آمار ابتلا به اومیکرون در مازندران افزایش یافت
آمار ابتلا به اومیکرون در مازندران افزایش یافت
محمودآنلاین:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که سویه اومیکرون با سرعت زیاد در استان در حال گسترش است ، گفت که در روزهای گذشته چندین نفر در استان به این سویه جدید کرونا مبتلا شده‌اند.

اولین بیمار اومیکرونی مازندران در چهارم دی ماه سال جاری با تست مثبت شناسایی و در یکی از بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شده بود.

دکتر قاسم اویس روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا آمار افراد مبتلا را اعلام نکرد و افزود که اومیکرون تنها در بابل باقی نماند و طی روزهای گذشته در برخی دیگر از شهرستان‌های استان شیوع پیدا کرده است.

وی یکی از دلایل عمده افزایش ابتلا به سویه جدید کرونا در مازندران را کاهش چشمگیر دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین افزایش ترددهای بین استانی برشمرد و گفت : استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عمومی به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست و در زمان حاضر این آمار در استان کمتر از ۴۵ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یکی از راهکارهای مهم برای مهار شیوع اومیکرون تزریق دز سوم واکسن کرونا است، افزود : باوجود این که در زمان حاضر حدود ۲۰ درصد از جامعه هدف ۲ میلیون نفری در مازندران دز سوم واکسن را تزریق کردند ، اما از نظر زمان‌بندی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

اویس تصریح کرد : بر اساس آمار می‌بایست تا روز یکشنبه ۱۲ دی ماه سال جاری حدود ۳۰ درصد از جامعه هدف در مازندران دز سوم واکسن کرونای خود را دریافت می‌کردند که در زمان حاضر ۱۰ درصد از پیش‌بینی و زمان‌بندی‌های در نظر گرفته شده عقب هستیم.

وی دلیل تاخیر در تزریق دز سوم واکسن کرونا در مازندران را کاهش مراجعات مردمی عنوان کرد و اضافه کرد: به هیچ عنوان در ارتباط با ذخایر واکسن مشکلی وجود ندارد و در زمان حاضر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دز واکسن در استان ذخیره شده است.

اویس با اعلام این که در زمان حاضر ۹۶.۹ درصد از جامعه هدف در مازندران دز اول و ۸۸.۲ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند ، گفت : از ۳۱ هزار نفر کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم تاکنون ۸۵ درصدشان دز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند.

تاثیر شگفت‌انگیز ماسک در مهار اومیکرون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد : معتقدم استفاده از ماسک هم‌تزاز با تزریق واکسن برای مهار و جلوگیری از شیوع اومیکرون موثر است و اکنون وضعیت استفاده از ماسک در معابر عمومی چندان مساعد نیست و از مردم استان خواهش می‌کنیم برای در امان ماندن از این ویروس جهش یافته باجدیت دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات در مکان‌های سربسته باجدیت در دستور کار شهروندان مازندرانی قرار گیرد چرا که گزارش‌های کرونایی حاکی از آن است که در زمان حاضر میزان ابتلا به کرونا در تجمات خانوادگی در استان شایع است.

اویس گفت : احتمال شیوع موج ششم کرونا در استان به دلیل سهل انگاری‌های در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد و بی‌تفاوتی‌ها نسبت به استفاده از ماسک در اماکن عمومی می‌تواند در افزایش مرگ و میر کرونایی تاثیر گذار باشد

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا