پرونده مرگ‌ومیرهای الکلی از البرز تا مازندران
پرونده مرگ‌ومیرهای الکلی از البرز تا مازندران
محمودآباد آنلاین : سالانه شماری از مردم در استان‌های مختلف به دنبال مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست می‌دهند و این سریال هر سال تکرار می‌شود؛ موضوعی که نیازمند هشدار و آگاه‌سازی است.

به گزارش محمودآباد آنلاین قصه پرغصه مرگ براثر مصرف مشروبات الکلی به مازندران هم رسید و طی روزهای گذشته سه نفر از هم استانی‌ها جان خود را از دست دادند. این در حالی است که طی روزهای گذشته در البرز نیز ۱۹۱ نفر دچار مسمومیت ناشی از شرب مشروبات الکلی دارای متانول شدند و از این تعداد ۱۷ نفر فوت کردند، ۴ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و تعدادی نیز نابینا شده‌اند.

کارشناسان دینی و مذهبی و بهداشتی با اشاره به مضرات زیان‌بار مصرف مشروبات الکی از خانواده‌ها درخواست کردند تا نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند.

درعین‌حال همه صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که هیچ مشروب الکلی کم خطری وجود ندارد و همه این تولیدات سمی و مضر و خطرآفرین هستند.

یک کارشناس بهداشتی و درمان مشکلات کبدی و مرگ را از اثرات مصرف مشروبات الکلی بیان کرد و گفت: متأسفانه عدم تقید برخی خانواده‌ها زمینه را برای مصرف مشروبات الکلی فراهم می‌کند و این در حالی است که مصرف آن اثرات زیان‌باری دارد و سلامت جسم و جان افراد را به مخاطره می‌اندازد.

یک کارشناس بهداشتی و درمان: مصرف الکل هفتمین عامل مرگ‌ومیر و خطرآفرین در جهان استمحمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر برای لزوم مراقبت بیشتر خانواده‌ها از فرزندان خود تأکید کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه مصرف الکل هفتمین عامل مرگ‌ومیر و خطر در جهان است مصرف آن بر بینایی، مهارت‌های حرکتی و حافظه اثر منفی دارد و آن را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی منجر به بیماری کبد چرب می‌شود، ادامه داد: همچنین به دستگاه گوارش آسیب می‌زند و فشارخون را افزایش می‌دهد.

حسینی عامل بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، کبد و روده بزرگ را با مصرف مشروبات الکلی مرتبط دانست و گفت: پوکی‌استخوان از دیگر تبعات است و نوشیدن الکل می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

پرونده مرگ‌ومیرهای الکلی از البرز تا مازندران/هشدار به خانواده‌ها

وی یکی از رایج‌ترین آسیب‌های مصرف مشروبات الکلی را آسیب کبد و چاقی دانست و گفت: مصرف الکل سبب کم‌آبی بدن می‌شود و عوارض زیاد دیگری در پی دارد.

علاوه بر تأثیر مستقیم الکل در آسیب‌های جسمی باید به زیان‌های روحی فرزندان تربیت‌یافته در خانواده‌هایی که به مصرف الکل می‌پردازند، نیز توجه کرد؛ زیرا به تأکید جرم‌شناسان و حقوق‌دانان ریشه بسیار جنایت‌ها در جوامع صنعتی پیشرفته متکی به الکل است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ درصد سرقت، ۳۰ درصد جرایم ضداخلاقی عمومی، ۶۰ درصد قتل‌های عمد و ۷۵ درصد نزاع‌های توأم با ضرب‌وجرح، ناشی از الکل و در حالت مستی بوده است.

به اعتقاد اقتصاددانان نیز «می‌خوارگی» و مصرف مشروبات الکلی ضربه سنگینی را بر پیکره اقتصادی ملت‌ها ایجاد می‌کند و این در حالی است که طبق آئین دین مبین اسلام و شرع «خداوند شراب را چه کم و چه زیاد حرام فرموده است همچنان که مردار و خون و گوشت خوک را».

مرگ ۳ مازندرانی براثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی

سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون فرهنگی و اجتماعی استان مازندران از شناسایی و دستگیری ۴ متهم به تهیه و توزیع مشروبات الکلی تقلبی در شهرستان رامسر خبر داد و افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان رامسر در پی فوت و مصدومیت چهار نفر به علت مصرف مشروبات الکلی تقلبی، اقدامات ویژه پلیسی را در دستور کار خود قرار دادند.

سرهنگ ساداتی با اشاره به کشف ۱۱۸ بطری نیم لیتری الکل تقلبی و مسموم از متهمان از تعطیلی یک واحد دامپزشکی در این عملیات خبر داد و افزود: متهمان در تحقیقات پلیس به بزه انتسابی اقرار کردند و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

پلیس: مصرف الکل موجب افزایش رفتارهای ضداجتماعی و خشونت‌های بین‌فردی در جامعه بوده و قانون‌گریزی در میان افرادی که الکل مصرف می‌کنند بسیار شایع استمعاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مصرف الکل را موجب افزایش رفتارهای ضداجتماعی و خشونت‌های بین‌فردی در جامعه دانست و افزود: قانون‌گریزی نیز در میان افرادی که الکل مصرف می‌کنند بسیار شایع است.

وی ابتلاء به فشارخون، انواع سرطان‌ها از جمله سرطان کبد نیز از جمله عوارض مصرف مشروبات الکلی است و نقش خانواده‌ها در مراقبت از فرزندان از اهمیت بسزایی در این حوزه برخوردار است.

سرهنگ ساداتی گفت: در پی اعلام مرکز اورژانس ۱۱۵ یکی از مراکز درمانی شهرستان رامسر مبنی بر انتقال فردی ۴۷ ساله به آن مرکز درمانی که دچار مسمومیت شده بود بلافاصله واحد گشت کلانتری ۱۱ رامسر به محل اعزام شدند.

پرونده مرگ‌ومیرهای الکلی از البرز تا مازندران/هشدار به خانواده‌ها

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران با اشاره به فوت بیمار موصوف پس از بستری در این بیمارستان، تصریح کرد: پزشکان معالج علت مرگ را مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی عنوان کردند.

سرهنگ ساداتی در ادامه اظهار داشت: در ادامه رسیدگی به این پرونده، برابر اعلام فرماندهی انتظامی شهرستان‌های آمل و رامسر مرگ مشکوک دو مرد ۳۹ ساله و ۴۸ ساله که از چند روز قبل در بیمارستان‌های این شهرستان‌ها بستری شده بودند به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران اظهار داشت: برابر اعلام کادر درمانی این بیمارستان‌ها، این افراد نیز به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی جان باختند.

پرونده مرگ‌ومیرهای الکلی از البرز تا مازندران/هشدار به خانواده‌ها

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در گزارش‌های پزشکی قانونی مرگ چندین نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی پلمب شده هم وجود دارد، به خانواده‌ها هشدار داد مشروبات الکلی پلمب شده نیز در اغلب موارد در کارگاه‌های زیر زمینی تهیه می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: بنابراین به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم مراقب فرزندان، نوجوانان و جوانان خود باشند و توصیه‌ها و هشدارهای لازم را به آنان ابلاغ کنند.

صدور کیفرخواست متهمان پرونده مسمومیت الکلی البرز در آینده نزدیک

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در جریان سفر به استان البرز بیان کرد: یکی از برنامه‌های قوه قضائیه مبارزه جدی با کسانی است که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: امنیت می‌تواند مربوط به حوزه اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و سلامت مردم باشد که پرونده مسمومیت اخیر برخی از شهروندان در استان البرز به دلیل مصرف مشروبات الکلی مربوط به حوزه امنیت بهداشت و سلامت مردم و بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه شاید افرادی که مرتکب این اقدام شدند توجهی به آن نداشته باشند که جان سایرین در خطر است، گفت: طبق آخرین گزارشی که دریافت کردم در جریان بررسی این پرونده ۹ نفر که تعدادی از آن‌ها سرشبکه هستند و تولیدکننده دستگیر شدند.

پرونده مرگ‌ومیرهای الکلی از البرز تا مازندران/هشدار به خانواده‌ها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق با اشاره به تلاش شبانه‌روزی همکاران قضائی در دادگستری کل استان البرز در خصوص این پرونده، بیان کرد: یکی از متهمان در حال حاضر متواری است و به دنبال دستگیری این متهم هستیم.

وی افزود: با قید فوریت پرونده به نتیجه خواهد رسید و کیفرخواست آن صادر خواهد شد و متهمان برای محاکمه به دادگاه خواهند رفت.

معاون اول قوه قضائیه خطاب به کسانی که مرتکب این اقدام شدند، گفت: ممکن است این افراد برخی از رفتارهایی که مرتکب شدند، مشمول فساد گسترده باشد که این مهم مجازات بسیار سنگینی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای هم در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه به اتفاق رخ‌داده در استان البرز و فوت، معلولیت، نابینایی و مسمومیت تعدادی از افراد به‌واسطه مصرف مُسکر مسموم اشاره و ضمن تأکید بر برخورد با عوامل ترکیب الکل‌ها با محلول‌های دیگر و تولید و توزیع آن، خواستار بررسی موضوع و تعیین مجازات بازدارنده در مورد عوامل این واقعه شد.

بنابراین گزارش، طبق آمارهای پزشکی قانونی سالانه حدود ۴۰ نفر براثر مصرف مشروبات الکلی در مازندران جان خود را از دست می‌دهند؛ ازاین‌رو ضرورت نظارت بیشتر خانواده‌ها بر فرزندان بیش‌ازپیش الزامی به نظر می‌رسد.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین