حقوق فرزندان طلاق
حقوق فرزندان طلاق
محمودآبادآنلاین:به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم و مشکلات حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

پایگاه خبری محمودآبادآنلاین بخشی به عنوان دوشنبه های حقوقی را در نظر گرفته است تا در این بخششهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن رااز مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالاتحقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در ششمین ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع  حقوق فرزندان طلاق  پرداخته شده است.

طلاق پایان حیات خانواده و یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است و به همین دلیل نگاه مثبتی در جامعه به آن وجود ندارد و از آنجایی که قبح آن در جامعه امروزی از بین رفته است.امروز افراد نه تنها این موضوع را پنهان نمی کنند بلکه از بیان آن نیز شرمنده نمی باشند و در این میان فرزندان تنها تماشاچیان بی گناهی هستند که در کارزارطلاق زخم کاری را خواهند خورد.یکی از مهمترین حقوقی که در پیمان نامه حقوق کودک برای کودکان مطرح شده حق پیوند خانوادگی یا بهره مند شدن از یک خانواده مناسب و مطلوب می باشد و از آنجایی که فرزندان طلاق بسیار آسیب پذیر هستند لذا باید حقوق آنها را بسیار مورد توجه قرار داد. در این بخش حقوقی به اختصار به چند مورد از این حقوق خواهیم پرداخت .
. نسب فرزند و نام خانوادگی : هر طفلی که درزمان زوجیت متولد می شود متعلق به شوهر محسوب می گردد اما اگر فرزندی بعد از طلاق و جدایی زن و مرد از یکدیگر متولد شود قانون گذار این فرزندان متولد شده را نیز متعلق به شوهر دانسته به شرط آنکه از تاریخ انحلال نکاح تا روز ولادت فرزندشان بیش از ده ماه گذشته باشد.و در خصوص نام خانوادگی باید اشاره نمود که از دیگر حقوق فرزندان بعد از طلاق استفاده از نام خانوادگی پدر می باشد و بعد از طلاق تغییری در شناسنامه فرزندان ایجاد نمیگردد و نام پدر و مادر در صورت طلاق نیز در شناسنامه فرزندان باقی خواهد ماند.بنابراین در نظام حقوقی ایران طلاق تاثیری در نام خانوادگی فرزند و بخش های مختلف شناسنامه او نخواهد داشت.
. نفقه: فرزندان طلاق علاوه بر نیازهای عاطفی و معنوی از نیازهای مادی نیز برخوردار می باشند که با طلاق میان والدین تکلیف برپرداخت نفقه فرزند تا زمان فوت یا ناتوانی پدر همچنان باقیست و درصورت فوت یا ناتوانی پدر،پدر بزرگ پدری و در نبود او یا نداشتن تمکین مالی پرداخت نفقه با مادر است که اگر پدر و مادر از پرداخت نفقه خودداری نمایند ضمانت اجرای کیفری خواهد داشت .
. حضانت و نگهداری: علاوه بر نیازهای مادی فرزندان طلاق، نیازهای معنوی آنان نیز از اهمیت بالایی برخوردارمی باشد و قانون گذار در چنین مواردی یعنی (طلاق) به مادر تا سن هفت سالگی اولویت در حضانت داده و پس از آن حضانت با پدر می باشد و اگر تربیت اخلاقی فرزند نزد پدر یا مادرش در معرض خطر باشد قانون گذار هر تصمیمی که برای حضانت مقتضی بداند اتخاذ می نماید .
سخن آخر اینکه در طلاق ، فرزندان قربانیانی هستند که پیش و پس از طلاق آسیب خواهند دید و زهر طلاق بیش از هر کس حتی زوجین در کام فرزندان فرو خواهد رفت . به امید روزی که هیچ فرزندی تاوان اشتباه والدینش را با طلاق و جدایی آنها از یکدیگر نپردازد .

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین