سردرگمی برنج‌کاران مازندرانی برای دریافت سوخت ادوات/ مکان خاصی برای ثبت‌نام نیست
سردرگمی برنج‌کاران مازندرانی برای دریافت سوخت ادوات/ مکان خاصی برای ثبت‌نام نیست
محمودآبادآنلاین:مشخص نبودن مکانی جهت ثبت‌نام سامانه سدف، کشاورزان مازندرانی را برای دریافت سوخت ادوات سردرگم کرده است.

با شروع فصل بهار، فصل زندگی و طراوت، شروع فصل کشت و کار کشاورزان برنج‌کار خطه سرسبز استان‌های شمالی نیز است.

کشت محصولی با نامش “به”،”رنج” کشاورزان را به همراه خود دنبال می‌کند چرا که این زحمتکشان از ابتدای سال جدید فعالیت‌های کشت و کار این محصول را در اراضی خود آغاز می‌کنند تا اواسط مرداد ماه از فصل تابستان که حدود چهار ماه زمان می‌برد تا محصول شان را برداشت کنند.

آنها باور دارند که برای به دست آوردن یک محصول خوب و پربار باید به مانند نوزاد از این محصول باید مراقبت کنند و زمانی که در یک هکتار زمینش بیش از یک و نیم تن محصول برداشت کنند به عنوان یک کشاورز نمونه عمل کرده است.

در استان مازندران حدود ۲۱۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت برنج می‌رود که طبق آمار کارشناسان در تولید، سالانه حدود یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک یعنی ۴۵ درصد تولید برنج کشور از اراضی کشاورزی این استان برداشت و تامین می‌شود.

براساس همین آمار کارشناسی در سال گذشته ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان کشت مکانیزه رفته بود.

 اما در کشت جدید از یک ماه گذشته کشاورزان با شخم و شیار اراضی خود به استقبال این کشت رفتند و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی خزانه‌های شلتوک برنج هستند که البته برخی نیز قبل از شروع سال جدید این کار را انجام دادند اگرچه برای آماده‌سازی این کشت و کار نیاز به نهاده‌ها و ادوات کشاورزی از جمله کود شیمیایی، سموم و سوخت است.

با توجه به تورم و شرایط نامناسب اقتصادی در کشور کشاورزان مازندرانی به مانند سال‌های گذشته شاهد افزایش هر یک از این نهاده‌ها هستند اما مجبور به خرید آنها جهت تسریع در کشت کار خود هستند.

اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلی که این زحمتکشان با آن مواجه هستند در زمینه تامین سوخت کشاورزی است و به نوعی با کمبود آن به مشکل برای شخص و شیار زمین شان برخوردند.

کشاورزی از روستای رودبار بخش مرکزی آمل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مقدار سوخت سهمیه‌بندی شده هر هکتار را ۸۰ لیتر عنوان کرد و گفت: کشاورزان برای بهره‌مندی از این سوخت باید در سامانه سوخت کشوری ثبت‌نام کنند.

وی افزود: در گذشته اجرای این سهمیه‌بندی نبود و کشاورزان با مراجعه به پمپ بنزین و با داشتن نامه و مهر شورای محل می‌توانستند از سوخت بهره‌مند شوند؛ البته مقدار برای هر کشاورزی مشخص نبود.

کشاورز دیگری از روستای زنگی‌کلای بخش سرخ‌رود با بیان اینکه قبل این سهمیه‌بندی، کشاورزان هر مقداری می‌توانست خریداری کند اما الان جلوی این کار گرفته شد.

وی مطرح کرد: با سهمیه‌بندی هر کشاورز با ثبت‌نام در سامانه سوخت با تعیین مقدار اراضی از سهمیه‌ سوخت بهره‌مند می‌شود که این ثبت‌نام دو بار، یکبار زمان کشت اول و بار دیگر کشت دوم صورت می‌گیرد.

کشاورز محمودآبادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: شاید با اجرای این سهمیه‌بندی جلوی توزیع بی‌رویه سوخت بین کشاورزان گرفته شود اما بسیاری از این کشاورزان به دلیل نداشتن سواد و یا تلفن همراه شخصی به دنبال این ثبت‌نام سامانه نمی‌روند بنابراین از مزایای سهمیه‌بندی سوخت بهره‌مند نمی‌شوند.

وی ادامه داد: نداشتن سوخت یکی از مشکلات عدیده کشاورزان است که در صورت فراهم نشدن با تاخیر در کشت و کار محصول مواجه می‌شوند.

این کشاورز خاطرنشان کرد: از مسئولان استانی لازم می‌دانیم برای رفع این مشکل دنبال راهکاری باشند تا کشاورزان دغدغه‌ای جهت تامین سوخت نداشته باشند.

در همین راستا واکنش سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران به گلایه کشاورزان در خصوص سوخت با بیان اینکه مدیریت سوخت تحت یک سامانه کشوری است که کشاورزان باید در آن سامانه ثبت نام و مدارک ارائه کنند و سپس سوخت را تحویل بگیرند، اظهار کرد:  پارسال برای رفع برخی مشکلات، یک سال فرصت گرفتیم تا کشاورزان ثبت نام کنند که بخشی در سامانه ثبت نام کردند و بخشی از کشاورزان هم ثبت‌نام نکردند.

وی افزود: در اینکه میزان سوخت کم است می‌توانیم دخالت و به سیستم اعلام کنیم تا سهمیه کشاورزان افزایش یابد اما اصل موضوع، فعال بودن سامانه است که در راستای مبارزه با قاچاق طراحی شد و کشاورزان باید در این سامانه ثبت نام کنند.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اینکه سال گذشته سهمیه سوخت بخش کشاورزی استان ۷۸ میلیون لیتر بود که بین کشاورزان استان توزیع شد، گفت: با توجه به برآورد انجام شده از سوی کارشناسان، نیاز سوخت بخش کشاورزی استان حدود ۱۰۰ میلیون لیتر است که با پیگیری‌های انجام شده سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ۲۰ میلیون لیتر سوخت به سهمیه سوخت این بخش اضافه شد و به ۹۸ میلیون لیتر رسیده است که پاسخگوی نیاز کشاورزان استان است.

وی عنوان کرد: با توجه به فرارسیدن زمان عملیات شخم و شیار در شالیزارهای استان، کشاورزان نسبت به درخواست سوخت در سامانه سدف اقدام کنند.

عنایتی با اعلام اینکه به ازای هر هکتار ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر سوخت به کشاورزان استان داده می‌شود، گفت: همچنین کشاورزانی که از چاه‌های کشاورزی استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق سامانه سدف درخواست خود را بارگذاری کنند.

عنایتی ادامه داد: این اقدام مستلزم آن است در ابتدا با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و اخذ تائیدیه از این مراکز به شرکت نفت برای دریافت سوخت کشاورزی مراجعه کنند تا بتوانند از مزایای سوخت بهره‌مند شوند.

به گزارش تسنیم، با اعلام بر هدایت کشاورزان استان مازندران جهت ثبت‌نام در سامانه سدف برای دریافت سوخت ادوات و توزیع مقدار دریافتی آن بر مبنی هکتار اراضی مشکل اساسی که وجود دارد این است کشاورزان نمی‌دانند برای ثبت‌نام به کجا مراجعه کنند و مکان خاصی برای ورود به سامانه سدف تعیین نشده است و این باعث سردرگمی کشاورزان زحمتکش استان مازندران و گلایه و شکایات آنها شده است و مسئولان باید نسبت رفع این مشکل فکر اساسی کنند.

  • نویسنده : کبریا مقدس
  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم