کرونا از خواب بیدار شد/ جولان سویه های ایمنی گریز
کرونا از خواب بیدار شد/ جولان سویه های ایمنی گریز
محمودآباد آنلاین : روند روبه رشد شیوع بیماری و بیدار شدن کرونا از خواب چندماهه سبب شده تا آمار مبتلایان در زیر سایه کم توجهی‌ها، سفرها و دورهمی و مراسم‌ها روند صعودی گیرد. مازندران همچون ایران و حتی بیشتر از جاهای دیگر تغییر رنگ داد و این وضعیت هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

شرایط هفته‌های اخیر نشانه‌هایی از آغاز روند همچنان صعودی موج هفتم کرونا دارد، رنگ قرمز کرونایی بار دیگر به مازندران بازگشت و تعداد شهرهای با رنگ نارنجی و زرد کرونایی روبه افزایش است و شمار بستری‌ها پس از دو ماه بار دیگر سه رقمی شد و روند افزایشی تخت‌های درمانی اِشغال شده توسط بیماران مبتلا به کرونا ادامه دارد.

همچنین تقریباً تعداد موارد بستری و سرپایی نسبت به هفته قبل بیش از ۷ برابر شده است، از طرفی دیگر بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران طی هفته‌های گذشته سبب شده که سرعت شیوع کرونا در این استان نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر بیشتر باشد.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تعداد مراجعات به مراکز درمانی این استان در دو هفته اخیر به بیش از ۷۰۰ نفر در روز رسیده است. فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مراجعات به مراکز درمانی مازندران در حال حاضر بیشتر شده و این نشان می‌دهد که ویروس کرونا با سرعت بیشتری در حال انتقال و گسترش است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر در چنین شرایطی همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک توصیه می‌شود تا مانند ماه‌های گذشته ویروس کنترل شود و تعداد مراجعات نیز بیش از هفت برابر شد، بنابراین نمی‌توان گفت که کرونا کنترل شده است.

حدود ۹۵ درصد از جمعیت هدف استان دز نخست و نزدیک به ۸۵ درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند

وی درباره دلایل باور بی‌خطر شدن کرونا در جامعه تصریح کرد: طبیعتاً تزریق واکسن، جامعه را به ضریب قابل توجهی از ایمنی رسانده است و حدود ۹۵ درصد از جمعیت هدف استان دُز نخست و نزدیک به ۸۵ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، ضمن اینکه در موج ششم، جمعیت قابل توجهی به کرونا مبتلا شدند، بنابراین ایمنی اولیه در افراد به دلیل تزریق واکسن و ابتلای قبلی وجود دارد به همین دلیل شاهد درگیری‌های شدید بر اثر ابتلاء به کرونا در جامعه نیستیم اما این تضمین‌کننده بی‌خطر ماندن کرونا نیست.

کرونا از خواب بیدار شد/ جولان سویه های ایمنی گریز

غلامی با بیان اینکه ایمنی افراد پس از چند ماه کاهش یافته و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، بیماری مجدداً شعله ور می‌شود که تا حد زیادی این امر رخ داده و همچنان به پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: قطعاً واکسیناسیون توانسته جلوی مرگ‌های گسترده ناشی از کرونا را بگیرد، اما این ایمنی تضمین نمی‌دهد که افراد الزاماً به کرونای خفیف مبتلا شوند و نباید فراموش کنیم که بسیاری از افراد جامعه در دسته گروه‌های پرخطر قرار دارند و همواره خطر کرونا آن‌ها را تهدید می‌کند..

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عنوان اینکه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و بانوان باردار در این دسته قرار دارند که ممکن است کرونا باز هم آنها را هدف هجوم و همه‌گیری قرار دهد، گفت: توصیه ما این است که پروتکل‌های بهداشتی حتماً رعایت و استفاده از ماسک جدی گرفته شود.

وی با تأکید بر لزوم تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای پیشگیری از آسیب‌های کووید ۱۹ اظهار کرد: تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای افرادی که ۶ ماه از زمان دریافت دز سوم واکسن گذشته باشد، آغاز شده است. ضمن اینکه گروه‌های پرخطر نیز باید دز چهارم واکسن را دریافت کنند تا از ایمنی بیشتری برخوردار شوند. همه افراد می‌توانند اطلاعات مربوط به دریافت دز چهارم واکسن را از مراکز بهداشت سراسر استان دریافت کنند. انتظار داریم همه مردم استان با توجه به از سرگیری شیوع کرونا و افزایش آمارها، همکاری و همراهی لازم برای توقف این روند را داشته باشند.

آمارهای جدید سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری کرونا، خبر از افزایش ۱۸ درصدی مبتلایان می‌دهد؛ یعنی کرونا در همه نقاط جهان با چند هفته فاصله در حال اوج‌گیری است. علت این اوج‌گیری هم گسترش سویه‌های BA.4 و BA.5 عنوان‌شده؛ چراکه این سویه‌ها فرار از ایمنی دارند، چه ایمنی از ابتلای طبیعی و چه ایمنی ناشی از واکسن. وجود نوعی گریز از واکسن و گریز از سیستم ایمنی باعث می‌شود احتمال ابتلاء بیشتر شود.

عباس علی پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: نظر همیشگی کمیته علمی ستاد کرونا این بوده که رعایت مسائل بهداشتی همچنان باید جدی گرفته شود زیرا این سویه زیرشاخه دیگری از اُمیکرون است و هنوز تغییر رفتار محسوسی نسبت به اُمیکرون‌های اولیه نداشته است که بافت ریه را تحت تأثیر جدی قرار دهد. سردرد، گلودرد، سرفه‌های خشک و درد قفسه سینه همان علائم مرسوم کروناست که در روزهای تابستان در بعضی موارد اسهال و استفراغ هم به آن اضافه‌شده و حال عمومی بیمار را وخیم‌تر می‌کند.

۶۰ درصد تست‌ها مثبت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن تاکید کرد و از شهروندان مازنی خواست توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

عباس علیپور با اعلام اینکه میزان بیماران سرپایی طی ۳ هفته گذشته روند صعودی گرفته است، از ۷ برابرشدن میزان مراجعین سرپایی و بستری خبر داد و با اشاره به اینکه بررسی‌ها طی دو هفته اخیر نشان می‌دهد که ۶۰ درصد تست مردم در مراجعات به مراکز درمانی استان به ویروس کرونا مثبت می‌شود، پایین آمدن ایمنی مردم جامعه، عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بالا بودن تلاطم جمعیت (تماسهای بیشتر مردم با همدیگر به دلیل مسافرتها، تجمعات و …) و افزایش حجم مسافر را علل شیوع کرونا در استان عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی برای افزایش ایمنی، واکسیناسیون ضروری است.

علیپور ادامه داد: اکنون با گذشت حدود ۶ ماه از زمان واکسیناسیون نوبت سوم بخش قابل توجهی از مردم مازندران، سطح عمومی ایمنی جامعه در برابر کرونا پایین آمده و لذا توصیه می‌کنیم مردم ضمن تزریق واکسن یادآور (نوبت چهارم)، نسبت به اصول بهداشت فردی و اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کرونا از خواب بیدار شد/ جولان سویه های ایمنی گریز

وی با یادآوری اینکه خطر ابتلاء به بیماری کرونا با ورود حجاج و برگزاری مراسم محرم بسیار جدی است، افزود: به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، تمام حجاج بیت‌الله‌الحرام هنگام ورود به فرودگاه با عبور از مقابل دستگاه تب‌سنج دیجیتالی، غربالگری و تست کرونا می‌شوند در صورت مثبت بودن به خانواده آنان برای قرنطینه اطلاع داده می‌شود.

علیپور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توسط حجاج و استقبال کنندگان ضروری دانست و توصیه کرد: حجاج از گرفتن ولیمه و روبوسی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات بهداشتی و درمانی در مقوله رنگ‌بندی شهرها به کرونا باید رعایت و عملیاتی شود، گفت: همه اصناف و دستگاه‌های اجرایی باید قوانین بهداشتی را طبق رنگ‌بندی رعایت کنند و این مقوله در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان تاکید شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه در همه شهرهای استان علاوه بر مراکز جامع خدمات سلامت، یک تا دو مرکز تجمیعی واکسیناسیون فعال شده است.

دُز یادآور، اثربخش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در تمام شهرهای استان حداقل یک مرکز تجمیعی واکسیناسیون از ۸ صبح لغایت ۸ شب دایر شده است، افزود: بیش از ۴۵۰ مرکز نمونه گیری در استان فعال هستند و به همه بیماران توصیه می‌کنیم اگر علامت دار شدند، حتماً تست دهند.

علیپور اضافه کرد: شهروندان با مراجعه به سامانه maz1401.ir می‌توانند از آدرس مراکز واکسیناسیون و نمونه گیری مطلع شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رابطه با این سوال که واکسن‌های موجود دارای تاریخ انقضا هستند، توضیح داد: خیال شهروندان از این بابت راحت باشد چراکه سازمان غذا و دارو نظارت کاملی بر سلامت واکسن‌ها مطابق معیارهای علمی بین المللی و مشابه واکسن‌های مطرح دنیا دارد.

علیپور افزود: سازمان غذا و دارو در ابتدا انقضا واکسن‌ها را شش ماهه در نظر گرفت و در ادامه با بررسی پایداری مولکولی، و اطمینان کامل از سلامت واکسن‌ها، دوره استفاده را قدم به قدم افزایش داد.

وی با اعلام اینکه تاکنون مورد اثبات شده‌ای در رابطه با عوارض شدید تزریق واکسن‌ها در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نداشتیم، خاطرنشان کرد: عوارض خفیف واکسن مانند تب، بدن درد، و درد محل تزریق در مورد همه واکسن‌ها وجود داشته و همه ما که از کودکی واکسن زده‌ایم، چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم. اما در صورت شک به عوارض شدید منتسب واکسن در شبکه‌های بهداشت و درمان و نهایتاً دانشگاه علوم پزشکی در کمیته‌ای توسط متخصصین مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در اماکن سرپوشیده به‌خصوص مراکز درمانی حتماً ماسک بزنید

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران ادامه داد: نگرانی اصلی متخصصان و کادر درمان از تعداد زیاد موارد ابتلاست که می‌تواند مجدداً بیمارستان‌ها را درگیر کند و منابع انسانی حوزه درمان را دوباره به‌سوی خود سوق دهد.

علی پور اظهار داشت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مسن و سالخورده به‌ویژه گروه سنی بالای ۸۰ سال و اکثر افرادی که واکسن نزده‌اند در گروه آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند که باید به توصیه‌های بهداشتی اعم از زدن ماسک در اماکن عمومی و رعایت فاصله اجتماعی نسبی توجه ویژه داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک شهروندان در اختیارشان قرار می‌گیرد، گفت: با در دست داشتن کدملی، پرونده پزشکی افراد در سطح یک قابل رؤیت است تا درمانگران به راحتی از وضعیت پزشکی بیمارشان مطلع شوند. این پروژه تا چند هفته دیگر انشاالله مورد بهره برداری عمومی قرار خواهد گرفت.

علیپور با تاکید بر اینکه نقش پزشک خانواده در زمینه درمان کووید چشمگیر بود، افزود: استان‌های دیگر که طرح پزشک خانواده در آنجا اجرایی نشده است در دوران کرونا دچار زحمات فراوانی شدند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت بالقوه پزشک خانواده بخوبی استفاده نکردیم، یادآور شد: طی ۲ سال گذشته بیش از ۹۵ درصد مازندرانی‌ها حداقل یک خدمت از پزشک خانواده دریافت کردند ولی ۴۸ درصد آنها توسط پزشکان خانواده خود یک بار ویزیت شده‌اند.

به گزارش مهر، طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند و هم اکنون ۳۷۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر مازندران