ویروس مرگباری که همراه کرونا جان می‌گیرد
ویروس مرگباری که همراه کرونا جان می‌گیرد
محمودآباد آنلاین: قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است و در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقص ایمنی بدن و یا کرونا دارند، بروز می‌کند.

به گزارش محمودآباد آنلاین و به نقل از خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا روزانه با جهش‌ها و علائم متفاوتی خود را قوی‌تر به رخ جهانیان می‌کشد. به گفته برخی از محققان و متخصصان سلامت، یک گونه از جهش های این بیماری به نام قارچ سیاه ظاهر شده است.

قارچ سیاه که به تازگی در کشور شیوع پیدا کرده، باعث ترس بسیاری از افراد جامعه شده است. این بیماری که نام علمی آن میوکورمایکوزیس است، یک عفونت نادر اما پرمخاطره است که عامل اصلی آن گروهی از پوپَنک‌هاست. بیماری قارچ سیاه اصولا در افرادی که از بیماری های زمینه‌ای از جمله نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا رنج می برند، بیشتر بروز پیدا می‌کند.

این عفونت اصولا از طریق تنفس یا تماس بدن با خاک آلوده، محصولات فاسد شده، نان کپک زده و یا کود حیوانی وارد بدن می‌شود و در گام نخست خود را با علائمی نظیر تورم چشم، افتادی پلک و با ترشحات تیره رنگ در داخل بینی خود را نشان می‌دهد.

در گام بعدی با علائم تب، سرفه، درد قفس سینه، کوتاهی نفس، تورم یک طرف صورت، سردرد، التهاب سینوس‌ها، تخریبات کناره های بینی و سطح زبان، درد بطن، استفراغ، خونریزی و اسهال، می تواند سینوس ها، شش‌ها و مغز انسان را تحت الشعاع قرار دهد. این عارضه ممکن است برای هر سنی اتفاق بیفتد.

این عفونت از طریق جریانات خون، به سایر بخش‌های بدن منتقل شده و می‌تواند با دربرگیری اعضایی مانند جگر، طحال، قلب و مغز افراد را مبتلا کند، برای مثال اختلالات جدی این بیماری کوری، لخته شدن خون در داخل رگ‌ها و تخریب رشته‌های عصبی است اما تمام افراد جامعه باید توجه داشته باشند این بیماری قابل سرایت نیست و از افراد بیمار به افراد سالم به هیچ وجه انتقال پیدا نمی‌کند.

 

دیابتی‌ها بیشتر درگیر قارچ سیاه می‌شوند

پرستو ابهریان، قارچ شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قارچ سیاه و درگیری‌های فرد با آن اظهار کرد: قارچ سیاه بیماری نوپدیدی نیست و از زمان قدیم این عارضه وجود داشته است. میکروبی به اسم موکامویکاوی بوده که در افراد دیابتی  دیده می شود. اگر بیمار سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد برای او کورتون تجویز می‌کنند زیرا این نوع میکروب می‌تواند در افراد، حمله تهاجمی ایجاد کند.

او  بیان اینکه قارچ سیاه از طریق تنفس فرد به فرد منتقل نمی‌شود، افزود: هر زمان که سیستم ایمنی فرد ضعیف شود، می‌تواند تهاجمی عمل کند. زمانی که تهاجم اتفاق بیفتد، دیواره‌های عروق و ساختمان‌های استخوانی تخریب شده و در نهایت سینوس‌ها درگیر خواهند شد. به دلیل تخریب استخوان‌ها، این میکروب به مغز هم راه پیدا می‌کند.

این قارچ شناس ادامه داد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان و یا دیابت دارند به بیماری قارچ سیاه مبتلا می‌شوند. این بیماران به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن نه تنها قارچ سیاه بلکه بیماری کرونا در آن‌ها تشدید می‌شود.

او ادامه داد: اگر قند خون بیمار مبتلا به دیابت بیش از اندازه بالا برود، مجبور می‌شویم برای او کورتون با مقدار زیاد تجویز کنیم. تجویز کورتون در مقدار زیاد ممکن است آسیب های جدی به فرد وارد کند. با مصرف این دارو گاهی بیمار دچار عفونت های شدید شده و حتی منجر به مرگ او خواهد شد.

 

قارچ سیاه هیچ ارتباطی با کرونا ندارد

مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کووید ۱۹ علت بروز بیماری قارچ سیاه نیست. طبق دانشی که وجود دارد، قارچ سیاه هیچ ارتباطی با کرونا ندارد، بلکه ناشی از بیماری‌های زمینه ای و مصرف زیاد دارو‌های کورتونی است.

او افزود: در واقع تا جایی تجویز انواع دارو امکان دارد که به موقع و با دستور پزشک صورت بگیرد. متاسفانه در برخی از موارد خوددرمانی یا تجویز زودتر از موعد همکاران پزشک در استفاده از داروهای کورتونی با دوز بالا، باعث بروز این عارضه می‌شود.

یونسیان تصریح کرد: بهترین راه مقابله با این نوع بیماری، مدیریت و کنترل آن است. دارو‌هایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند در زمان ضرورت و با تجویز پزشک باید مصرف شوند. این نوع بیماری در تمام محیط‌ها وجود دارد و به همه انتقال پیدا خواهد کرد اما زمانیکه سیستم ایمنی بدن قوی باشد، کمتر دیده می‌شود.

یونسیان بیان کرد: اگر در شرایط حاد بیماری، داروهای کورتونی تجویز شود، حتما جلوی پیشرفت بیماری گرفته می‌شود اما اگر زودهنگام و بی دلیل تجویز شود، علاوه بر ظاهر شدن بیماری، موجب مرگ و میر هم خواهد شد.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان