صف های طولانی و کمبود آرد و کیفیت پایین نان، دغدغه جدی مردم و نانوایان
صف های طولانی و کمبود آرد و کیفیت پایین نان، دغدغه جدی مردم و نانوایان
محمودآباد آنلاین : یک سال بعد از اجرای طرح هوشمندسازی و اصلاح پرداخت یارانه آرد و نان، شرایط مطابق پیش‌بینی طراحان این پروژه پیش نرفت تا جایی که این روزها نان و تامین آسان و با کیفیت آن به یکی از دغدغه‌های مردم محمودآباد تبدیل شده است.

به گزارش محمودآباد آنلاین یک شهروند در مصاحبه با خبرنگار ما گفت : “سالهای گذشته تقریبا در بیشتر ساعات روز امکان تهیه انواع نان را داشتیم؛ ولی مدتی است ساعت کاری نانوایی ها کم شده و همین موضوع باعث گشته شاهد شکل گیری صف های طولانی و تعطیلی پیش از موعد نانوایی ها باشیم.”
بیش از سه ماه است که واحدهای خبازی محمودآباد، اغلب به بهانه های کمبود و اتمام سهمیه آرد، یا تعطیل هستند و یا ساعت طبخ نان آنها به نسبت قبل کاهش محسوس داشته است و اگر تا قبل از ساعت ۱۸ به این واحدها مراجعه نکنید نان گیرتان نخواهد آمد و یا چاره ای ندارید جز خریدن نان بسته ای از سوپر مارکت ها؛ آن هم به بهای گزاف.
متاسفانه مسئولین متولی امر به دلیل اینکه تعدادی از واحدهای خبازی شهرستان، مسئولیت تامین نان اداره متبوع را بر عهده دارند دیگر درگیر صف و کیفیت نان نیستند و هیچگونه دغدغه ای نسبت به تهیه نان ندارند؛ چرا که نان سر وقت بر روی میز کارشان قرار دارد و فراموش کرده اند قوت قالب مردم جامعه را فراموش نکنند.
بدین خاطر تامین و تهیه بدون دغدغه ی نان، جزء حقوق اصلی شهروندان و از وظایف مسئولین به شمار می رود.
این روزها در شهرستان محمودآباد، تهیه و تامین و کیفیت نان از چالش به بحران تبدیل شده است و واحدهای خبازی توان تامین نان مورد نیاز شهروندان را ندارند. در این بین حضور مسافران و جمعیت شناور، فرایند تهیه این عنصر حیاتی را برای شهروندان با فراز و نشیب های بسیار همراه کرده است.
در جغرافیای شهرستان محمودآباد ۱۴۵ واحد خبازی وجود دارد که تقریبا ۹۰ واحد در روستاهای بخش مرکزی و سرخ رود و ۵۵ واحد در شهر محمودآباد فعال هستند.از این تعداد ۳۵ واحد خبازی آزاد پز و ما بقی دولتی بوده و ۸ واحد طبخ نان فانتزی نیز در محمودآباد و سرخ رود به فعالیت مشغولند.
نکته حائز اهمیت و قابل اشاره این است که روح الله علیزاده فرماندار شهرستان محمودآباد در همایش شهر همدل، طی سخنانی گفت :” محمودآباد مقصد گردشگری بیش از ۲۵۰ هزار نفر مسافر است و خود محمودآباد نیز دارای جمعیت ثابت بالای صد هزار نفر می باشد و سهمیه ۱۴۵ واحد خبازی شهرستان برای تامین نان ۳۵۰ هزار نفر جمعیت تنها ۲۱ هزار کیسه آرد می باشد و با هر کیسه آرد ۱۵۰ قرص نان بربری پخت می شود و با یک جمع و ضرب ساده می توان فهمید این سهمیه آرد پاسخگوی نیاز شهرستان نیست.”
حال سوال مهم و اساسی این است که آیا مسئولین متولی امر در شهرستان، متوجه این موضوع نیستند؟
با توجه به شواهد و قرائن، شرایط تهیه نان در محمودآباد بحرانی است و انتظار می رود مسئولین هرچه زودتر فکر راه و چاره ای باشند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین