نظارت بر برگزاری انتخابات مجلس در مازندران با بکارگیری ۱۵ هزار ناظر
نظارت بر برگزاری انتخابات مجلس در مازندران با بکارگیری ۱۵ هزار ناظر
محمودآباد آنلاین: رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران گفت : برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران ۱۵ هزار ناظر انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران صبح امروز به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان در نشست خبری با بیان اینکه سه ماموریت اصلی در قانون اساسی برای شورای نگهبان تعریف شده است، گفت: نخستین مأموریت شورای نگهبان حفظ و حراست از قانون اساسی است و اگر جایی از قوانین مجلس شورای اسلامی با احکام اسلامی مغایرت داشته باشد، تشخیص مغایرت نداشتن این مصوبات بر عهده شورای نگهبان است.

او دومین مأموریت شورای نگهبان را مربوط به جمهوریت نظام دانست و افزود: مجری انتخابات دولت و وزارت کشور است، ولی نظارت بر حسن اجرای انتخابات دومین مأموریت این نهاد است که همه انتخابات به غیر از انتخابات شورا‌های اسلمای شهر و روستا که ارتباطی با شورای نگهبان ندارد، نظارت در سایر انتخابات بر عهده شورای نگهبان قانون اساسی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران با بیان اینکه تفسیر قانون اساسی سومین مأموریت این نهاد است، ادامه داد: اگر در تفسیر یک اصل از قانون اساسی ابهامی وجود داشته باشد، تفسیر آن بر عهده شورای نگهبان است که همان تفسیر نظارت استصوابی است و کسانی که حمله می‌کنند و می‌گویند خلاف قانون است و آیا نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان فقط نظارت اطلاعی است یا نظر آن فصل الخطاب است باید تأکید کرد براساس اصل ۹۸ قانون اساسی باید این ابهام را شورای نگهبان برطرف کند و هیچ نهادی به عنوان ناظر تعیین نشد.

حجت‌الاسلام زکوی گفت: حدود ۱۵ هزار نفر در استان در فرآیند برپایی انتخابات نقش دارند که جذب و ساماندهی ناظران، بازرسان و محققان، آموزش و نگهداشت این افراد در طول سال انتخابات برعهده دفتر شورای نگهان است.

او افزود: تشکیل پرونده‌های صلاحیتی برای داوطلبان انتخابات از اقدامات این نهاد قبل از برگزاری انتخابات است و رصد فعالیت فعالان سیاسی در سال انتخابات و نمایندگان استان در طول دوره فعالیت نیز از دیگر کار‌های است که توسط ناظران انجام می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران ادامه داد: اعلام و بیان مسائل و مشکلات نمایندگان به دلیل اینکه در طول نمایندگی براساس قانون نمی‌توان ورود کرد از مشکلاتی است که در قانون دیده می‌شود، اما همه مسائل رصد و در پرونده صلاحیت آن‌ها درج می‌شود.

حجت‌الاسلام زکوی درباره شایع‌ترین تخلفات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این دوره نیز گفت: در این دوره درباره نمایندگان مجلس شورای اسلامی شکایت از آن‌ها به دلیل دخالت در عزل و نصب‌ها را شاهد هستیم که اگر دخالت نمایندگان از جنس مستشاری باشد، اشکال ندارد و تحسین هم دارد و اگر قرار است نااهلان نصب شوند، ورود آن‌ها برای جلوگیری از انتصابات بسیار عالی است، اما گاهی از این حیطه قانونی و مستشاری خارج می‌شوند و نماینده مجلس شورای اسلامی تلاش دارند، فرد مورد نظر خود را برای تصدی پستی پیشنهاد دهند و مدیران را تحت فشار قرار می‌دهند و از فردی دفاع می‌کنند که آن فرد برای احراز پست تخلف دارد که اگر در این زمینه گزارشی داشته باشیم در پرونده آن‌ها درج می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران گفت:، چون امسال سال انتخابات است بعضی از نهاد‌های خاص مانند شورای نگهبان مورد هجمه قرار می‌گیرند، اما شورای نگهبان مثل همیشه تحث تاثیر فشار قرار نمی‌گیرد و تنها معیار قانون است.

او افزود: ممکن است ضعف‌های در قانون وجود داشته باشد، اما ما تحت ثاثیر هجمه‌ها قرار نمی‌گیریم و با رعایت کامل اصل بی‌طرفی مأمویت خود را دنبال می‌کند.
زکوی با بیان اینکه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد قانونی و مردمی سلامت انتخابات را تأمین می‌کند، گفت: آنچه گفته و اعلام می‌شود چیزی است که در صندوق رای بوده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران در پاسخ به سوالی درباره اینکه مردم چطور می‌توانند گزارش‌های خود را به شورای نگهبان برسانند، گفت: در هر ۲۲ شهرستان استان دفتر نظارتی داریم و دو شماره تلفن دفتر ساری با شماره‌های ۳۳۳۷۶۷۶۲۹۶ و ۳۳۳۷۴۷۷۰ آماده دریافت نقطه‌نظرات مردمی است.

او درباره رصد فعالیت‌های فعالان سیاسی نیز گفت: این رصد فقط مربوط به سال پایانی انتخابات نیست و رصد کنش‌های ارتباطی، سیاسی و اجتماعی افراد از سال بعد از انتخابات صورت می‌گیرد و بعد از آن نیز ادامه دارد.

حجت‌الاسلام زکوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه امکان دارد نمایندگان فعلی به دلایلی احراز صلاحیت نشوند، گفت: نماینده مجلس بودن امتیازی به حساب نمی‌آید و تأکید بر سلامت اقتصادی و مالی، اخلاقی، سیاسی و اعتقادی است و اگر این شرایط برای ما احراز نشود درباره تأیید صلاحیت‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شود.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان