نقش پررنگ مردم در ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه
نقش پررنگ مردم در ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه
محمودآباد آنلاین/ فتاحی رئیس بیمارستان شهدای محمودآباد گفت : تاثیر مشارکت مردمی در ارتقاء سلامت و بهداشت در سطح جامعه و شهرستان بیشتر خود را نشان داده و نقش آنها پررنگ تر از همیشه بوده است.

به گزارش محمودآباد آنلاین و همزمان با روز جهانی بهداشت، دکتر کامبیز فتاحی، رئیس بیمارستان شهدای محمودآباد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما بیان داشت : تاثیر مشارکت مردمی در ارتقاء سلامت و بهداشت در سطح جامعه و شهرستان بیشتر خود را نشان داده است، به طوری که کشور بعد از تحریم، دچار مشکلات اقتصادی شده و هزینه‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و یک بیمارستان از درآمدی که کسب می کند، چرخه اقتصادی خود را می چرخاند و بودجه جداگانه ندارد بنابراین در طی ۳ الی ۴ سال اخیری که ما افزایش زیادی در میزان تعرفه ها نداشتیم، هزینه‌ ها ۴ یا ۵ برابر شده که اداره بیمارستان را برایمان سخت‌تر کرده است.

وی با اشاره به اینکه نقش کمک‌های مردمی، به ویژه در دوران شیوع کرونا که تاثیر منفی روی درآمد بیمارستان گذاشته بود پررنگ تر از همیشه بود، افزود : هزینه‌های تامین اکسیژن و تامین حفاظت فردی همکاران که با مشکل مواجه شده بود توسط مردم و خیرین محمودآبادی حل شد و مردم چیزی فراتر از حد انتظارمان پیش رفتند و اگر کمک آن ها نبود، امروز عقب تر از جایگاهی که اکنون در آن قرار داریم، بودیم.

دکتر کامبیز فتاحی مهمترین بحث در درمان کرونا را بحث داروهای شناخته شده و اکسیژن رسانی مناسب به این بیماران دانست و تصریح کرد : در هر دو حوزه تلاش فراوانی کردیم و در اکسیژن رسانی؛ دستگاه اکسیژن ساز را در طول سال گذشته دو بار با هزینه هنگفتی سرویس کردیم.

فتاحی خاطر نشان کرد : حدود ۹۰ کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری توسط خیرین و بیمارستان خریداری شده تا زمانی که در اوج پیک هستیم و تعداد بیماران زیاد می شود ، این دستگاه ها را به عنوان ذخیره در مدار خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در تامین داروی بیماران کرونایی مشکلی نداریم، ذکر کرد : تمام داروهایی که برای درمان این بیماران در سطح کشور استفاده می‌شود، در بیمارستان وجود دارد و از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان تامین می شود.

رئیس بیمارستان شهدای محمودآباد بزرگترین مشکل این بیمارستان را عدم وجود واحد سی تی اسکن برشمرد و گفت : تمامی بیماران کرونایی باید حداقل یک بار در طول بستری، سی تی اسکن ریه انجام دهند، اما ناچار به گرفتن پذیرش از بیمارستان های همجوار شدیم که بیماران با آمبولانس اعزام می شدند و برمی گشتند که این موضوع بار کاری زیادی به همکاران ما وارد کرده است.

کامبیز فتاحی اظهار کرد : این بیمارستان در سال ۱۳۸۹ با ۳۲ تخت و در چهار بخش جراحی، زنان، اطفال و داخلی افتتاح شده که تا دو سال اولیه معضلات زیادی از نظر نیروی انسانی و پزشک متخصص داشته است اما خوشبختانه در این ده سال، مسیر توسعه قابل قبولی را در پیش گرفته که مهمترین های آن، تغییر بخش رادیولوژی به دیجیتال ، بخش ccu با ۴ تخت و بخش icu با ۶ تخت ایجاد و بیمارستان مجهز به دستگاه آندوسکوپی، بخش اکو، تست ورزش و قلب شده است.

او با بیان اینکه در سال ۹۹، تمام نیرو و توانمان صرف بحران کرونا شد، ادامه داد : پیشرفت های خوبی در این سال از جمله توسعه فضای فیزیکی آزمایشگاه، راه اندازی بانک خون در آزمایشگاه و واحد دیالیز که با کمک خیرین شهرستان کار ساختمانی و تجهیزش را در پایان سال به اتمام رساندیم اتفاق افتاد و در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ، پذیرش بیمار را در بخش دیالیز شروع خواهیم کرد تا ۸۰ بیمار محمودآبادی در همین واحد دیالیز شوند.

فتاحی ویروس جهش یافته انگلیسی را بسیار شدید و با سرایت بالاتری برشمرد و افزود : چشم انداز ما این است که اگر مردم فواصل اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و مسئولین تصمیمات درست تری بگیرند، به راحتی می توانیم پیک چهارم را کنترل کنیم و زمانی می توانیم با خیال راحت بگوییم این ویروس تموم شده که درصد زیادی از مردم یک جامعه واکسینه شوند.

رئیس بیمارستان محمودآباد از حضور و خدمت رسانی دو جراح ارتوپد و زیبایی در این بیمارستان خبر داد.

وی در پایان فضای مجازی و رسانه را در امر اطلاع رسانی برنامه‌های سلامت محور تاثیر گذار دانست و اضافه کرد : هدف ما از همکاری با رسانه ها در واقع اطلاع رسانی درست از فعالیت بیمارستان است و اطلاع‌رسانی برخی از اصحاب رسانه باعث آشتی بین شهروندان و بیمارستان شده تا مردم دیدگاه منفی کمرنگ‌ تری نسبت به قبل داشته باشند.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین