پلمپ های بدون اخطار مشکل این روزهای صنف املاک / آسیب ۸۰ درصدی کرونا به املاک داران محمودآبادی
پلمپ های بدون اخطار مشکل این روزهای صنف املاک / آسیب ۸۰ درصدی کرونا به املاک داران محمودآبادی
محمودآباد آنلاین: زارع رئیس اتحادیه املاک و اتومبیل شهرستان محمودآباد با بیان اینکه اتحادیه عزم جدی برای پلمب واحدهای بدون پروانه دارد گفت: ولی برای پلمب واحدهایی که قصد جابجایی و نقل مکان دارند باید از قبل اخطار داده شود که متاسفانه در شهرستان بدون هیچگونه اخطاری این واحدها پلمب می شوند که سبب نارضایتی فعالان این صنف شده است.

مرتضی زارعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: در شهرستان محمودآباد یک هزار و ۶۰ نفر برای فعالیت در صنف املاک پروانه دارند که از این تعداد ۸۷۰ نفر در سامانه ثبت شده اند و ۱۹۰ نفر همچنان به صورت سنتی پروانه دارند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۵۰ مشاور املاک غیرمجاز  توسط کمیسیون بازرسی در شهرستان شناسایی شده است گفت: اتحادیه برای پلمب واحدهای بدون پروانه عزم جدی دارد و اغماضی در این خصوص صورت نخواهد گرفت.

رئیس اتحادیه املاک و اتومبیل شهرستان محمودآباد با بیان اینکه اعمال پلمپ باید طبق قانون انجام شود ادامه داد: برابر تبصره یک ماده ۲۷ آیین نامه اجرایی تعطیلی موقت واحدهای صنفی باید قبل از پلمب از ۱۰ روز به فعال صنفی اخطار داده شو و بعد درصورت عدم تمکین از قانون واحد صنفی مربوطه پلمب شود.

وی افزود: متاسفانه این روزها شاهد عدم اخطار قبل از پلمب  از سوی دستگاه های اجرایی و قضایی هستیم که موجب نارضایتی فعالین صنفی شده است.

زارعی یکی دیگر از مشکلات را در خصوص افرادی که قصد جابجایی و نقل مکان دارند عنوان کرد و گفت:  جابجایی مغازه هایی که دارای مجوز هستند ولی به علت تغییر مکان از  مراجع اجرایی و قضایی اقدام به پلمب می شوند برخلاف قانون صنفی است  و طبق قانون باید به این افراد اخطار داده شوند.

وی افزود: بنابر  تبصره ماده ۱۱ ایین نامه اجرایی قانون نظام صنفی کمیسیون نظارت مجاز به وضع هرگونه ضابطه برخلاف قانون و مقررات نظام صنفی نظیر تعیین سن،مدرک تحصیلی،جنسیت،سقف پذیرش و حدود صنفی نمی باشد

زارعی با بیان اینکه محمودآباد یک شهر توریستی است و بیشترین مشتریان مشاورین املاک افراد غیر بومی هستند افزود: اعمال محدودیت های ترافیکی آسیب زیادی به  بخش املاک شهرستان وارد کرده است .

وی با بیان اینکه خسارت بخش املاک بیش از ۸۰ درصد در این ایام پیش بینی شده است گفت: در بحث مشتریان غیر بومی به شدت تعداد مشتریان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه املاک محمودآباد افزود: این کاهش مشتری و رکود بازار نه تنها سبب کاهش قیمت زمین نشد بلکه به دلیل افزایش نرخ تورم ، در ماه های اخیر قیمت زمین ها نیز روند افزایشی داشته است.

وی در خصوص این سوال که آیا افزایش مشاور املاک و سیر صعودی قیمت زمین ها  سبب افزایش تغییر کاربری در شهرستان شده است گفت: طبق قانون مشاورین املاک می توانند اراضی کشاورزی را خرید و فروش کنند و تعهدی به اینکه کاربری زمینبه چه صورت است ندارند.

زارعی افزایش تغییر کاربری های متعدد را مربوط به افزایش طرح هادی  دانست و گفت: برای جلوگیری از  تغییر کاربری های بی رویه باید قانون اجرای طرح هادی اصلاح شود و این مسئله ربطی به تعدد مشاورین املاک ندارد.

زارعی با بیان اینکه درصد معاملات در مشاورین املاک پلکانی است گفت: معاملات تا سقف یک میلیارد تومان از  طرفین یک درصد از قیمت  زمین معامله شده  و همچنین مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود.

وی ادامه داد: برای معاملات بین یک الی دو میلیارد تومان  به میزان ۷/۰ درصد از ارزش جنس معامله شده به  اضافه مالیات بر ارزش افزوده از طرفین گرفته می شود  و در معاملات بالای دو میلیارد تومان، طرفین باید  نیم درصد قیمت جنس معامله شده به علاوه مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه صمف املاک محمودآباد افزود: حق الزحمه یا کمیسیون بنگاه در باب اجاره نیز یک سوم مبلغ اجاره ماهیانه از هر طرف به اضافه  مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

زارعی در آخر گفت: شهروندان برای تخلفات دیده شده در مشاورین املاک می توانند به واحد شکایات اتحادیه  مراجعه کنند تا به شکایت ان ها توسط کمیسون ها رسیدگی شود.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین