پایان زندگی فک خزری در ساحل محمودآباد
پایان زندگی فک خزری در ساحل محمودآباد
محمودآباد آنلاین : فک خزری که در ایران با نام فک ایرانی نیز شناخته می‌شود، گونه‌ای از پستانداران دریایی است که به طور انحصاری در دریای مازندران زندگی می‌کند و تنها در کشورهای ایران، آذربایجان، روسیه،ترکمنستان و قزاقستان یافت می‌شود.

به گزارش محمودآباد آنلاین پیش از ظهر امروز یک قلاده فک خزری در ساحل دریای ۳۴ محمودآباد توسط شهروندان درساحل دیده شده بود که از دهان وی خون ریزی صورت گرفته و به دلیل عدم رسیدگی از سوی نهادهای متولی در ساحل جان باخت.

به گزارش محمودآباد آنلاین طی یک هفته گذشته این دومین قلاده فک خزری بود که در ساحل سرخ رود و محمودآباد جان خود را از دست داده و نسل این گونه دریایی در حال انقراض می باشد.

برخی ماهی‌گیران می‌پندارند که فک‌ها از ماهیان تجاری، که منبع ارزش‌مندی برای آنان هستند، تغذیه می‌کنند. به همین سبب، به محض مشاهده فک‌ها، آن‌ها را می‌کشند. گرم‌شدن زمین، باعث ذوب یخ‌های خش شمالی دریای خزر، و در نتیجه نابودی زیستگاه‌های فک شده‌است.

تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و پساب‌های کشاورزی یکی از تهدیدات مهم برای نابودی فک‌ها به شمار می‌آید. دانشمندان در سال‌های اخیراز انتشار ویروس سگ‌سانان واقع در منطقه‌ی شمال شرقی یخ‌زده دریای خزرهم خبر دادند. به گفته‌ی پژوهشگران، انتشار این ویروس در میان جمعیت فک‌های خزر سبب ایجاد مشکل عصبی و در نهایت کاهش شمار آنها گردیده است.

دانشمندان کشورهای ساحلی دریای خزر تا کنون واکسنی علیه این ویروس کشف نکرده‌اند. این ویروس که به‌صورت دوره‌ای عمل می‌کند، به شکل طبیعی از بین رفته است. به قول فک‌شناسان، صید بی‌رویه کلیکا نیز باعث کاهش مواد غذائی فک‌ها شده و در نتیجه ضعف فیزیکی، قدرت ایستادگی این جانور برای مقابله با ویروس‌ها را کاهش داده است.

 

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین