به سرازیر شدن فاضلاب‌ها در رودخانه‌های منطقه
به سرازیر شدن فاضلاب‌ها در رودخانه‌های منطقه
محمودآباد آنلاین: امام جمعه محمودآباد با اشاره به سرازیر شدن فاضلاب‌ها به داخل رودخانه‌های سطح شهر اظهار کرد: متأسفانه امروز بخش زیادی از فاضلاب‌های کارخانه کاله به سمت رودخانه‌ها هدایت می‌شود و بوی تعفن ناشی از فاضلاب‌ها برای مردم منطقه غیرقابل تحمل شده است.

به گزارش ایسنا مازندران : حجت‌الاسلام سیداحمد جباری با اشاره به سرازیر شدن فاضلاب‌ها به داخل رودخانه‌های سطح شهر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه امروز بخش زیادی از فاضلاب‌های کارخانه کاله به سمت رودخانه‌ها هدایت می‌شود و بوی بدی در شهر به مشام می‌رسد.

وی با بیان اینکه شرکت کاله از شرکت‌های فعال در حوزه اقتصادی به شمار می‌آید و توانسته زمینه اشتغال جوانان زیادی را فراهم کند، تصریح کرد: نگاه ما به این شرکت نگاه مثبت است، زیرا زمینه فعالیت اقتصادی خوبی در منطقه فراهم کرده است؛ اما از سوی دیگر باید بپذیریم که برخی مشکلات هم برای مردم منطقه صورت گرفته و نباید تاوان این آسیب ها به مردم برسد.

حجت‌الاسلام جباری، جاری شدن بوی تعفن بد حاصل از فاضلاب‌های شرکت کاله را غیرقابل تحمل دانست و تأکید کرد: شخصا در روستاها و مراکزی که این شیرابه ها جاری شده بود، حضور یافتم و بوی تعفن آزاردهنده ای به مشام می رسید به گونه‌ای که ساعت‌ها سردرد داشتم و نمی‌توانستم این مشکل را تحمل کنم، این درحالی است که مردم منطقه در این مسیر زندگی می‌کنند و تحمل این شرایط برای آن‌ها دشوار است.

امام جمعه محمودآباد خاطرنشان کرد: با توجه به آلودگی‌های روزافزون محیط‌ زیست به خصوص آلودگی آب و منابع آبی و اثرات مخرب آن بر سلامت انسان و محیط به کارگیری روش‌هایی برای جلوگیری از ورود آلودگی به منابع آبی و پالایش آن لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه رودخانه‌های اطراف محمود آباد از مهم‌ترین رودخانه‌های تامین کننده آب مورد نیاز روستاها محسوب می‌شوند گفت: علاوه بر این، آب این رودخانه به طور وسیعی برای آبیاری مزارع کشاورزی حاشیه رودخانه نیز استفاده می‌شود و آلوده شدن آن برای محیط‌زیست بسیار خطرناک است.

جباری با اشاره به اینکه به دلیل ورود انواع فاضلاب‌ها، این رودخانه شدیداً آلوده شده‌ است تاکید کرد: با توجه به این که استفاده از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب‌های صنعتی در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین برای به حداقل رساندن اثرات مخرب کوتاه مدت و بلند مدت این آلودگی‌ها بر محیط‌ زیست به کار بستن ضوابط مناسب و راهبردهای مدیریتی ویژه و متناسب با شرایط برای کاهش آلودگی ضروری است، بنابراین کنترل صحیح آلودگی‌ها و پساب‌ها مشکلات ناشی از تخلیه این قبیل آب‌ها به منابع آب باید به حداقل برسد.

وی ادامه داد: امروزه فاضلاب بسیار با ارزش شده است. مهندسان و طراحان به دنبال ساخت و به کار بردن فناوری‌های جدید در استفاده مجدد از فاضلاب‌ها و بازیابی و تصفیه فاضلاب‌ها هستند، بنابراین اهمیت توسعه فناوری‌های جدید برای تصفیه فاضلاب بسیار بالا است و باید از این ابزار نوین جهت رفع این مشکل بهره گرفت. استفاده از فناوری‌های پیشرفته باعث کاهش و به حداقل رساندن ضایعات و زباله‌های جانبی تولیدی و بازیابی محصولات با ارزش از ضایعات می‌شود، ضایعاتی که یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر هستند.

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه بوی تعفن فاضلاب‌ها در منطقه محمودآباد از گذشته وجود داشته است، تصریح کرد: در روزهای اخیر بوی تعفن ناشی از فاضلاب‌ها برای مردم روستاهای اطراف غیرقابل تحمل شده است به گونه‌ای که زندگی را برای آن‌ها مختل کرده، مسئولان باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند و نگذارند مردم بیش از این آسیب ببینند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا