موردی از آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در محمودآباد رویت نشد
موردی از آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در محمودآباد رویت نشد
محمودآباد آنلاین: رئیس اداره دامپزشکی محمودآباد گفت: طبق پایش های انجام شده تاکنون موردی از آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در شهرستان محمودآباد گزارش نشده است.

جواد دریاباری رئیس اداره دامپزشکی محمودآباد به مناسبت روز دامپزشک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت:براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور مبارزه و کنترل بیماریهای دامی بخصوص بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، نظارت بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی در کشتارگاهها و مراکز عرضه و همچنین پایش و مراقبت از بیماری های دام و طیور جزء وظایف ذاتی دامپزشکی می باشد.

وی افزود : در همین راستا در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ واکسیناسیون دام سبک و سنگین به تعداد ۶۱ هزارو ۱۶۷راس و واکسیناسیون نیوکاسل در طیور بومی در ۲۵ روستا به تعداد ۸۸ هزار قطعه انجام شد.

دریاباری ادامه داد:بازدید از مراکز بسته ًبندی،سردخانه،کارخانجات خوراک دام و طیور،کارخانه لبنیات و مراکز عرضه مواد پروتئینی به تعداد هزار و ۷۸۹ مورد، بازدید از داروخانه، درمانگاه، مراکز مایه کوبی، بازدید مشترک رصد و پایش ۱۰۷ مورد و همچنین بازدید از مراکز پرورش ماهیان گرمابی، سردابی، ماهیان دریایی ۸۰مورد جزء عملکرد اداره دامپزشکی شهرستان محمودآباد می باشد.

رییس اداره دامپزشکی محموآباد در خصوص آنفلوانزا فوق حاد پرندگان توضیح داد: خوشبختانه با اقدامات خوب سال گذشته کانون جدیدی از بیماری مشاهده و گزارش نشده است .
وی گفت:بمنظور رصد و پایش فعال و غیرفعال از مزارع طیور صنعتی و واحدهای بومی در سطح روستاها تعداد ۲۳۳ بازدید میدانی در شش ماهه اول امسال توسط مامورین بهداشتی دامپزشکی انجام گرفته است.

دریاباری به زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بخصوص قوها در تالاب وزرامحله سرخرود اشاره کرد و افزود: همکاری های خوبی با محیط زیست شهرستان در جهت پیشگیری ، کنترل و مراقبت بیماری در سطح منطقه در دستور کار این اداره می باشد.

وی همچنین در خصوص تامین مرغ زنده گفت:در کمیته تنظیم بازار مرغ همکاری های تنگاتنگ با مدیریت جهاد کشاورزی و اداره صمت در جهت کنترل و صدور مجوز تخلیه مرغ زنده برای کشتار در کشتارگاهها و عرضه در سطح شهرستان  در حال انجام می باشد.

رییس اداره دامپزشکی محمودآباد از شهروندان خواست: برای واکسیناسیون دام و طیور ، توجه به نکات بهداشتی در زمان خرید فرآورده های خام دامی گوشت قرمز یا گوشت مرغ بخصوص دقت در تاریخ تولید و انقضا درج شده بر روی محصولات و دریافت راهنمایی لازم از کارشناسان دامپزشکی و گزارش تخلفات بهداشتی در حوزه دامپزشکی به اداره دامپزشکی شهرستان با شماره تلفن ۴۴۷۴۴۸۰۸ تماس بگیرند.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین