تدلیس در ازدواج چیست ؟
تدلیس در ازدواج چیست ؟
محمودآبادآنلاین: به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد و در ردیف حقوقی این هفته به موضوع  تدلیس در ازدواج پرداخته شده است. در ادامه این مطلب با  مفهوم حق حبس در معاملات آشنا خواهید شد.

یکی از معضلاتی که امروزه در بحث عقد ازدواج در جامعه شاهد آن می باشیم موضوع تدلیس یعنی فریب در ازدواج است به طوری که این امر یکی از موجبات طلاق در جامعه می باشد. در واقع قانون گذار عدم وجود حسن‌نیت زن یا شوهر و عدم صداقت یکی از  آنها در مقابل یکدیگر در ازدواج را تحت عنوان تدلیس در نکاح دانسته و آن را یکی از موارد فسخ نکاح می داند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر هر یک از زوجین طرف مقابل را با داشتن شرایط خاصی از قبیل تحصیلات، داشتن ثروت ،شغل و سمت، و موقعیت اجتماعی یا مجرد بودن و … فریب دهد و عقد بر اساس هر یک از این مسائل واقع گردد این کار جرم محسوب شده و فرد مجرم به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد گردید که از نظر حقوقی نیز برای آن فرد فریب خورده حق بر هم زدن نکاح یعنی فسخ در قانون پیش‌بینی گردیده است.

در ادامه باید عنوان داشت برای اثبات جرم فریب در ازدواج زن یا مرد فریب خورده میتواند با اقرار شخص فریب دهنده و یا وجود شاهدان معتبر یا ارائه مدارکی که امر تدلیس را اثبات نماید به تایید ادعای خود در محاکم بپردازد لذا در خصوص خسارت تدلیس در ازدواج نیز باید عنوان نمود که این امر در قانون مدنی پیش بینی گردیده یعنی اگر شخصی غیر از خود زن( اقوام و نزدیکان ) مرد را فریب دهد و راضی به ازدواج نمایند در صورت مطالبه خسارت مکلف به پرداخت خسارت به مرد می باشند و مرد میتواند تفاوت مهریه دختر باکره و زن غیر باکره را که به زن پرداخت گردیده است ،از  شخص فریب کار مطالبه نماید اما اگر شخص فریب دهنده شخص زن باشد مرد میتواند این ما به تفاوت را از مهریه کم کرده و الباقی را به زن  بپردازد .در نتیجه توصیه می گردد قبل از ازدواج به وعده های طرف مقابل خود دقت نموده و با تایید و‌ اثبات هر یک از این موارد اقدام به امر مقدس ازدواج نمایید.

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین