نخستین گروه پرندگان مهاجر وارد تالاب سرخ‌رود شدند
نخستین گروه پرندگان مهاجر وارد تالاب سرخ‌رود شدند
نخستین گروه از ۲ گونه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاها و فلامینگوها به عنوان پیشقراولان وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: خوتکاها و فلامینگوها ،نخستین گروه از پرندگانی وحشی طی ۲ روز گذشته به مازندران رسیدندو از این پس به تدریج دیگر پرندگان هم در روزهای آینده در تالاب ها، آبگیرها و آببندان استان فرود خواهند آمد.

کوروس ربیعی با بیان اینکه امسال تاخیری در زمان مهاجرت پرندگان به مازندران باتوجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش ها مشاهده نشد، افزود: طبق روال سال های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها(سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان برای زمستان گذرانی وارد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از آبگیر و آببندان و همچنین تالاب میانکاله خواهند شد.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در پاییز و زمستان سال جاری ۱۲۰ گونه پرنده درتالاب، آبگیر و آبندان های مازندران فرود بیایند.

ربیعی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود روند فرود پرندگان مهاجر تا اواسط آذر امسال ادامه بیابد، اضافه کرد: از دهم دی ماه سال جاری هم روند سرشماری پرندگان مهاجر در استان شروع خواهد شد.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: هرگونه دام گذاری و شکار پرندگان در تالاب ها، آبنندان ها و آبگیرهای مازندران ممنوع است و در صورت بروز هرگونه قانون شکنی با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که تاکنون برای صدور پروانه شکار در زمستان امسال تصمیماتی گرفته نشد، گفت: بیش از ۳۰۰ نفر از محیط بانان و صدها تن از همیاران محیط زیست، وظیفه حفاظت از پرندگان مهاجر را برعهده خواهند داشت.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین