حجاب‌ها کنار دریا آب نمی‌روند اگر طرحی نو دراندازیم
حجاب‌ها کنار دریا آب نمی‌روند اگر طرحی نو دراندازیم
محمودآباد آنلاین : چند صباحی تا تابستان و حضور مسافران در سواحل دریای خزر باقی مانده است تا دغدغه بسیاری از مردم پوشش نامتعارف برخی از مسافران باشد.

هر سال همین حوالی یک مساله دیگر نیز بر سر زبان‌ها می‌افتد، تابستان دارد می‌آید یعنی هجوم مسافر و شاید هجوم فرهنگ‌های غیر بومی و پوشش‌های نامناسب و نمایش شوی جمال و پوشاک و اطوار‌های عجیب و غریب که حاصلش چه خواهد شد خدا می‌داند.

دغدغه تابستانه بخشی از جامعه مازندران به این تبدیل شده است که دریا، جنگل، دشت و دمن این استان هر سال با گرمای هوا شاهد هنجارشکنی‌هایی از جمله بی حجابی باشد و چه کنیم با این تابستان داغ و خرده فرهنگ‌هایی که ضد فرهنگ می‌شوند.

نگاه پدافندی را بیاندازید دور
مازندران که سال هاست پذیرای میلیون‌ها مسافر از همه نقاط کشور است دغدغه‌ای هم دارد به وسعت آینده فرزندانش، مسافرانی که با پوشش‌های متنوع، گاهی زننده و گاهی هم غیر قابل پخش در هر کجای این استان که بخواهند دور می‌زنند، از لب ساحل گرفته تا جنگل و صف تاکسی و پارک و رستوران و مراکز خرید و .. در این میان بخش اعظمی از مازندرانی‌ها از این مساله ناراحتند، اما سوال این جاست که راه چاره چیست؟

محمد حسین صفری دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران می‌گوید: اولین مساله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که مسافران برای چه هدفی به مازندران سفر می‌کنند و چرا انتخاب اولشان سواحل دریا است؟

او افزود: آنچه مشخص است این است که مردم برای استراحت و گردش و به قول خارجی‌ها ریلکس کردن یا شنا به دریا می‌آیند پس برنامه‌های فرهنگی ما هم باید بر اساس گردشگر پذیر بودن استان باشد مثل اینکه اگر فردی بخواهد به زیارت اماکن مقدسه برود حتما چادر به سر می‌کند حتی اگر به چادر اعتقادی نداشته باشد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مازندران ادامه داد: در مازندران هم ما باید بدانیم با چه سبک زندگی و چه طیف مسافرانی روبرو هستیم و اگر می‌خواهیم توصیه‌ای مبنی بر رعایت حجاب بکنیم بگونه‌ای باید باشد تا مسافران هم از این مساله تمکین کنند.

حجاب‌ها کنار دریا آب نمی‌روند اگر طرحی نو دراندازیم
صفری با بیان اینکه نگاه پدافندی به مقوله حجاب بیشتر منجر به گریز می‌شود، گفت: اینکه منتظر باشیم پوشش یک فرد مناسب نباشد و بعد افرادی به او تذکر بدهند مشکل پوشش‌های نامناسب را حل نمی‌کند این ما هستیم که باید قبل از ورود مسافر به او جهت بدهیم و با برنامه‌های متنوع او را بهره‌مند کنیم.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مازندران با بیان این پرسش که آیا متولیان گردشگری مازندران به مسافران جهت می‌دهند یا اینکه مسافران، منفعل در استان می‌گردند و بدون هیچ ساز و کاری به سفر خود می‌پردازند؟ افزود: متاسفانه برخی دستگاه‌ها یا نگاه کاسب کارانه به سواحل دارند یا دیدگاه منفعلانه را اتخاذ کرده اند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مازندران گفت: هر زمان موضوع مسافرت به مازندران داغ می‌شود برخی مسئولان هراس دارند که این حجم سفرها، بی حجابی هم به همراه دارد، اما اگر کسی از احتمال هنجارشکنی مسافران در مقوله حجاب می‌ترسد در واقع از بی برنامگی خودش ترس دارد، زیرا برنامه‌ای برای رفتار مناسب با اینگونه مسافران ندارد.

صفری ادامه می‌دهد: مازندران ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی فراوانی دارد، اما مثلا اداره اوقاف چه ظرفیت‌هایی را برای پذیرش گردشگران در امامزادگانی که عموما در مکان‌های جنگلی و زیبا قرار دارند آماده کرده است؟

او با بیان اینکه روایت از ائمه معصوم است که اگر می‌خواهید مقابله با منکر کنید توسعه معروف داشته باشید گفت: تنها راه چاره این است که گردشگران را جهت دهیم به سمتی که به هویت ایرانی و مذهبی خودشان افتخار کنند.

مساله بد حجابی در سواحل فقط به یک بخش جغرافیایی معطوف نمی‌شود بلکه گستره‌ای بزرگ را شامل می‌شود و همین گستره بزرگ، وظیفه دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی را نیز متناسب با این موضوع بیشتر می‌کند.

اعمال قانون باید صورت بگیرد
مساله‌ای که این روز‌ها زیاد در کوچه و بازار مطرح است حجاب است، هر کسی زاویه نگاه خودش را نسبت به این موضوع دارد و عقیده خودش را، اما قانون هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

یکی از نهاد‌هایی که مستقیما با امر حجاب ارتباط دارد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است، مهرداد محمدی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: بر اساس قانون، ستاد امر به معروف، نهاد نظارت کننده است و با نهاد‌هایی همچون نیروی انتظامی و بسیج در زمینه تبلیغات رسانه‌ای و محیطی همکاری می‌کنند.

او افزود: اقدامات قرارگاه‌های مختلف این ستاد و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی در زمینه رعایت حجاب و عفاف از اولویت‌های ستاد است و بر اساس قانون تلاش شده است که این نظارت‌ها بر اساس شاخصه‌های که از سال ۱۴۰۰ به دستگا‌های دولتی ابلاغ شده در سه سطح انجام شود.

محمدی ادامه داد: اولین مرحله بحث عمومی است که با همکاری تشکل‌های مردمیِ احیاگر امر به معروف، اقدام به اجرای ضوابط می‌کنیم و دومین مرحله، خود ارزیابی دستگاه‌های دولتی بر اساس شاخص‌های اجرایی است و نظارت نهایی نیز با اعزام بازرسینی از طرف این ستاد انجام می‌شود تا کارنامه هر اداره نشان دهنده نمره آن دستگاه دولتی در زمینه رعایت امر به معروف و نهی از منکر باشد.

حجاب‌ها کنار دریا آب نمی‌روند اگر طرحی نو دراندازیم
محمدی با بیان اینکه مساله حجاب در سواحل نیز یکی از موضوعات مهمی است که عملکرد نهاد‌های دولتی در این زمینه ارزیابی می‌شوند، افزود: کمیته‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر در ستاد ساماندهی سواحل وجود دارد که وظیفه اش ایجاد روحیه امر به معروف در سواحل دریا است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران با اشاره به این نکته که بعد از آزادسازی سواحل زیر ساخت‌های مناسب برای تفریح ایجاد نشده است، گفت: ساحل را نباید رها کنیم و دستگاه‌های متولی باید پاسخ دهند چرا زیرساخت‌های مناسب ایجاد نشده است؟

محمدی در پاسخ به این سوال که نحوه برخورد آمران به معروف در سواحل استان چگونه خواهد بود؟ گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر طرح جامعی را تدوین کرده است و ما به دنبال آن هستیم که متولی امر حجاب و عفاف دولت نباشد، زیرا با تغییر دولت‌ها سیاست آنان نیز تغییر می‌کند.

مهرداد محمدی ضمن بیان این مطلب که مقوله حجاب امری فرا قوه‌ای هست، ادامه داد: در این زمینه باید کار توامان فرهنگی و اجتماعی انجام شود، اینطور نیست که بحث ایجابی را داشته باشیم، اما سلبی را کنار بگذاریم، زیرا اعمال قانون باید صورت بگیرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران با بیان اینکه قوانین فعلی بازدارندگی لازم را دارند تا بتوان بد پوششی افراد را کنترل کرد، افزود: دولت و نهاد‌های حاکمیتی نباید مواجه مستقیم با مردم داشته باشند و این قانون است که تعیین کننده می‌باشد.

بخواهیم یا نخواهیم تابستان گرمی در انتظارمان است چه از لحاظ جوی و چه از لحاظ فرهنگی، اما فعالان حوزه فرهنگ و دین که دغدغه احیای فرهنگ ایرانی اسلامی را دارند هم حرف‌هایی دارند که باید شنیده شود

اعتماد را به مردم برگردانیم
نزدیک شدن به فصل گرما برای هر کسی معنای متفاوتی دارد برای دانش آموزان یعنی سه ماه تعطیلی و دوری از درس و کتاب و معلم، برای تعمیرکار کولر یعنی فصلی برای پول دارآوردن، برای برخی‌ها یعنی هر جور دلشان بخواهد بگردند، برای برخی‌ها دغدغه بی بند باری در دریا و جنگل و دشت و برای برخی‌ها نیز که دغدغه حجاب و رشد جامعه ذیل تمدن سازی اسلامی را دارند فرصتی برای اجرای برنامه هایشان که می‌گویند جواب گرفتیم، اما کمتر دیده شدیم.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی پورعلی مسئول گروه جهادی بقیه‌الله که از سال۹۴ فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی خود را در ساحل بابلسر آغاز کرده است، می‌گوید: مردم ما آگاه هستند و اگر جایی دچار غفلت شوند با کار فرهنگی مناسب می‌توان آن را جبران کرد.

او با بیان اینکه حضور طلاب و روحانیون را نباید به مسجد محدود کرد، افزود: معابر عمومی، ایستگاه‌های تاکسی، نانوایی‌ها و هر مکانی که تصور کنید می‌تواند محلی برای تبلیغ دین باشد به شرط اینکه با شیوه‌های تبلیغی متفاوت، مردم و مسافران را سرگرم کنیم، راهکاری که باید بیشتر به آن توجه شود

سید مرتضی پورعلی با بیان تجربه‌ای از کار فرهنگی در سواحل مازندران، گفت: سال گذشته برای کار تبلیغی به ساحل بابلسر رفتیم و وقتی می‌خواستیم کارمان را شروع کنیم یکی از دکه داران ساحلی به ما گفت می‌شود کارتان را در جایی دورتر از محل کسب ما انجام دهید؟ ما هم گوش کردیم و در جایی دورتر مستقر شدیم.

او ادامه داد: فردای همان روز همان دکه دار وقتی دید مردم اطراف این گروه جهادی جمع می‌شوند با من تماس گرفت و گفت از این به بعد بیایید در کنار دکه خودم برنامه اجرا کنید تا مردم به بهانه حضور شما از من هم خرید کنند.

حجاب‌ها کنار دریا آب نمی‌روند اگر طرحی نو دراندازیم
حجاب‌ها کنار دریا آب نمی‌روند اگر طرحی نو دراندازیم
مسئول گروه جهادی بقیه‌الله به بیان داستان دیگری پرداخت و گفت: به یکی از مجتمع‌های تجاری رامسر رفته بودم که هیچ‌کس سیگار نمی‌کشید، از کسبه مجتمع علتش را جویا شدم در جواب گفتند: کسی حق ندارد اینجا سیگار به دست وارد شود، این قانون مجتمع است، حالا شما همین را درباره حجاب اجرا کنید و به مسافری که وارد مجتمع می‌شود، محترمانه و با زبان خوش، همین تذکر را درباره حجاب بدهید.

پورعلی با بیان اینکه نهاد‌های فرهنگی باید با زبان خوش و گویا، حجاب را به دختران و بانوان جامعه معرفی و آن‌ها را به حجاب علاقه‌مند کنند، گفت: با اجرای برنامه‌های جذاب فرهنگی می‌توان مردم را به رعایت حجاب متقاعد کرد، اما چند اثر فرهنگی فاخر در رابطه با حجاب تولید شده است؟ چند کتاب خوب و چند داستان قشنگ در این زمینه نوشته شده است؟

او افزود: اعضای گروه جهادی بقیه‌الله تابستان هر سال در برخی سواحل مازندران با لباس روحانیت حاضر می‌شوند و بجای تذکر مستقیم با مسافران گفتگوی صمیمانه می‌کنند، از خاطرات سفرشان می‌پرسند، با آن‌ها فوتبال بازی می‌کنند، به بچه‌ها بادکنک و شکلات می‌دهند، زباله‌های ساحل را جمع می‌کنند و وقتی مسافران می‌بییند که چند روحانی در حال جمع کردن زباله‌های ریخته شده توسط مسافران هستند خودشان زباله هایشان را جمع می‌کنند.

حجاب‌ها کنار دریا آب نمی‌روند اگر طرحی نو دراندازیم
مسئول گروه جهادی بقیه‌الله ادامه می‌دهد: گاهی جُنگ‌های شادی در سواحل برگزار می‌کنیم، برای مسافران مسابقه برگزار می‌کنیم و جایزه می‌دهیم و آن‌ها را با شیوه تبلیغی متفاوتی سرگرم می‌کنیم یک جور تبلیغ زیرپوستی.

پورعلی گفت: مشاهدات و بررسی هشت ساله حضور این گروه در سواحل، نشان می‌دهد اگر بدنبال هم کلامی و همنشینی و همصحبتی با مردم و اثرگذاری غیرمستقیم بر رفتار‌های منفی آن‌ها باشیم تاثیر بیشتری از سایر روش‌ها دارد.

او افزود: اگر امروز برای جوان‌ها نقشی موثر تعریف نکنیم و به آن‌ها میدان ندهیم، دیگران با شیوه‌های جذاب، او را به سمت خودشان می‌کشند.

یکی دو هفته دیگر مسافران برای شنا به سواحل شمال کشور می‌آیند، زمان برای طرحی نو در انداختن شاید اندک باشد، اما می‌توان کاری کرد تا در تابستان داغ مازندران با اکران سکانس‌های متعدد و آزاردهنده ضد فرهنگی رُخ به رُخ نشویم

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان