وضعیت معاملات اشخاص ممنوع المعامله
وضعیت معاملات اشخاص ممنوع المعامله
محمودآبادآنلاین:به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تادر این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم و مشکلات حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در نوزدهمین ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع  خرید و فروش ملک ورثه ای پرداخته شده است

یکی از مواردی که در زمان انجام معامله باید به آن توجه نمایید این است که طرف مقابل شما ممنوع المعامله نباشد .

با وجود آزادی افراد در انعقاد قرارداد و تصرف در حقوق مالی خویش ، عوامل و توجیهات خاصی سبب می گردد که قانون گذار افراد را در انعقاد قرارداد و پذیرش برخی مفاد آن محدود نماید . اشخاص ممنوع المعامله افرادی هستنند که بنا به دلایل قانونی و یا از سوی دادگاه و مراجع قضایی به دلیل ارتکاب جرائم و یا محکومیتهای مالی کلا و یا در موارد خاص از انجام معامله ممنوع می گردند و حق انجام هیچگونه معامله ای را در خصوص اموال و دارایی های خود نخواهند داشت و چنانچه این افراد به انجام معاملاتی مبادرت ورزند معاملات صورت گرفته از جانب آنها نافذ نخواهد بود .

اشخاص ممنوع المعامله به سه دسته تقسیم می گردند:

۱- محجورین ۲-تاجر ورشکسته ۳-محکومین دادگاه

قانون گذار دلیل ممانعت انجام معامله توسط دسته اول (محجورین) را به دلیل نداشتن اهلیت قانونی و قوه تشخیص دانسته است و به دلیل اینکه این اشخاص خودشان صلاحیت تشخیص مصلحتشان را ندارند از انجام هرگونه معامله ممنوع گردیدند و معاملات آنها باطل و غیرنافذ خواهد بود. اما علت ممنوعیت معاملات دسته دوم و سوم از جانب قانون گذار به جهت حمایت از جامعه و حفظ نظم عمومی دانسته شده است که این دسته افراد به سبب ورشکستگی و ارتکاب جرائم یا ممنوعیت های قانونی دیگر به طور کلی ممنوع المعامله گردیده و در برخی موارد اموال آنها نیز توقیف می گردد و تا زمانی که رفع ممنوعیت نگردد آنها حق معامله در اموال و دارایی هایشان را نخواهند داشت و معاملات آنها نیز باطل و غیرنافذ خواهد بود .

نکته قابل توجه اینکه اشخاص ممنوع المعامله فقط در خصوص اداره امور مالی خود اهلیت ندارند و توصیه می گردد که اگر هر زمان قصد انجام معامله دارید و در اهلیت طرف معامله خود تردید نمودید جهت جلوگیری از ضررهای احتمالی حتما از طریق یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا ادارات ثبت اسناد استعلام نمایید تا بتوانید با اطمینان خاطر به انجام معامله مبادرت ورزید.

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین