پیری جمعیت در مازندران بحرانی فراتر از تصور است
پیری جمعیت در مازندران بحرانی فراتر از تصور است
محمودآبادآنلاین:استاندار مازندران گفت: پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری در مازندران بحرانی فراتر از تصور اقشار مردم و مسوولان است.

سیدمحمود حسینی پور روز شنبه در نشست ستاد جوانی جمعیت مازندران در ساری با بیان این که، موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اجتماعی استان در بطن جامعه نهادینه شود، افزود: یکی از مولفه های مهم این ستاد ایجاد گفتمان واحد فرزندآوری در بین اعضای جامعه باشد و حاضرین در این جلسه هم باید بدانند که وضعیت استان در ارتباط با فرزندآوری و بُرش شهرستانی آن چگونه است و ما چه اهداف و توقعاتی را دنبال می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای برانگیخته شدن حس جوانان به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری باید همایش های شهرستانی برگزار شود و اولویت در برگزاری این آیین با مناطقی از استان باشد که وضعیت حادتری از این حیث دارند.

استاندار مازندران ادامه داد: در جلسه استانی ستاد جوانی جمعیت باید فرمانداران به صورت حضوری یا ویدئو کنفرانسی حضور داشته باشند چراکه این موضوع مهم‌ترین اولویت اجتماعی در مازندران است.

حسینی پور تصریح کرد: در وهله اول همایش های معظم شهرستانی در مازندران پیرامون جوانی جمعیت تشکیل و بعد از آن این آیین به صورت استانی برگزار شود.

بهره‌گیری از ظرفیت فعالان اجتماعی

استاندار مازندران تاکید کرد: برای برگزاری همایش شهرستانی جوانی جمعیت از ظرفیت فعالان اجتماعی استفاده شود چراکه ما شخصیت هایی داریم که از منظر اجتماعی مورد توجه هستند.

حسینی پور با ذکر مثالی افزود: فرض کنید یک پزشک یا ورزشکار یا استاد حوزه علمیه در شهرستانی وجود دارد که در بین مردم محبوب باشد و تمامی لیدرهای از این دست در تمامی شهرستانی شناسایی و برای برگزاری همایش های جوانی جمعیت از آنان استفاده شود.

لزوم درک مشترم برای جوانی جمعیت

مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که، موضوع جوانی جمعیت باید در بطن جامعه نهادینه شود، افزود: حس نگرانی که وضعیت جمعیت استان به چگونه است باید برای اقشار مردم تبیین و نگرانی از این حیث در بین شهروندان ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از انتقاداتی که در ارتباط با جوانی جمعیت در استان وجود دارد آن است که جمع بندی درستی در ارتباط با کاهش فرزندآوری در این دیار وجود ندارد و نتوانستیم برای برون رفت از این چالش به درک مشترک برسیم.

بررسی مسایل فرهنگی در ارتباط با کاهش فرزندآوری

استاندار مازندران اضافه کرد: در ارتباط با کاهش فرزندآوری در استان دیدگاه‌های مختلف البته غیر پژوهشی وجود دارد که یکی از این نظریه‌های آن است که مسایل اقتصادی مهم ترین دلیل در ارتباط با این چالش است اما در دیگر استان های کشور که شاخص اقتصادی چندان خوبی ندارند می بینیم که وضعیت جمعیت آنها در مقایسه با مازندران بهتر است.

وی گفت: شاید بیشترین دلایلی که در این ارتباط برای استان مورد تایید باشد که البته قطعی نیست مباحث فرهنگی و تاثیر مهاجرت و ورود گردشگران اقشار متوسط به بالای اقتصادی کشور به استان است که سبک زندگی آنان حتی بر روی روستاییان ما هم تاثیر گذاشته است.

آسیب‌شناسی میدانی پیری جمعیت

استاندار مازندران افزود: موضوع پیری جمعیت در استان چالشی فراتر از تصور است که باید فرمانداران به صورت میدانی آسیب شناسی درستی از این موضوع داشته باشند و در نهایت علل و عوامل کاهش جمعیت در سطح استان بررسی و به مسوولان ملی برای تسریع در رفع مشکلات متناسب با شاخص های بدست آمده گزارش شود.

حسینی پور تاکید کرد: در همایش های استانی و شهرستانی که در ارتباط با جوانی جمعیت در مازندران برگزار می‌شود مهمانان در سطح ملی و افرادی که اثرگذار هستند دعوت شوند.

به گزارش ایرنا، واکاوی مستندات ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.

به اعتقاد کارشناسان کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن نرخ رشد به ۱.۲ درصد طی یک دوره ۶ ساله در حالی است که به باور صاحبنظران میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران نصف میانگین کشوری است.

همچنین میزان باروری عمومی هم در استان در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، رسید در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰ در یک‌هزار تولد بود.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه‌های برنامه‌ریزان استان بوده است. به عنوان نمونه طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹ درصد و در استان مازندران ۳.۷ درصد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷ درصد و در استان مازندران به ۱.۳ درصد تنزل پیدا کرد.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا