حل معضل زباله محمودآباد اندر خم یک قطعه زمین
حل معضل زباله محمودآباد اندر خم یک قطعه زمین
محمودآباد آنلاین/دو سال از وعده تخلیه زباله از ساحل شهرستان محمودآباد می‌گذرد و در این مدت اگرچه حجم زیادی از زباله ساحل با انتقال به خارج از استان کاهش یافته است ، ولی همچنان رفع این معضل در ایستگاه پایانی یافتن زمین سرگردان مانده است.

سایت زباله محمودآباد که اکنون در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد ، بیش از چهار دهه مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی بوده است. همچنین این سایت در زمان اوج خود روزانه محل دپوی ۲۰ تن زباله بود که به مرور زمان با جابه جایی آن به شهرهای مجاور و همچنین به مکان های خارج از استان از حجم آن کم شده است.

در حال حاضر بیش از دو سال از زمانی  که عکس های زباله در ساحل محمودآباد با راه یافتن به رسانه ها ، سر و صدا کرد، می گذرد. انتشار تصاویر زباله محمودآباد منجر به برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان  برای رفع این مشکل مزمن شده بود ؛ نشستی که در آن بر پایان دادن به دپوی زباله در ساحل تاکید و برای آن ضرب الاجل یک ماهه در نظر گرفته شده بود. ولی با وجود جلسات متعدد استانی و شهرستانی ، وعده پایان دادن دپوی زباله در ساحل و ایجاد پارک ساحلی در آن مکان تا به امروز محقق نشد.

طی این دو سال با وجود اینکه به دلایل متعددی از جمله استعفای شهردار قبلی، کرونا و محدودیت های تردد برای خروج زباله ، اجرای طرح ماه ها متوقف شده بود ، ولی خوشبختانه تقریبا حجم زباله در ساحل به یک سوم زمان اوج خود کاهش یافته است ، هر چند که  بررسی های اخیر خبرنگار ایرنا نشان می دهد  که مجددا زباله به این مکان منتقل می شود .

البته بررسی های خبرنگار ایرنا و همچنین تایید یک منبع آگاه در شهرداری محمودآباد حاکی از آن است که زباله تولیدی به صورت روزانه به سایت زباله منتقل می شود و پس از چند روز بعد از تجمیع شدن به خارج از استان منتقل می گردد.

مشکلی که این روزها گریبانگیر اجرای پاکسازی زباله از ساحل محمودآباد شده ، نبود یک قطعه زمین  مناسب برای احداث سایت زباله است و همچنان بعد از گذشت دو سال و بررسی مکان های مختلف بی نتیجه مانده  و طلسم آن شکسته نشده است.

آخرین بار مهر ماه ۹۹ بود که محیط زیست مازندران برای جانمایی زباله در محمودآباد اعلام آمادگی کرد. حسینعلی ابراهیمی کارنامی در آن زمان در گفت و گو با ایرنا با اظهار این که شهرستان محمودآباد به علت گردشگر پذیر بودن سهم زیادی در تولید زباله دارد ، گفته بود :  باید با یک برنامه ریزی اصولی و دقیق مشکل دپوی زباله شهرستان برطرف شود.

وی افزوده بود: برای اینکه ساحل از زباله خالی شود چند مکان پیشنهاد شده است که با تایید یکی از این مکان ها ،جانمایی برای سایت دپوی موقت و پردازش با رعایت تمامی ضوابط  زیست محیطی در اسرع وقت صورت می گیرد.

اکنون با گذشت یک سال از اعلام آمادگی محیط زیست همچنان یافتن زمین برای زباله محمودآباد به یک معضل تبدیل شده است.

زمین زباله در انتظار تایید

فرماندار محموآباد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:مشکلات زیست محیطی و تملک زمین سبب شده است که زباله محمودآباد همچنان بی تکلیف باقی بماند.

خسرو طالبی به موقعیت جغرافیایی محمودآباد اشاره کرد و گفت : متاسفانه به علت اقلیم زیستی محمودآباد که از یک طرف توسط دریا احاطه شده است و طرف دیگر جلگه ای بودن شهرستان تاکنون امکان یافتن زمین مناسب برای دپو زباله فراهم نشده است و یافتن زمینی که مورد تایید محیط زیست باشد در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده است.

وی  افزود : با چندین شرکت دانش بنیان نیز توافق های ابتدایی صورت گرفت که به محض تایید زمین سایت زباله به روش پلاسما احداث خواهد شد.

فرماندار محمود آباد همچنین از مشخص کردن چند قطعه زمین در جلسه پسماند شهرستان خبر داد و گفت : در حال حاضر چند قطعه زمین برای احداث سایت زباله نامزد شده است که در صورت تایید  محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر دستگاه های مرتبط تا آخر هفته تکلیف سایت زباله مشخص و به استان معرفی می شود.

طالبی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار تن زباله در ساحل دپو شده بود ، افزود : طبق آخرین بررسی ها حدود ۱۴ هزار تن زباله با هزینه بالغ بر ۹ میلیارد تومان از ساحل محمودآباد منتقل شده است.

وی با بیان اینکه انتقال زباله هزینه  زیادی را بر دوش شهرداری گذاشته است، ادامه داد : تمام تلاش ما این است که در اسرع وقت پس از تایید زمین مشکل زباله شهرستان به صورت اساسی و دائمی برطرف گردد.

واقعیت این است که مشکل زباله محمودآباد دیگر از حد آلوده سازی محیط زیست فراتر رفته و به زندگی روزمره مردم نفوذ کرده است . به عبارتی حتی اگر از مشکلات زیست محیطی و شیرابه های ورودی به دریا و همچنین چهره ی زشت ساحل محمود آباد بگذریم ، بوی تعفن زباله های انباشته شده آنقدر آزاردهنده شده که ساکنین صدها متر دورتر را کلافه کرده و به نقل هر روزه مردم محلی در فضای مجازی و واقعی تبدیل شده است. حتی بارها مردم محلی از مسئولان خواستند تا در طول روز حداقل برای چند دقیقه در محل دپوی زباله محمودآباد حاضر شوند تا تحمل خود را بسنجند.

وعده پاکسازی ساحل از زباله  دیگر طاقت مردم را تمام کرده است و به اولین موضوع در هر نشستی تبدیل شده است به طوریکه محیط زیست بارها تعلل در جابه جایی زباله را به گردن مسئولان شهری انداخته و مدیریت پسماند نیز اعلام کرده جای اهرم فشار محیط زیست بر روی مسئولان شهری خالی است و مسئولان شهری نیز در پیدا کردن زمین مناسبی که محیط زیست تایید کند ، مانده اند.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا