هوای مازندران گرم و شرجی/ مصرف انرژی تشدید شد
هوای مازندران گرم و شرجی/ مصرف انرژی تشدید شد
محمودآباد آنلاین : افزایش دمای هوا در مازندران سیستم‌های سرمایشی را زودتر از سال‌های قبل در این استان وارد مدار و مصرف انرژی را تشدید کرده است.

مازندران در روزهای گذشته هوای گرم و تابستانی را تجربه کرد و رکورد گرما در این فصل از سال شکسته شد.

پیش‌بینی‌های فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران نشان می‌دهد که میانگین بارش هفت ماهه سال زراعی استان مازندران ۱۹ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه بلند مدت ۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین میانگین دمای هوای ۷ ماهه سال زراعی جاری مازندران نیز ۹ درجه سلسیوس بوده که نسبت به دوره مشابه یک و چهار درجه افزایش را نشان می‌دهد.

تغییرات محسوس دمای استان و افزایش قابل توجه حرارت سبب شده تا روزهای گرم و تابستانی در استان مازندران ثبت شود از این رو دستگاه‌های خدمات رسان و اجرایی بر نظام مدیریت مصرف منابع تاکید کردند.

کارمندان سحرخیز شدند

ساعت کاری ادارات مازندران از ۱۶ خرداد ماه یک ساعت به عقب برگشت و کارکنان ساعت اداری را از ۶ صبح کلید می‌زنند تا این طرح بتواند میزان مصرف انرژی را کاهش دهد.

حسن قلی زاده سرپرست معاونت توسعه و منابع استانداری مازندران تغییر ساعت اداری را اقدامی برای حفظ پایداری شبکه سراسری برق در دوران پیک بیان کرده گفت: از این رو ساعت کاری ادارات و بانک‌های استان از ۱۶ خرداد از ساعت ۶ صبح شروع شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بر لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع تاکید و اضافه کرد: باید مصارف سرمایشی و دمای محیط روی ۲۴ درجه تنظیم وسیستم‌های سرمایشی باید یک ساعت قبل از تعطیلی ادارات خاموش شود.

با توجه به بارش و منابع آب به تاکید کارشناسان صاحب نظران باید تمهیداتی برای مدیریت بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد از این رو دستگاه خدمات رسان آب و برق طرح‌هایی را برای مدیریت منابع برنامه‌ریزی کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران به راهکارهای کاهش مصرف انرژی اشاره و اضافه کرد: لازم است در ایام پیک برق همکاری مناسب و رعایت الگویی مصرف صورت گیرد.

مصطفی بابایی در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: خانوارهایی که در صرفه‌جویی برق داشته باشند علاوه بر تخفیف در قبض مشوق‌هایی نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی همچنین خواستار همراهی صنایع برای گذر از پیک برق شد و گفت: امیدواریم با تعامل خش‌های مختلف تابستان بدون خاموشی را در استان رقم می‌زنیم.

وی تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی سبب می‌شود تا بتوانیم برق پایداری را برای همه مشترکان تأمین کنیم و طی دو سال گذشته با حمایت‌های دولت خاموشی ناخواسته در منطقه به حداقل رسید و خاموشی برق خانگی نداشتیم.

طی دو سال گذشته با حمایت‌های دولت خاموشی ناخواسته در منطقه به حداقل رسید و خاموشی برق خانگی نداشتیم

بابایی اولویت اصلی را تأمین برق پایدار برای بخش خانگی بیان کرد و گفت: طرح‌های ویژه نیز برای مدیریت مصرف برق در واحدهای تولیدی و صنایع در دست اجرا است..

اجرای پروژه‌ها نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های شبکه برق و افزایش پایداری، بهبود کیفیت سرویس دهی و کیفیت برق در استان مازندران دارد و در این راستا، نیروگاه برق نکا با اجرای ۱۴ برنامه تعمیراتی نسبت به به روزرسانی سیستم‌ها برای تأمین برق پایدار اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با اشاره به قدمت بهره برداری از واحدهای این نیروگاه گفت: واحدهای نیروگاهی برای دوره ۳۰ ساله طراحی می‌شوند، لذا به دلیل گذشت ۴۵ سال از عمر واحدها و فرسودگی گسترده تجهیزات، توان تولید واحدها کاهش یافته که بازیابی آن مستلزم بازسازی و نوسازی است و با توجه به هزینه به مراتب نازل‌تر، بازیابی توان نیروگاه در مقایسه با ساخت نیروگاه جدید، لازم است که وزارت نیرو نگاه حمایتی ویژه‌تری به این موضوع داشته باشد.

شدت مصرف انرژی از چالش‌های صنعت برق است

نوراله ادبی فیروزجائی از بالا بودن شدت مصرف انرژی به عنوان یکی از چالش‌های اساسی صنعت برق یاد کرد و افزود: به گواه آمار مصرف برق کشور ما در مقایسه با استاندارد جهانی بسیار بالاست و در صورت عدم مدیریت مصرف بویژه در فصل تابستان همچنان با ناترازی تولید و مصرف مواجه خواهیم بود.

وی همچنین با بیان اینکه برق با هزینه بالا و سختی زیادی تولید و به آسانی مصرف می‌شود، افزود: در ۸ ماهه گذشته در راستای ارتقای آمادگی واحدها برای تولید پایدار انرژی و عبور از پیک مصرف تابستان با تلاش شبانه روزی همکاران ۱۴ برنامه تعمیراتی در واحدها به اجرا درآمد.

افزایش دمای هوای مصرف آب را در استان مازندران با توجه به فصل کشاورزی بالابرده است و آب و فاضلاب مازندران نیز طرح‌هایی را برای تأمین و پایداری منابع آبی در پیش گرفته است.

احداث چاه‌های جدید آب، بهسازی و نوسازی حلقه‌های چاه و شبکه‌های فرسوده توزیع و انتقال آب از جمله برنامه‌ها است. به رغم تلاش‌های صورت گرفته، به دلیل افزایش دمای هوا و افزایش شمار مسافران، برخی از مناطق شرق و غرب مازندران در فصل گرما با تنش و کمبود آب روبرو هستند و آبرسانی به برخی مناطق به صورت سیار صورت می‌گیرد.

افزایش دمای هوا علاوه بر بالابردن مصارف انرژی، آژیر خطر آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی را در استان مازندران بالا برده است و مدیریت بحران و منابع طبیعی مازندران، آمادگی برای پیشگیری از حریق احتمالی را در دستور کار قرار داده اند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر مازندران