گازگرفتگی سگ در مازندران حدود ۳۰ درصد افزایش یافت
گازگرفتگی سگ در مازندران حدود ۳۰ درصد افزایش یافت

آزیتا دلیلی افزود: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۱۱ هزار و ۱۴۸ مورد حیوان گزیدگی در مازندران گزارش شده است. وی ادامه داد: از این تعداد ۹ هزار و ۳۱۴ مورد گازگرفتگی سگ بود که ۸۳ و نیم درصد حیوان گزیدگی های امسال در مازندران مربوط به سگ بود. مدیر گروه بیماری های معاونت […]

آزیتا دلیلی افزود: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۱۱ هزار و ۱۴۸ مورد حیوان گزیدگی در مازندران گزارش شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۹ هزار و ۳۱۴ مورد گازگرفتگی سگ بود که ۸۳ و نیم درصد حیوان گزیدگی های امسال در مازندران مربوط به سگ بود.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تعداد موارد حیوان گزیدگی استان در ۶ ماهه نخست پارسال را هشت هزار و ۳۳۶ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد هفت هزار و ۳۰۸ نفر سگ های ولگرد آنها را گاز گرفتند.

دلیلی افزود: براساس تعاریف و شرح وظایفی که وزارت بهداشت در خصوص حیوان گزیدگی مطرح کرده است حیوان گزیدگی شامل تمامی حیوانات در رسته گربه سانان قراردارد که سگ ، گربه ، روباه ، شغال و همچنین این موارد است.

وی ادامه داد: مواردی همچون مار گزیدگی ، عقرب گزیدگی جزو آمار ارایه شده در خصوص حیوان گزیدگی به شمار نمی رود که درصورت اضافه شدن این موارد آمارها فراتر از رقم اعلام شده خواهد بود.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: رها شدن سگ های دامداران و ولگرد در سطح شهرها و روستاها باعث شده که اکنون شاهد افزایش تعداد موارد گازگرفتگی سگ در استان باشیم که افراد می بایست واکسن هاری را نیز تزریق کنند.

به گفته دلیلی، با توجه به احتمال مبتلا بودن حیوانات به بیماری هاری افرادی که در معرض گازگرفتگی حیوانات از جمله سگ قرار می گیرند می بایست هر چه سریعتر واکسن این بیماری را تزریق کنند در غیر این صورت موجب مرگ آنها خواهد شد.

وی بیان کرد: در موارد گازگرفتگی سگ افراد باید طی سه نوبت واکسن هاری را در روز گازگرفتگی، سه و هفت روز بعد از گازگرفتگی تزریق کنند تا براثر این بیماری جان خود را از دست ندهند.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شهروندان خواست در صورت گازگرفتگی سگ به سرعت محل زخم را با آب و صابون بشورند و به مراکز هاری شهرستان های خود مراجعه و واکسن هاری را تزرق کنند.

دلیلی افزود: در هر شهرستان مازندران نیز یک مرکز هاری فعال است که تزریق رایگان واکسن هاری را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه هر ویال واکسن کرونا به قیمت پنج تا هفت یورو است که دولت آن را می پردازد، گفت: با جمع آوری سگ های ولگرد در سطح معابر استان می توان موارد گازگرفتگی سگ را کاهش دهیم.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا