واکسیناسیون هزاران راس دام در شش ماه نخست سال
واکسیناسیون هزاران راس دام در شش ماه نخست سال
محمودآباد آنلاین : رئیس اداره دامپزشکی شهرستان محمودآباد از واکسیناسیون هزاران راس دام و صدها قلاده سگ و گربه در شش ماه نخست سال جاری با هدف ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه خبر داد.

سید جلال دریاباری به مناسبت فرارسیدن ۱۴ مهر ماه و روز دامپزشکی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: هدف دامپزشکی با شعار دام سالم ، غذای سالم ، انسان سالم، تامین و ارتقاء بهداشتی در سطح اماکن دامی و واحد های تولیدی ، نگهداری ، فرآوری ، توزیعی و عرضه فرآورده های خام دامی می‌باشد.

دریاباری بیان کرد: دامپزشکی در دو بخش اصلی مبارزه و کنترل بیماری‌های دام ، طیور ، آبزیان و زنبور عسل و نظارت بهداشتی اماکن دامی و مراکز تولید ، نگهداری ، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی و نهاده های دامی و خوراک دام فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش مبارزه و کنترل بیماری‌های دام ، طیور ، آبزیان و زنبور عسل با بیش از ۳۱ شاخص عنوان فعالیت اعم از واکسیناسیون ، پایش و مراقبت از بیماری‌ها ، نمونه برداری از کانون بیماری و تست و آزمایش سل و بروسلوز مشغول به خدمت رسانی هستیم.

سید جلال دریاباری افزود: همچنین در بخش نظارت بهداشتی اماکن دامی و مراکز تولید ، نگهداری ، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی و نهاده های دامی و خوراک دام با بیش از ۳۲ شاخص عنوان فعالیت اعم از بازرسی از سردخانه های مواد پروتئینی ، قصابی های گاوی و گوسفندی ، مرغ‌فروشی و … فعالیت داریم.

دریاباری در ادامه عملکرد شبکه دامپزشکی شهرستان محمودآباد در شش ماهه اول سال جاری را تشریح کرد.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون آبله و شاربن ۳۱۳۷۸ راس گاو و گوسفند ، واکسیناسیون تب برفکی و تب مالت ۸۸۰۷ راس گاو و گوسفند ، واکسیناسیون هاری ۴۵۹ قلاده سگ و گربه ، سمپاشی ۳۷۵۰۰ متر مربع اماکن دامی و CCHF ۶۶۵۰ راس دام‌ جهت پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو مجموعا واکسیناسیون دامی ، تست و آزمایش سل و بروسلوز و سمپاشی بدن ۴۷۶۱۴ راس دام‌هایی چون گاو و گوسفند و بز از جمله اقداماتی است که در بخش واکسیناسیون دام‌ها انجام شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان محمودآباد عنوان کرد: در بخش مراقبت فعال و غیر فعال از مراکز تولیدی طیور ، آبزیان و زنبور عسل، ۲۰۱ مورد بازدید و مراقبت فعال و غیرفعال از مزارع طیور صنعتی و طیور بومی ،

واکسیناسیون طیور بومی جهت پیشگیری از بیماری نیوکاسل در سطح روستاهای بخش مرکزی و سرخرود در ۱۴۹۱۹۷ قطعه ، ۱۸۳ مورد پایش و مراقبت فعال و غیر فعال از مراکز آبزی پروری گرم آبی و سرد آبی و ۸۱ مورد نمونه برداری از مراکز آبزی پروری صورت گرفته است.

دریاباری اضافه کرد: همچنین ۱۹۲۰ مورد بازدید میدانی جهت کنترل بهداشتی اماکن دامی و مراکز تولید ، نگهداری ، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی و نمونه برداری ۳۸ مورد از آنان توسط اداره دامپزشکی شهرستان محمودآباد در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ انجام شده است.

وی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان گفت: همچنین در راستای مقابله با ویروس منحوس کرونا همکاران ما ضمن بازدید و رصد میدانی از کارخانجات و اماکن مرتبط با فعالیت های دامپزشکی، با انجام حداقل ۴۵۳ مورد بازرسی میدانی نسبت به اطلاع رسانی موضوع آموزش و کنترل پروتکل های مربوطه ، اخطار و اصلاح موارد نقص مشاهده شده اقدام نمودند.

رئیس اداره دامپزشکی محمودآباد در پایان ذکر کرد: علاوه بر ضد عفونی اماکن دامی و واحدهای وابسته به دامپزشکی جهت مقابله با بیماری کووید ۱۹ ، ۱۳۰ لیتر مایع ضدعفونی کننده به فرمانداری شهرستان محمودآباد جهت ضدعفونی اماکن شهری و تهیه محلول‌های آماده برای استفاده عموم شهروندان محمودآبادی تحویل گردید.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین