تزریق واکسن هاری به ۲۳۰ قلاده سگ در محمودآباد
تزریق واکسن هاری به ۲۳۰ قلاده سگ در محمودآباد
محمودآباد آنلاین/رییس اداره دامپزشکی محمودآباد گفت: به ۲۳۰ قلاده سگ‌ در شهرستان محمودآباد واکسن هاری تزریق شده است.

جواد دریاباری در خصوص بیماری هاری توضیح داد:هاری بیماری ویروسی خطرناک و کشنده برای انسان است که اغلب با گزش حیوانات بخصوص سگ به انسان منتقل می شود.
وی افزود:منشا بیماری هاری در حیات وحش است که به دلیل ارتباط سگ سانان بخصوص سگ های بی سرپرست یا بلاصاحب با حیوانات وحش و ابتلا آنها به هاری به جوامع انسانی منتقل می شود.
رییس اداره دامپزشکی محمود آباد افزود:هاری در سگ به دو شکل خاموش و خشمگین مشاهده می شود که در نوع خشمگین با تغییر رفتار حیوان ،حمله و گاز گرفتن اجسام و افراد ، ریزش بزاق از دهان ، کف کردن و دویدن بی هدف مشاهده می شود.
وی افزود:نوع خاموش یا ساکت بیماری هاری بیشتر شایع است و به حالت فلجی اندام های حرکتی بخصوص عدم توانایی بلع ریزش بزاق با حالت گیر کردن غذا در حلق دیده می شود.
– دریاباری با بیان اینکه آغشته شدن دست بدون دستکش افراد به ترشحات دهانی حیوان ، احتمال ابتلا به هاری را افزایش میدهد گفت: شهروندان از غذا دادن به سگ های خیابانی خودداری کنند .

وی از شهروندان خواست :برای سلامتی خود و جامعه نسبت به واکسیناسیون هاری سگ و گربه در سن سه تا چهارماهگی وتکرار سالیانه آن اقدام کنند.
دریاباری افزود:دامپزشکی شهرستان محمودآباد نیز هر ساله همزمان با واکسیناسیون گاو ، گوسفندو بز بر علیه بیماری آبله ، شاربن و تب مالت ، سگ های گله و نگهبان را علیه بیماری هاری واکسینه می نماید.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین