چادر نشینان به شهرداری رسیدند !!
چادر نشینان به شهرداری رسیدند !!
محمودآباد آنلاین : چالش برپایی چادر از سوی مسافران همواره یکی از دغدغه های به حق شهروندان محمودآبادی است که در هر دوره ای از مدیریت شهری جزء مطالبات به حق آنها می باشد و برپایی چادر در کلیه معابر عمومی و پارک ها و مناطق ساحلی ، متاسفانه چهره شهر را مکدر نموده و بی تفاوتی مسئولین امر در این بخش را نمایان گر است.

شهر محمودآباد بعد از دو سال سخت کرونایی از چهارشنبه ۱۱ خرداد با حجم گسترده ای از مسافران روبرو شد ، در حدی که ترافیک سنگین در خیابان های اصلی شهر ، تردد شهروندان را با سختی همراه نموده و زباله ها در جلوی خانه ها انباشت شده و این امکان را نمی دهد تا بتوان زباله ها را نیز جابجا کرد.

از همان روز اول تعطیلات مسافران زیادی به شهر محمودآباد سفر نموده و برخی در منازل استیجاری در قالب خانه مسافر اسکان یافته و بخش گسترده ای به علت عدم توانمندی مالی و افزایش کرایه خانه با چادر در هر گوشه ای از شهر اقدام به اسکان نمودند.

رفته رفته با افزایش مسافران ، تعداد افرادی که اقدام به برپایی چادر برای شب خوابی نموده اند افزایش یافته و مسافران کاری به موقعیت برپایی چادر نداشته و در جلوی ادارات ، در محل پارک ها ، پیاده روهای خیابان های اصلی شهر اقدام به برپایی چادر نمودند که افزایش تراکم چادرها هم اجازه شمارش این چادرها را نمی داد ، بطور مثال جمعه ۱۳ خرداد بطور تقریبی بیش از ۱۰۰ چادر تنها در کوچه شهرداری و انتهای کوچه شهرداری برپا شده و این تصویر بیشتر بیانگر یک شهر درگیر زلزله و حوادث و بلایای طبیعی را داشت تا یک شهر توریستی .

شستن لباس ها و آویزان کردن آن در معابر اصلی شهر برای خشک شدن ، آشپزی در پیاده رو ، ریختن زباله در محل اقامت و نبود سرویس بهداشتی و عدم دسترسی به سایر خدمات همگی از جمله مهم ترین چالش های بود که مسافران با برپایی چادر هم برای خود و هم برای شهر رقم زدند.

خبرگزاری فارس در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ خبری را به شماره https://www.farsnews.ir/amp/14001130000597 مبنی بر چهره‌ای متفاوت در انتظار شهر محمودآباد برای نوروز ۱۴۰۱ درج کرد که شهردار محمودآباد در مصاحبه با خبرنگار این خبرگزاری از احداث کمپ چادر خواب مسافران نوروزی با اعتباری بالغ بر ۵/۸ میلیارد ریال در منطقه ساحل خط آهی خبر داد .

عملیات عمرانی احداث کمپ چادر به همت شهرداری محمودآباد به اتمام رسید و این کمپ برای استفاده مسافران به بهره برداری رسید ولی در طول تعطیلات خرداد ماه استقبال کمتری از آن شد و شاید عدم اطلاع رسانی درست از مکان برپایی چادر و یا دوری از مناطق شهری برای دسترسی به خدمات عمومی از جمله بازار و نبود امکانات جانبی و همچنین مبلغ ۷۰۰ هزار ریال هزینه اقامت به ازای هر شب ، همگی باعث عدم استقبال مسافران از این کمپ شده و بخش گسترده ای از مسافران به مناطق شهری روی آوردند.

همچنین مهدی اختیاری شهردار محمودآباد در مصاحبه ای که در صفحه ی اینستاگرام روابط عمومی شهرداری محمودآباد در پایان بازدید روز شنبه ۱۴ خرداد از مناطق ساحلی شهر منتشر کرده است اعلام نمود : یکی از موضوعات و معضل های که شهر را آزار می دهد برپایی چادر است که حل این معضل نیازمند همراهی نیروی انتظامی است و کلیه اعضای ستاد ساماندهی سواحل شهرستان برای حل این مشکل باید به کمک حال شهرداری بیاییند.

وی همچنین عدم استقرار ناجی غریق در ساحل سنگ چین انتهای کوچه شهرداری و پارک مرکزی شهرداری و کوچه ساحل یک را از دیگر دغدغه های مهم خود برشمرد و افزود : در این مناطق نیروی انتظام استقرار یافته و قایق وجت اسکی شهرداری کمک حال هیات نجات غریق است ولی نیازمند استقرار ناجی برای حفظ امنیت جانی مسافران است.

در کلیه شهرهای توریستی کشور مامورانی از سوی شهرداری ( کمیته انضباط شهری یا همان سد معبر ) از قبل از تعطیلات با جدیت تمام پای کار هستند و ضمن راهنمایی مسافران و ممانعت از برپایی چادر ، شاید با جدیت تمام ، در کنار مسافران هستند تا نسبت به جمع آوری چادرها اقدام نمایند ولی در محمودآباد مسافران حتی در زیر داربست بنر برپایی چادر ممنوع با توجهی به هشدار شهرداری اقدام به برپایی چادر می نمایند که در دیگر شهرهای همجوار ساحلی شاهد این موضوع نیستیم.

ستاد ساماندهی سواحل ، نیروی انتظامی ، شهرداری محمودآباد ، مقصر کیست؟ چه کسی کوتاهی کرده است ؟ و سوالات دیگری که نیاز است مسئولی پاسخگو باشد و یک بار برای همیشه این موضوع جمع شود و چهره شهر رنگ و بوی توریستی به خود بگیرد.

قطعا هزینه های زیادی از سوی شهرداری برای ایجاد فضای سبز زیبا ، پاکسازی ساحل ، رنگ آمیزی شهر و جمع آوری زباله می شود که نیاز است ضمن قدردانی نسبت به حفظ آنها اقدام شود.

 

 

 

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین