آتش زیر خاکستر کرونا در حال شعله‌ور شدن/ روند صعودی ابتلا و بستری در مازندران
آتش زیر خاکستر کرونا در حال شعله‌ور شدن/ روند صعودی ابتلا و بستری در مازندران
محمودآباد آنلاین : با فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۱ همراه با کاهش آمار کرونا در کشور، مسافرت به استان های گردشگرپذیر همچون گذشته از سر گرفته شد. مازندران نیز که یکی از استان های هدف گردشگری است از این قاعده مستثنا نماند و شاهد خیلی عظیم ترددها و ورود مسافران نوروزی بود. اوج ترافیک وارده به مازندران در نیمه دوم تعطیلات به وقوع پیوست که در نتیجه منجر به افزایش روند ابتلا به کرونا و بستری بیماران شد.

این موضوع باعث شد تا بر اساس آخرین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، یک شهرستان مازندران (شهرستان رامسر) در وضعیت قرمز کرونایی و ۳ شهرستان در وضعیت آبی(بابلسر، جویبار و نوشهر) و ۱۸ شهرستان‌ دیگر نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار گیرند. هیچ شهرستانی از مازندران در وضعیت نارنجی کرونایی قرار ندارد.

 

در این رابطه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به وضعیت روند شیوع کرونا اظهار کرد: وضعیت استان از نظر تعداد بیماران سرپایی کرونا رو به افزایش است و روند صعودی را طی می کند.

 

عباس علیپور در گفت و گو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از بیماران سرپایی کرونایی از هم استانی ها هستند گفت: میزان مراجعین سرپایی از میهمانان و مسافران وارد شده در استان آماری زیر ۲۰ درصد دارد.

 

وی درباره آمار بستری شدگان در بیمارستان های مازندران خاطرنشان کرد: میزان بستری روند افزایشی کمتری دارد اما نسبت به موارد ترخیصی آمار بالای یک را نشان می‌دهد به طوری که می‌توان گفت، موارد بستری شده ترخیص نمی‌شوند و از آمار سرپایی ها پیشی گرفته اند؛ این در حالی است که قبل از ورود به سال جدید، این آمار به کمتر از یک رسیده بود و ترخیصی‌ها آمار بیشتری را به خود اختصاص داده‌ بودند و تخت‌های اشغال شده روند نزولی داشت اما اکنون روند بستری نیز به سمت صعودی شدن پیش می‌رود.

 

علیپور با اشاره به اینکه روند کلی شیوع کرونا در استان نمودار صعودی دارد گفت: در پیک ششم شاهد ۲ قله ای شدن نمودار بودیم و هنوز ثبات پیدا نکرده بود و به قبل از پیک ششم نرسیده بودیم که مجددا در حال افزایش است و این روند جای نگرانی دارد.

 

وی با اشاره به سویه غالب فعلی در استان مازندران خاطرنشان کرد: سویه اُمیکرون پیشتاز است و نوع غالب آن در استان اُمیکرون DA.۲ است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به علائم سویه DA.۲ اظهار کرد: این سویه با DA.۱ که در ابتدای کرونا در مازندران وجود داشت یکسان است و از نظر علائم بالینی تفاوت ندارد فقط در نوع دلتا علائم تنفسی غالب بود و در اُمیکرون موارد گوارشی بیشتر به چشم می‌خورد.

 

علیپور افزود: اُمیکرون شامل A.۱ و DA.۲ و DA.۳ بوده که در حال حاضر نوع دوم آن در مازندران غالب و نوع سوم تاکنون شناسایی نشده است که علایم نوع دوم همان علایم گوارشی و تنفسی است.

 

وی با بیان اینکه امکان تشخیص نوع سوم نیز در استان وجود ندارد و کشور این موارد را بررسی می‌کند اظهار کرد: در صورت مشاهده نمونه‌ها به مرکز ارسال شده تا در صورت لزوم کیت های شناسایی برای استان‌ها ارسال شوند، اما تاکنون موارد نوع سوم گزارش نشده و DA.۳ در استان وجود ندارد.

 

این مقام مسئول همچنین به تزریق واکسن ها اشاره کرد و گفت: اهمیت موضوع تزریق واکسن بر کسی پوشیده نیست، در شرایطی که تاب آوری مردم پایین آمده و مسافرت و فعالیت های اجتماعی از سرگرفته شده است، مهمترین مورد تزریق واکسن است که باید جدی گرفته شود و در حال حاضر تزریق واکسن دُز سوم، برای ۵۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال انجام شده است.

 

وی، در پاسخ به علت عدم رغبت مردم به تزریق دُز سوم واکسن، اظهار کرد: علت پایین آمدن آمار تزریق دُز سوم در بین مردم، شاید به دلیل کاهش نگرانی آنها از کروناست اما باید گفت روند کرونا با انجام واکسیناسیون مدیریت شده است و باید این روند ادامه دار شود و تزریق واکسن باید حالت کنشی و نه واکنشی داشته باشد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره ایمنی واکسن ها نیز خاطرنشان کرد: بحث ترس از ایمنی نباید موجب عدم واکسیناسیون شود. واکسن‌ها اعم از تولید داخل و خارج کالای خوبی به جهت ایمنی است و کسانیکه تزریق دُز سوم را انجام می‌دهند یا مبتلا نشده و یا اگر مبتلا شوند از شدت عوارض کمتری برخوردار بوده‌اند.

 

علیپور با بیان اینکه واکسن ایمنی موقتی ایجاد می‌کند و بسته به رفتار ویروس تزریق دزهای جدید واکسن ضروری می‌شود گفت: واکسیناسیون ضرر خاصی ندارد، نهایتا اگر ویروس ضعیف شده و به حد سرما خوردگی برسد از تزریق واکسن ضرری نکرده ایم و اگر همین روند نیز تداوم داشته باشد که با واکسینه شدن ایمنی ایجاد شده است؛ پس در هر ۲ صورت بشر با تزریق واکسن برد خواهد کرد.

 

  • نویسنده : سهیلا ذاکری پاشاکلایی
  • منبع خبر : ایسنا مازندران