هدفمند کردن یارانه آرد صنف و صنعت درمانی برای پای لنگ کیفیت نان!
هدفمند کردن یارانه آرد صنف و صنعت درمانی برای پای لنگ کیفیت نان!
محمودآباد آنلاین/ کم فروشی، استفاده بیش از حد از نمک و گاها جوش شیرین و مواردی از این قبیل که برای استفاده کم تر از آرد و فروش آن رخ می داد قرار است با آزادسازی یارانه صنف و صنعت مدیریت شود.

با افزایش قیمت جهانی غلات و ممنوعیت صادرات گندم قزاقستان در پی جنگ روسیه و اوکراین، سیاست آزادسازی یارانه صنف و صنعت در راستای حفظ منافع ملی و ذخایر استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بواسطه تفاوت فاحش قیمت آرد داخل با بازارهای جهانی و سوء استفاده افراد شاهد قاچاق و هدر رفت این محصول بودیم.

 

طی سال های اخیر بواسطه شرایط خشکسالی و تامین بخشی از گندم مورد نیاز از طریق واردات، مقادیر قابل توجهی ارز از کشور خارج می شد امسال بواسطه وضعیت بازار جهانی، شرایط تامین با مشکلاتی روبروست که اتخاذ سیاست اخیر مسئولان می تواند تا حدی بواسطه کاهش مصرف و واقعی شدن نیاز کشور راهگشای این مشکلات باشد.

 

این پایان ماجرا نیست چرا که با حذف یارانه صنف و صنعت صنایع واقعی به تولید ادامه می دهند و صنایعی که تنها بواسطه رانت و فساد به تولید ادامه می دادند، از چرخه خارج می شوند که در نهایت با استمرار صنایع واقعی به تولید شاهد ارتقای کیفیت آرد تولیدی هستیم.

 

آقای عالمی رئیس اسبق اتاق اصناف کشاورزی ایران می گوید: با واقعی شدن قیمت، تولیدکننده و مصرف کننده به کیفیت اهمیت بیشتری می دهد، اما در کل هر روشی که برای حفظ سفره مردم و امنیت غذایی بکار گرفته می شود باید کمترین اسیب هزینه ای برای مردم را داشته باشد.

 

عالمی گفت: پرداخت یارانه نقدی راه حل مناسبی نیست چرا که شاهد تورم و اثر نامطلوب دیگر کالاها هستیم، بدین منظور باید راه حل مناسبی اتخاذ شود تا نگرانی مردم هم مرتفع شود.

 

به گفته رئیس اسبق اتاق اصناف کشاورزی ایران، با پرداخت یارانه به بخش صنف و صنعت، بخشی از سرمایه های ملی بواسطه صادرات بیسکویت، شیرینی و شکلات از کشور خارج می شود یا بواسطه تفاوت ۱۳ تا ۱۴ برابری قیمت آرد با آن سوی مرزها مورد سو استفاده قرار می گیرد که حدف یارانه در راستای حفظ منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مصرف ۸۵ درصد ارد تولیدی در واحدهای خبازی

آقای محمد حسن جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان گفت: با توجه به تخصیص یارانه به بخش صنف و صنعت و صادرات شیرینی و شکلات، یارانه به کشورهای خارجی داده می شود که هدفمندکردن یارانه در جلوگیری از هدر رفت یارانه و قاچاق تاثیر بسزایی دارد.

 

به گفته وی، با افزایش قیمت جهانی غلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین نیاز بود که تغییراتی در یارانه بخش صنف و صنعت ایجاد شود.

 

جلالی می گوید: با وجود آنکه ۸۰ تا ۸۵ درصد گندم تولیدی مورد نیاز مصرف خبازی است؛ لذا برنامه ریزی مناسبی باید صورت گیرد تا مشکلی برای تامین آرد خبازی ایجاد نشود.

 

با توجه به تخلفات عرضه آرد دولتی با نرخ آزاد در بازار، بازرگانی دولتی با تدوین شیوه نامه های بازرسی و نظارت، نحوه برخورد و بازدید از واحدهای خبازی به منظور میزان مصرف واقعی نانوایی ها را در دستور کار خود قرار داده است چرا که میزان مصرف برخی نانوایی ها واقعی نیست که با تدوین این شیوه نامه علاوه بر جلوگیری از هدر رفت و قاچاق، ارد تولیدی بهینه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان گفت: با حذف یارانه صنف و صنعت، میزان تولید و مصرف واقعی می شود، هر چند تا قبل به سبب تخصیص یارانه گندم خریداری می شد که بخشی از آن مورد سو استفاده قرار می گرفت.

 

به گفته وی، حذف یارانه صنف و صنعت در بحث کیفیت آرد تاثیر گذار است، اما پس از آزمایش و بررسی کیفیت می توان اطهار نظر کرد که به سبب آنکه این طرح تازه ایجاد شده نتایج آزمایشگاهی نداریم.

 

مصرف صنف و صنعت واقعی می شود

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: سالانه ۲ میلیون تن گندم در اختیار صنف و صنعت قرار می گرفت که به اعتقاد بنده حداکثر نیاز سالانه این صنعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که این امر‌بیانگر هدر رفت ۵۰۰ هزار تن آرد به سبب پرداخت یارانه است.

 

به گفته وی، پایین بودن قیمت آرد و گندم و محصولات فرآوری منجر به هدر رفت محصول تولیدی می شود که حال با واقعی شدن قیمت آرد صنف و صنعت از ضایعات جلوگیری می شود.

 

در شورای قیمت گذاری پیشنهاداتی در خصوص آزادسازی و حذف یارانه بخش خبازی هم داده شده است چرا که اگر تفاوت قیمتی بین آرد آزاد و دولتی وجود نداشته باشد، قاچاق معنا ندارد.

 

هاشمی می گوید: با واقعی شدن قیمت صنف و صنعت این اطمینان را می دهیم که سال آینده گندم مورد نیاز برای بخش خبازی و صنف و صنعت کاهش می یابد چرا که تولیدکنندگان با اعمال دقت بیشتر، ضایعات را به حداقل می رسانند.

 

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با حذف یارانه صنف و صنعت و ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان، کیفیت افزایش می یابد چرا که تنها کارخانجات واقعی میتوانند به امر تولید ادامه دهند.

 

کیفیت آرد با حذف رانت افزایش می یابد

آقای محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم‌ صنعتی گفت: در فضای ۲ نرخی یا چند نرخی بودن آرد و گندم مشکلات زیادی از قبیل قاچاق، هدر رفت و اسراف را شاهد هستیم که با هدفمندی یارانه و پرداخت پول به مردم، تولید شرایط بهتری خواهد داشت.

 

به گفته وی، زمانیکه گندم با نرخ واحد در اختیار تولیدکنندگان نان های صنعتی و سایر صنابع ماکارانی و قنادی قرار گیرد، بی تردید کیفیت بواسطه حذف رانت افزایش می یابد.

 

کرمی می گوید: یارانه نان سنتی، صنعتی و حجیم هر چه سریع تر باید پرداخت شود تا مردم نگرانی بابت تامین نان نداشته باشند.

 

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی گفت: وقتی تفاوتی بین قیمت آرد دولتی با آزاد نباشد، خبری از رانت و فساد و قاچاق نیست.

 

با حذف یارانه آرد صنف و صنعت جراحی بزرگ در اقتصاد ایجاد شده است که این موضوع در کاهش واردات، جلوگیری از قاچاق و هدر رفت و ارتقای کیفیت تاثیر بسزایی دارد، هر چند بواسطه تغییر قیمت ها مردم نسبت به این موضوع انتقاداتی دارند که امیدواریم هر چه سریع تر یارانه به مردم پرداخت شود تا با خیال راحت نان مورد نیاز را خریداری کنند.

  • نویسنده : آزاده محبی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان