نسبت به وقوع سونامی غرق‌شدگی در دریای مازندران
نسبت به وقوع سونامی غرق‌شدگی در دریای مازندران
محمودآباد آنلاین : رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران نسبت به کمبود امکانات و ناجیان غریق در طرح‌های سالم‌سازی سواحل مازندرانی خزر و احتمال وقوع سونامی غرق‌شدگی مسافران و بومیان در دریا هشدار داد.

نقی کریمیان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : طبق روال پنج سال گذشته ، طرح سالم‌سازی باید در ۹۶ نقطه از سواحل مازندرانی خزر از اوایل خرداد ماه فعال می‌شد ، اما امسال با وجود گذشت ۲۲ روز از آغاز رسمی اجرای این طرح ، تنها کمتر از ۴۰ طرح سالم‌سازی فعال و ساماندهی شده است.

وی توضیح داد : طی دو سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت ترددهای بین استانی و کاهش حضور گردشگران در مازندران ، اما حدود ۹۵۰ نجات غریق در سواحل مازندرانی خزر حضور داشتند ، اما امسال از زمان آغاز طرح سالم‌سازی سواحل تاکنون تنها ۱۷۰ ناجی غریق در سواحل مستقر شده اند.

رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران نیاز سواحل مازندران با توجه به اجرای موفق طرح آزادسازی سواحل به دستور رییس جمهوری را یکهزار و ۵۰۰ ناجی برشمرد و گفت : ما قول تامین این تعداد ناجی را به مسوولان داده بودیم ولی اکنون با در نظر گرفتن نیروی‌های جمعیت هلال احمر، نیروهای اجرایی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها تنها حدود ۴۵۰ نفر در طرح های سالم سازی سواحل استان فعالیت دارند که با این اعداد و ارقام و این تعداد نیروی انسانی به هیچ عنوان نمی‌توان نسبت به خدمات‌رسانی مطلوب به هموطنان اقدامات لازم را انجام داد.

وی اضافه کرد : اگر روال کنونی وجود امکانات ضعیف در طرح‌های سالم‌سازی سواحل و کمبود ناجیان غریق ادامه پیدا کند به طور حتم در دوران پساکرونایی و با ورود قابل توجه گردشگران به استان، سونامی غرق شدگی در دریای مازندران را طی تابستان سال جاری در پیش خواهیم داشت.

کریمیان گفت : بنده به عنوان رییس هیات نجات غریق و غواصی استان در زمان حاضر به هیچ عنوان از امکانات طرح‌های سالم سازی سواحل مازندرانی خزر رضایت ندارم و این طرح که می‌بایست تامین کننده سلامت هموطنان باشد اکنون به مناطق ناایمن برای حضور گردشگران در استان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح سالم‌سازی دریا از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی در ۶۰ نقطه از  سواحل مازندرانی دریای خزر به اجرا درآمد و امسال هم از هفتم خرداد با حضور استاندار مازندران در سواحل چالوس آغاز به کار کرد.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا با ۱۵ طرح سالمسازی، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می‌شوند.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مازندران