طنین قوهای فریاد کش در وزرا محله سرخ رود از سرگرفته شد
طنین قوهای فریاد کش در وزرا محله سرخ رود از سرگرفته شد
محمودآباد آنلاین: رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بارندگی های هفته گذشته و همکاری شرکت آب منطقه ای استان در رها سازی آب به تالاب سرخرود سبب شد تا بار دیگر با بازگشت قوها ،طنین این پرندگان وحشی در منطقه وزرامحله از سرگرفته شود.

کورس ربیعی در گفت و گو با خبرنگاران توضیح داد : به دلیل کمبود آب و حتی خشک بودن تالاب سرخرود در منطقه وزارمحله که محل اصلی فرود قوهای فریاد کش است، شمار زیادی از این قوها به تالاب ها اطراف به خصوص ازباران فرود آمده بودند که خطر شکار به خصوص در دامگاه های این منطقه ،پرندگان را تهدید می کرده است.

وی با بیان این که از یک هفته گذشته با آبگیری که در تالاب سرخرود صورت گرفت، تقریبا بیشتر قوهای فریاد کش به محل اصلی زمستان گذرانی خود در این تالاب بازگشتند،بیان داشت: اکنون شرایط برای زندگی این پرندگان وحشی به عنوان مهمان به طور کامل فراهم شده است.

وی وضعیت تغذیه طبیعی در تالاب سرخرود برای قوهای فریاد کش را مناسب توصیف کرد و ادامه داد: البته گندم و ذرت کافی برای تغذیه دستی ذخیره سازی شده وجود دارد که در صورت نیاز انجام می شود.

وی با بیان این که پراگندگی قوهای آوازه خوان ناشی از کمبود آب در تالاب سرخرود خطر انتقال احتمالی بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان را بیشتر کرده بود، بیان داشت: اکنون با بازگشت این قوها علاوه بر امنیت پرندگان نسبت به شکار ،خطر شیوع بیماری از این پرندگان در استان نیز به صفر رسیده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین گفت: به منظور مراقبت دائمی از محل تجمع قوهای فریاد کش در سرخرود با همکاری شهرداری این شهر همانند سال گذشته یک دستگاه کانکس برای استقرار شبانه روزی محیط بانان و حفاظت و حراست از این پرندگان نصب شده است.

ربیعی گفت: حضور این پرندگان سبب شد تا امسال نیز مردم به خصوص گردشگران از پرواز و فرود این پرندگان وحشی لذت ببرند.

اولین دسته از قوهای مهاجر فریادکش با جمعیت حدود ۲۰۰ بال امسال هجدهم آبان ماه به تالاب سرخرود و ازباران مازندران فرود آمده بودند.

استان مازندران با داشتن چندین تالاب از جمله تالاب بین المللی میانکاله با ۴۸ هزار هکتار و ۸۰۰ آببندان و اراضی کشاورزی بهشت پرندگان محسوب می شود و سالانه حدود ۱.۵ میلیون بال پرنده معادل ۶۰ درصد پرندگان مهاجر در این استان فرود می آیند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا