هیئت‌ها ، از ابتدا مردانه پای کار خدمت به مردم بوده‌اند
هیئت‌ها ، از ابتدا مردانه پای کار خدمت به مردم بوده‌اند
رضاپور مدیر کانون و بسیج مداحان شهرستان محمودآباد گفت : هیئت‌ها، از ابتدا مردانه پای کار خدمت به مردم بودند و در میان مردم تا آخر ایستاده‌اند و همچنان رسالت حفاظت از جان و سلامت مردم را بر دوش خود می‌بینند و این نبرد را تمام‌شده نمی‌شمارند.

صدرا رضاپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین بیان داشت : هیئت‌های مذهبی از ابتدای شیوع ویروس کرونا به میدان آمدند و دوشادوش مجاهدان سلامت و کادر درمان از هیچ خدمتی فروگذار نکردند.

او با بیان اینکه نقش هیئت‌ها در سلامت روحی و روانی، بهداشت معنوی و تسلی خاطر مردم غیرقابل‌انکار است ، محرم را بهترین فرصت برای تنظیم شعائر و احیای امر اهل‌بیت(ع) که از جمله مصادیق مهم آن خدمت به محرومان است دانست و افزود : هیئات حسینی که کار رزمایش مواسات و همدلی را هم شروع کرده‌ بودند ، در ایام محرم با قوت بیش‌تر این رزمایش را دنبال خواهند کرد.

رضاپور مداحان را علم داران این میدان وسیع خواند و عنوان داشت : مداحان آماده خدمت در جلسات امام حسین(ع) چه به صورت مجازی ، چه حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و چه در روضه های خانگی هستند.

او ادامه داد : ما امسال محرمی متفاوت را تجربه خواهیم کرد اما ما در هر شرایطی ایستاده‌ایم و در خدمت سیدالشهدا و اهل بیت هستیم و دست در دست هم محرم خوبی را رغم خواهیم زد.

وی افزود : به جرأت می‌توان گفت هیچ آیینی به گستردگی و اهمیت محرم بین مردم ما نیست.

رضاپور تصریح کرد : از طرفی شرایط اقتصادی سخت مردم و از سوی دیگر، برگزاری مراسم در فضای باز و پیاده‌سازی کامل دستورالعمل‌ها، هزینه مضاعفی را بر هیئت‌ها تحمیل خواهد کرد که البته خود مردم و بانیان خیر آن را تأمین خواهند نمود، اما قطعاً همراهی دل‌سوزانه و مساعدت مسؤلانه نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی و حاکمیتی برای تحقق کامل این امر ضروری می‌باشد.

 

او در پاسخ به خبرنگار ما گفت : حدود ۳۵۰ مداح اعم از مداحان هیئتی ، مداحان پرمخاطب ، مرثیه‌خوان و تعزیه‌خوان در محمودآباد داریم که از این تعداد ۱۴۷ نفر اسامی آنان در سامانه ثبت و اغلب این افراد دارای کارت مداحی سطح یک ، دو و سه هستند.

مدیر کانون مداحان محمودآباد اظهار داشت : به دنبال این هستیم تا با رسیدن به یک ساماندهی کلی در آینده ای نزدیک یک کارگاه آموزشی برای مداحان هیئتی و مرثیه خوانان راه اندازی کنیم.

صدرا رضاپور عنوان کرد : ما در شهرستان محمودآباد مداحان خوب و بنامی داریم که ظرفیت استانی دارند اما متاسفانه در سطح شهرستان زیاد دیده نشدند.

او اعلام کرد : دوستان و همکاران ما در رزمایش سراسری کمک مومنانه هم دوشادوش دیگر هموطنان پای کار آمدند و با اهدای بسته های حمایتی و کمک معیشتی به همشهریانی که دچار آسیب اقتصادی شده‌اند ثابت کردند که نه تنها در حرف بلکه در عمل هم پیرو سیره اهل بیت هستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری یادآور شد : مداح با مداحی خود و رفتار و کردار خود بر مخاطب اثر گذاشته و انقلابی در آنان ایجاد می کند و مسئولین نیز باید به این امر توجه نمایند و به این مسئولیت ارزش و احترام بگذارند.

رضاپور خاطرنشان کرد : مداحان نباید بحث مادیات را مطرح کرده و این هنر را در معرض فروش قرار دهند؛ انتظاری که از یک مداح اهل بیت می رود این است که باید در بین مادحین و جامعه الگو باشد و به رعایت ضوابط و اصول مداحی توجه بخصوصی داشته باشد.

مدیر کانون مداحان محمودآباد حمایت مسئولین از فعالیت جوانان در حوزه مداحی و توجه به این ظرفیت مهم را خواستار شد گفت : امروزه جوانان بسیاری در عرصه فرهنگی و هیئات مذهبی فعال هستند اما از سوی مسئولین حمایتی صورت نمیگیرد، ولی با این همه، این جوانان بدون هیچ چشم داشت و انتظاری از نهاد های مختلف دولتی فعالیت و به کار خود ادامه می دهند.

او افزود امروزه پیر غلامان اهل بیت نیز از طرف مسئولین حمایت نشده و جایگاه آنها در استان ما مشخص نیست؛ اگر به شهری های دیگه توجه کنیم پیر غلامان از جایگاه و مقام بخصوصی برخور دارند؛ امیدواریم که در شهر و استان ما نیز این اتفاقات صورت پذیرد و هر روز شاهد پیشرفت مادحین در عرصه نوکری اباعبدالله(ع) باشیم.

رضاپور اظهار کرد : مداح اهل بیت ارزش و مقام خاصی بین ائمه اطهار و مردم دارد که این مقام قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست.

وی متذکر شد : مادحینی که مداحی را برای خود یک شغل انتخاب کرده اند و در مقابل آن پول دریافت می کنند و مورد سوء استفاده قرار می دهند، خواسته یا ناخواسته موجب کمرنگ شدن تاثیر گذاری خود در مخاطب و هدایت جوان ها می شود که این مسئله قابل تامل است و آثار بدی در جامعه خواهد داشت.

او یکی از مشکلات اصلی که امروزه گریبانگیر مادحین و شعرا شده است را ازدیاد بیکاری دانست و اضافه کرد : متاسفانه گاهی اوقات بعضی ‌از مداحان و شعرا ، برای امرار معاش و زندگی خود مجبور به فروش روضه می شوند که این برای جامعه ما یک تهدید بزرگ است و مسئولین امر حتما باید به وضعیت مادحین علی‌الخصوص در شهر ما توجه بخصوصی داشته باشند.

رضاپور تاکید کرد : نقش مداح در ترویج سبک زندگی ایرانی_اسلامی در عرصه هیئت ها از مباحث بسیار مهم در جوامع انسانی بوده و ارکان اصلی شکل دهیِ هویت اجتماعی یک جامعه را که مشتمل بر باورها، ارزش ها و سبک زندگی است را تشکیل می دهد.

او در خاتمه ذکر کرد : جامعه زمانی ثمره هیئت ها و سیاست راهبردی آنها را می‌بیند که سبک زندگی متناسب با باورها و ارزش های حاکم بر آن جامعه در هیئت ها نشر داده شود.