گردشگری محمودآباد قربانی چادر خوابی
گردشگری محمودآباد قربانی چادر خوابی
محمودآباد آنلاین /همزمان با فراگیر شدن واکسیناسیون در کشور ، کاهش آمار بیماران کرونایی و برداشته شدن محدودیت‌های تردد ، در تعطیلات گذشته شاهد فصل جدیدی از گردشگری بودیم که عمده آن در محمودآباد با چادر خوابی همراه بود .

پس از گذشت حدود ۲ سال از آغاز همه گیری کرونا که تاکنون پنج موج را پشت سر گذاشت ، صنعت گردشگری در مازندران تا مرز ورشکستگی رفت و در این بین فقط آزادسازی های میان موجی همچون تنفسی کوتاه باعث تداوم حیات این صنعت در مازندران بود.

حا با این وجود در زمانی که انتظار می رفت پس از یک تعطیلات ۲ ساله شاهد تحولی در صنعت گردشگری باشیم ولی متاسفانه اینگونه نبود و  صنعت گردشگری در محمودآباد که از مسافرخیز ترین شهرهای ساحلی استان است قربانی چادر خوابی شد.

شهرستان محمودآباد در تعطیلات گذشته مملو از حضور انبوه مسافرانی بود که چادرهایشان را در پیاده روهای خیابان های این شهر برپا کرده بودند. چادرخوابی مسافران چنان فراگیر بود که آه از نهاد شهروندان محمودآبادی برآورد چون در شهر خودشان برای عبور و مرور دچار مشکل بودند.البته چادر خوابی در این شهرستان تنها به پیاده روها ختم نشد و مسافران حتی در ساختمان های نیمه تمام چادر زدند.

شهروندان محمود آبادی بر این اعتقاد بودند که بر پا کردن چادر در پیاده روهای شهرشان گذشته از آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی و قرار گیری در سرقت ، باعث نادیده گرفتن حق و حقوق شهروندیشان شد چرا که عبور و مرورشان را دچار اختلال کرد.

بر اساس قوانین حقوق شهروندی پیاده روها بخشی از حریم عمومی شهری و برای سهولت عبور مرور هستند که نباید به هر دلیل در آنها موانع قرار گیرد.علاوه بر این برخی افراد آسیب پذیر جامعه همچون معلولان و سالمندان به دلیل عدم توانایی عبور از خیابان ها از مهم ترین کاربران پیاده روها هستند که در ایام تعطیلات به لطف اسکان مسافران در پیاده روها حتی از حق رفت و آمد نیز محروم می شوند.

گذشته از این بسیاری از واحدهای صنفی در مجاورت پیاده روها قرار دارند و چادرهای مسافران حتی کسب و کار این افراد را نیز با مشکل مواجه می کند که همگی مصداق بارز نقض حقوق شهروندی است.

چادرخوابی عامل فرار مسافران دیگر

یکی از متل داران  شهرستان محمودآباد  گفت: متاسفانه نه تنها مسافران چادرخواب کمکی به اقتصاد گردشگری نمی‌کنند، بلکه این نوع از چادر خوابی که در تمام کوچه های ساحلی محمودآباد دیده می شود سایر مسافرانی را که در اقامتگاه های گردشگری اقامت دارند ، فراری می دهد.

وی با بیان اینکه چادر خوابی بشدت چهره شهر را زشت کرده است، افزود: این چهره زشت در سطح شهرستان و کوچه های ساحلی که مهم ترین جاذبه های گردشگری است سبب شده مسافرانی که قصد چادر خوابی ندارند نیز دیگر تمایلی به ماندن در چنین مناطقی نداشته باشند و به مناطق دیگر استان عزیمت کنند.

وی تاکید کرد: چادر خوابی بشدت سطح گردشگری و پرستیژ کاری حوزه گردشگری شهرستان محمود آباد را تنزل می دهد و بخش قابل توجهی از مسافرانی را که استطاعت مالی خوبی نیز دارند ، روانه دیگر شهرهای استان می کند.

این متل دار با اشاره به اینکه چادر خوابی در سال های اخیر ممنوع اعلام شده بود، گفت : متاسفانه با وجود ممنوعیت چادرخوابی ، حتی مشاهده می شود مسافران چادرشان را در زیر تابلوهای چادر ممنوع نیز برپا می کنند و هیچ کس نیز در قبال آن مسئولیت نپذیرفته و نسبت به اجرای این ممنوعیت اقدام نمی کند.

وی افزود : در تعطیلات اخیر به علت حجم بالای مسافر، چادرهای مسافرتی به وفور در شهرستان دیده می شد که متاسفانه هیچگونه نظارت و برخوردی با وجود ممنوعیت از سوی متولیان صورت نگرفت.

او ادامه داد : طی تعطیلات گذشته به علت سرما و بارندگی های جوی برخی از افراد به متل ها و هتل ها برای اسکان مراجعه کردند ، حال آنکه اگر هوا مناسب بود میزان چادر خوابی در شهرستان به چند برابر می رسید چون در همین وضعیت هم عده ای از مسافران مشغول چادر زدن در ساختمان های نیمه کاره، پاساژ ها و حتی پیاده روهای شهر بودند.

این چادر خوابی ها در حالی در شهرستان محمودآباد ادامه دارد که طبق مصوبه ستاد سفر و ستاد کرونا استان از زمان شیوع کرونا تاکنون هرگونه چادرخوابی ممنوع اعلام شده است و باید توسط مدیریت شهری با اینگونه افراد برخورد شود.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین