موج پنجم کرونا تمام بخش‌های بیمارستانی مازندران را اشغال کرد
موج پنجم کرونا تمام بخش‌های بیمارستانی مازندران را اشغال کرد
محمودآباد آنلاین / سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت موج پنجم همه‌گیری کرونا در استان را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: در وضعیت بهره‌برداری حداکثری از امکانات درمانی استان قرار داریم و تمام بخش‌های بیمارستانی استان درگیر ارائه خدمات به بیماران کوویدی است.

دکتر سیمین بابایی با بیان این که وضعیت کرونایی استان بحرانی است، اظهار کرد: متاسفانه با موج بزرگی از بی‌خیالی و عادی‌انگاری روبرو هستیم و سطح رعایت پروتکل‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی تعطیلات پایان هفته و تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز را مشکلی دوچندان برای مدیریت کرونا در استان مازندران دانست و تصریح کرد: مردم دیگر توجهی به هشدارها و توصیه‌های پزشکی و بهداشتی ندارند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با وجود هشدارهای پیاپی و همچنین آگاه کردن مردم از وضعیت بیمارستان‌های استان، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که همچنان دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه در سطح بالایی انجام می‌شود.

بابایی با انتقاد از روند نظارت‌ها بر بازار و اصناف خاطرنشان کرد: متاسفانه خسارت سنگین کرونا به اصناف و بازار در ۱۷ ماه اخیرنیز سبب شده که مردم به هشدارهای مربوط به دوران کرونایی بی‌توجه شوند.

بیشترین آمار بستری‌های کرونایی

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران امکانات درمانی موجود را در برابر موج پنجم همه‌گیری کرونا محدود عنوان کرد و گفت: تخت‌های بیمارستانی، دارو، تعداد کادر درمان و همچنین تجهیزات اکسیژن در وضعیت بهره‌برداری حداکثری قرار دارد و نمی‌توانیم پذیرای تعداد بیشتری از بیماران باشیم.

بابایی با اشاره به خستگی و فشار کاری کادر درمان تصریح کرد: افزایش چشمگیر تعداد بیماران سبب شده که کادر درمان بسیار خسته و آسیب‌پذیر شود. در حال حاضر نسبت هر پرستار به بیماران کرونایی در برخی مراکز درمانی یک به ۱۰۰ است. با وجود جذب نیرو به دلیل رشد تعداد بستری‌شدگان متاسفانه با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه شمار بیماران کوویدی بستری از موج‌های چهارم، سوم و دوم نیز فراتر رفت، اما هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم. پیش‌بینی می‌شود این بدترین موجی باشد که تا کنون مازندران تجربه کرده است. بیشترین آمار بستری ما مربوط به اسفند ۱۳۹۸ بود که در حال حاضر به آن نزدیک شده‌ایم و تعداد بستری‌شدگان کرونایی ما به مرز ۲ هزار نفر رسیده است.

دکتر بابایی به روند افزایشی آمار فوتی‌های کرونایی در مازندران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تداوم همین روند عادی‌انگاری و با توجه به موج تازه از مسافرت‌ها به مازندران، شمار مرگ‌های روزانه کرونایی استان بیشتر شود.

پنج هزار و ۶۰۰ مراجعه در روز

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شمار مراجعان روزانه مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به پنج هزار و ۶۰۰ نفر رسیده گه رقم بسیار نگران‌کننده‌ای است.

وی اظهار کرد: اگر روند کنونی افزایش آمارها ادامه‌دار شود با بحران شدید در مراکز درمانی و کنترل کرونا مواجه خواهیم شد. زیرا هم‌اکنون در بسیاری از شهرستان‌های ما ظرفیت تخت‌ها تکمیل شد. در شهرهای آمل، ساری و قائمشهر تمام بخش‌ها به کرونا اختصاص یافته است و در حال حاضر بیمارستان‌های خصوصی ما نیز درگیر پذیرش مبتلایان به کرونا هستند و جایی برای مریض عادی وجود ندارد.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران رفتار مردم را ناشی از خستگی از طولانی شدن دوران کرونایی دانست و افزود: کادر درمان نباید چوب این رفتارهای عادی‌انگارانه و لجبازی‌ها را بدهند.

در نخستین روز ماه جاری مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران ۳۱۵ نفر بود و اکنون پس از گذشت حدود یک ماه این آمار به یکهزار و ۹۱۵ نفر رسیده است. تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه نیز از ۷۴ نفر در یکم تیر اکنون به ۲۸۰ نفر افزایش یافت.

در حال حاضر شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، قائمشهر، جویبار، ساری، سوادکوه و بهشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان نکا، گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد نارنجی هستند.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا