لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل محمودآباد پیدا شد
لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل محمودآباد پیدا شد
محمودآباد آنلاین / رییس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد از کشف لاشه یک قلاده فک خزری که از گونه‌های در خطر نابودی محسوب می‌شود، در ساحل این شهرستان خبر داد.

علی محمد دعاگو گفت : لاشه یک قلاده فک خزری روز گذشته در ساحل کشتی سازی محمودآباد پیدا شد.

وی با اشاره به گذشت چندین روز از مرگ این فک خزری، افزود : متاسفانه گذشت زمان تعیین علت مرگ این فک را سخت کرده است و به علت متلاشی شدن لاشه فعلا اطلاعات مشخصی در خصوص علت و نحوه تلف شدن این گونه در معرض خطر وجود ندارد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست محمودآباد با اعلام این که از ابتدای سال جاری تاکنون لاشه چهار قلاده فک خزری در سواحل شهرستان محمودآباد پیدا شد ، گفت که علت تلف شدن بعضی از این فک ها برخورد با قایق موتوری تشخیص داده شده است.

به گزارش ایرنا ، سال گذشته نیز لاشه ۱۴ قلاده فک خزری تنها در نیمه نخست سال در سواحل مازندرانی دریای خزر پیدا شده و پرسش های زیادی را در باره چرایی مرگشان مطرح کرده بود که هنوز پاسخی پیدا نشده است.

کارشناسان محیط زیست سال گذشته هنگام افزایش تلفات فک های خزری احتمال کشته شدن تعدادی از آنها در مانور نیروی دریایی روسیه در دریای خزر، ابتلای به بیماری آنفلوانزای پرندگان یا بیماری ناشناخته، افزایش میزان آلودگی آب های خزر، برخورد با قایق های موتوری تفریحی، گرفتار شدن در تور صیادان و مسایلی از این دست را مطرح کرده بودند. اگر چه مرگ تعدادی از فک های خزر بر اثر برخورد با قایق های موتوری تایید و در بررسی ها زخم ناشی از انفجار در بدن یکی دو قلاده مشاهده شده بود، ولی در باره مرگ دستکم نیمی از آنها هیچ توضیحی وجود نداشت.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا