ضرورت ثبت چک های صیادی
ضرورت ثبت چک های صیادی
محمودآبادآنلاین: به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تادر این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم و مشکلات حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

پایگاه خبری محمودآبادآنلاین بخشی به عنوان دوشنبه های حقوقی را در نظر گرفته است تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در پانزدهمین ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع ضرورت ثبت چک های صیادی پرداخته شده است.

چک در سال های گذشته به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای نظام پرداخت از جایگاه ویژه اعتباری برخوردار بوده اما با روند رو به رشد چک های برگشتی طی سال های اخیرتا حدودی از اعتبارش کاسته شده که راه اندازی سامانه صیاد و چک های صیادی از مهمترین روش ها جهت جلوگیری از صدور چک های برگشتی بوده است .  سامانه صیاد در واقع سامانه ای است که برای صدور یکپارچه چک راه اندازی گردیده و هدف از ثبت چک های جدید در سامانه مذکور به منظور نظارت برتقاضای صدور دسته چک ، منع از صدور دسته چک برای افراد فاقد صلاحیت ، استعلام و پیگیری وضعیت چک و امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضاء می باشد. چک های جدید به رنگ بنفش که دارای عبارت “کارسازی این چک منوط به ثبت صدور ،دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است “مشمول قانون جدید چک می شوند که در این نوع از چکها صادر کننده باید مشخصات چک را همچون تاریخ ،مبلغ ،علت صدور ، هویت دریافت کننده و هویت خود را در سامانه صیاد ثبت کنند لذا چنانچه چک صادر شده در سامانه صیاد ثبت نگردد گیرنده نباید اقدام به دریافت آن نماید زیرا چک ثبت نشده در این سامانه قابلیت نقد شوندگی را ندارد و به همین دلیل گیرنده چک باید با مراجعه به سامانه اطلاعات درج شده بر روی چک را تایید نماید . لازم به ذکر است که اگر چکهای صیادی در سامانه ثبت نگردد مشمول سازوکارها و الزام های مقرر در قانون چک نخواهند شد و اعتبار اسناد عادی را خواهند داشت و دیگر قابلیت پیگیری کیفری یا برگشت زدن را دارا نمی باشند لذا چک های ثبت نشده در قانون جدید فاقد اعتبار قانونی بوده و از مزایای قانونی چک برخوردار نخواهند بود و طلبکار تنها به عنوان مدرکی که نشانگر بدهی شخص بدهکار به او می باشد می تواند این چک را نزد خود نگاه دارد که در نهایت جهت مطالبه چک های ثبت نشده می توان از صادرکننده طی یک اظهارنامه رسمی خواستارثبت و تایید چک در سامانه صیاد گردید و اگر اقدام به ثبت از طریق ارسال اظهارنامه محقق نگردید می توان دادخواست الزام به ثبت چک را به دادگاه ارائه نمود.

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین