برداشت برنج در بیش از ۱۴ هزار هکتار از شالیزار‌های محمودآباد
برداشت برنج در بیش از ۱۴ هزار هکتار از شالیزار‌های محمودآباد
محمودآباد آنلاین: مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از برداشت برنج در ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع شالیزاری این شهرستان خبر داد.

به گزارش محمودآباد آنلاین و به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، محمد هادی زاده با اشاره به شرایط مساعد آب و هوایی برای برداشت برنج افزود: شهرستان محمودآباد دارای ۱۸ هزار و ۵۴۵ هکتار زمین شالیزاری است که تاکنون ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار آن معادل ۷۷ درصد برداشت شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۹۰ هزار تن شلتوک شامل ۸۳ هزار تن ارقام محلی و ۷ هزار تن ارقام پرمحصول از این مزارع برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه کشت برنج در ۱۰ هزار و ۵۴۵ هکتار به صورت سنتی و ۸ هزار هکتار به روش مکانیزه بود، ادامه داد: ۵۷۳ دستگاه کمباین برنج در این شهرستان در حال برداشت برنج هستند.

به گفته هادی زاده، مبارزه مکانیکی با علف‌های هرز با عملیات وجین دستی در ۱۸ هزار و ۵۳۳ هکتار، با وجین کن در ۱۲ هکتار، مبارزه با بلاست برگ در یک هزار و ۴۵۰ هکتار و بلاست خوشه در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع شالیزاری این شهرستان انجام شد.

وی با بیان اینکه صاحبان کمباین‌ها باید موارد اصولی و فنی را برای کاهش ضایعات رعایت کنند، گفت: کشاورزان بعد از برداشت محصول خود با کمباین باید نسبت به خشک کردن محصول خود برای جلوگیری از افزایش ضایعات و کاهش کیفیت محصول اقدام کنند.

هادی زاده بر پرهیز از سوزندان کاه و کلش از سوی شالیکاران تأکید و اضافه کرد: با توجه به ارزش اقتصادی کاه و کلش، این محصول یک منبع درآمدزایی برای شالیکاران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران