۲۴ برنامه به مناسبت هفته کتاب برگزاری می‌شود
۲۴ برنامه به مناسبت هفته کتاب برگزاری می‌شود
محمودآباد آنلاین: رئیس اداره کتابخانه های عمومی محمودآباد از برگزاری ۲۴ برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در این شهرستان خبر داد.

زهرا اعتصامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: اداره کتابخانه های عمومی محمودآباد بمناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ۲۴ برنامه را پیش رو خواهد داشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نقد کتاب محمودآباد یک شهر و دو رویا نوشته دکتر منوچهر رحمانی، آیین رونمایی از کتب انتشارات لعل سخن شهرستان با حضور نویسندگان کتاب دکتر آقاجانپور و مریم دابویی و بندی داریان، نشست کتابخوان مدرسه‌ای در مدرسه فرزندان خلاق ایرانیان، مسابقه کتابخوانی کتاب و من نوشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار با ائمه جمعه و فرماندار شهرستان، بازدید مسئولان شهرستان از کتابخانه های شهرستان، نمایشگاه کتاب در گالری سالن ارشاد، ایستگاه نقاشی و کارگاه قصه گویی اشاره کرد.

وی بیان کرد: شهرستان محمودآباد دارای دو کتابخانه نهادی در شهر محمودآباد و سرخ‌رود و یک کتابخانه مشارکتی درروستای اهلم می‌باشد.

اعتصامی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تا به امروز شهرداری محمودآباد بیست میلیون تومان و شهرداری سرخ‌رود پنجاه میلیون تومان به کتابخانه عمومی پرداخت کرده اند.

وی با بیان اینکه کتابخانه ها منبع درآمدی خاصی نداشته و در ردیف بودجه‌ای شهرستان ها هم جایی ندارند، گفت: تنها منبع درآمدی کتابخانه ها نیم درصد شهرداری است و باتوجه به عدم پرداخت منظم شهرداری بصورت ماهانه، ما دچار چالش در بخش خرید کتاب و امکانات درخور لیاقت همشهریانمان در بخش کتاب و کتابخانه هستیم.

او افزود: با توجه به اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیاز به حمایت مالی ازسوی خیرین و شهرداری‌ها دارد خواشمندیم که همه دستگاه های شهرستان کتابخانه را حمایت نمایند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی محمودآباد با بیان اینکه کتابخانه های شهرستان با بیش از ۳۱۰۰۰ نسخه کتاب و نشریه و ۱۴۷۰ عضو فعال می‌باشد، تصریح کرد: باتوجه به شیوع کرونا و تعطیلی فیزیکی کتابخانه ، همکاران ما در فضای مجازی فعالیت های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی را آغاز کردند و نگذاشتند کوچکترین خللی در بخش کتاب و کتابخوانی وارد شود.

وی ادامه داد: با برگزاری مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب، قصه گویی، نقاشی و همچنین با اجرای طرح کتابرانه (تحویل کتاب درب منازل) امانت کتاب نیز دچار وقفه نشد و توانستیم دراین شهرستان کتابخوان برتر کشوری داشته باشیم.

زهرا اعتصامی گفت: در بحث عضو گیری، با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با افت عضو مواجه شدیم که امیدواریم با آغاز بکار حضوری مدارس و دانشگاه‌ها دراین قسمت هم کمبود ها جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه های عمومی دارای بخش‌های مختلفی است که شامل بخش مرجع، مخزن اصلی کتاب، بخش دفاع مقدس، مازندران شناسی، کتب کمک درسی، بخش کودک، بخش پژوهش، بخش دیداری و شنیداری و کافی نت، سالن های مطالعه و میز خدمت جهت ارائه خدمت به اعضا و همشهریان می‌باشد.

اعتصامی یادآور شد: همچنین روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته انجمن ادبی صبا و بینج نوج در محل کتابخانه تشکیل می‌شود و علاقمندان حوزه ادبیات در این محافل حضور پررنگ دارند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی محمودآباد ذکر کرد: در ۱۵ فروردین سال جاری توانستیم انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان را به ثبت برسانیم و فعالیت خیرین را آغاز کنیم که درابتدای امر با همت خیرین توانستیم تا حدودی کاستی هایی را در اجرای طرح کتابرانه و خرید جوایز برای برندگان مسابقات فرهنگی جبران کنیم و ساختمان آماده‌ای در روستای لامیزده از سوی مهندس چراغی جهت استفاده کتابخانه‌ای به اداره کتابخانه های شهرستان اهدا گردید که درحال پیگیری از سوی نهاد کتابخانه ها هستیم تا بعنوان کتابخانه روستایی به تعداد کتابخانه های شهرستان افزوده شود.

اعتصامی در پایان افزود: تلاش بر این است تا با حضوری شدن مدارس بتوانیم کارگاهها و کلاسهای آموزشی را برای دانش آموزان عزیزمان در محیط کتابخانه با حضور اساتید مجرب داشته باشیم.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین