ساماندهی شود  و تفریحات دریایی در آن مستقر گردد.

وی با بیان اینکه اداره گردشگری برای سواحل آزادسازی شده برنامه جامع گردشگری تدوین کرده است ، افزود : قرار است امکانات تفریحی نظیر اتوبوس دریایی در سواحل استان مستقر گردد تا سبب جذب گردشگر شود و اقامت در مازندران را افزایش دهد و در نتیجه در حوزه درآمدی نیز سبب افزایش درامد  مردم منطقه خواهد شد.

ایزدی با تاکید بر اینکه سواحل آزاد شده باید ساماندهی و امکاناتی نظیر راه دسترسی، روشنایی  و مبلمان شهری برای آن تعبیه شود، گفت :  این نیاز ها در قالب طرح گردشگری ساحل و دریا در سفر اخیر رییس جمهوری به مازندران عنوان شده است و در حال حاضر ما منتظر هستیم تا میزان اعتبار در نظر گرفته برای این طرح مشخص شود.

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری مازندران آزادسازی سواحل را فرصت مناسبی برای اشتغال منطقه عنوان کرد و افزود : هر هزار متر ساحل می تواند برای یکهزار و ۵۰۰ نفر اشتغال زایی کند و اگر ما در طول ۴۳۰ کیلومتر ساحل استان بتوانیم در ۱۰۰ نقطه منطقه گردشگری ایجاد کنیم برای  ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم  اشتغال ایجاد می شود.

وی ادامه داد : افرادی که در نوار ساحلی  دارای زمین هستند نیز می توانند برای دریافت مجوز  اقامتی، رستورانی و تفریحی اقدام کنند و از فرصت آزادسازی سواحل برای افزایش درآمد منطقه استفاده نمایند.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآبادآنلاین