مسئولان به تنها چیزی که اهمیت نمی دهند حوزه آموزش است
مسئولان به تنها چیزی که اهمیت نمی دهند حوزه آموزش است
محمودآباد آنلاین: روزبه نخستین نابغه علوم دریانوردی ایران در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: 80% اختراعات و ابداعات من در حوزه ایمنی و امداد و نجات است و سالهاست که به سازمان پدافند غیرعامل کشور مراجعه کردم تا دستاوردهای آموزشی ام را ارائه دهم ولی هیچ کس حمایتم نمی کند.

کاپیتان ناخدا روزبه نخستین به مناسبت هفته دریانوردی میزبان خبرنگاران پایگاه خبری محمودآباد آنلاین بود و در تشریح دستاوردهای علمی خود گفت: طی سالهای گذشته بیش از ۷۴ ابداع و اختراع داشتم و آدم   سیاسی و گرایشات چپ و راست نیستم و عاشق ایرانیم و علیرغم فراهم بودن بهترین شرایط کار در کشورهای اروپایی جهت تدریس ، همه را کنار گذاشتم  و با سختی دراین سرزمین مقدس ماندم و با تدریس و اختراع کشور را در این حوزه بی نیاز کردم.

وی گفت: حدود ۳۲  سال قبل به اتفاق مرحوم مهندس احرای از فرماندهان نیروی دریایی ارتش و پدر آموزش صنعت دریایی آشنا شدم که به خاطر شرایط تحریم به سراغ من آمد و تقاضای کمک در تدوین کتاب های علوم دریایی و مشخصات کارگاه های آموزش دریایی نمود .

وی افزود : در آن سالها تنها چند استان در کشور از هنرستان های فنی و حرفه ای بهره مند بودند و مازندران فاقد هنرستان علوم دریایی بود که به اصرار و پیگیری حقیر و کمک قربان درزی رییس وقت آموزش وپرورش شهرستان هنرستان علوم دریایی در ۳ رشته ناوبری،میکانیک و الکترونیک در محمودآباد آغاز به کار کرد.

این نخبه علمی در صنعت علوم دریایی گفت: از صندوق نوآوری و شکوفایی وام گرفتم و شبیه ساز هواپیمای نجات را اختراع و ثبت نمودم و این شبیه ساز ساخته شده برای آموزش مبارزه با هواپیما ربا ، حمله به خلبان ، اطفاء حریق در هواپیما ، سقوط در دریا و فرود اضطراری در فرودگاه کارکرد دارد ولی انگار مسئولین ذیربط خواب هستند و هیچ حماتی از اختراعات این شرکت دانش بنیان در سال جهش تولید نمی کنند و هنوز اندر خم یک کوچه هستم.

روزبه نخستین با اشاره به ۴۰ سال فعالیت در حوزه علوم دریایی گفت: طی همه ی این سالها هم ابداع و اختراع کردم و بیش از ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر دوره آموزشی برای متخصصین و دانشجویان و آتش نشانان بومی برگزار کردم و اجازه ندادم برای آموزش جوانان ایرانی به خارج از کشور بروند و حتی شرکتهای متعدد از کشورهای مختلف جهان از جمله ؛ شل بین المل ،  انی ایتالیا ،  توتال و الف فرانسه ، استات اویل نروژ ، پتروفک انگلستان ، پتروناس مالزی ، پتروبراس برزیل کارشناسان خود را برای آموزش به ایران می فرستادند .

وی ادامه داد : ۲۵ سال است که کشور را از واردات وسایل ایمنی عرشه کشتی و سکوهای نفتی از جمله  : پله های امبار کیشن لدر و پله های پایلوت دار ، تورهای اضطراری و نجات و فرار اسکرامبل نت ، تورهای تخلیه و بارگیری کارگونت ، سیف تینت و تور نجات بی نیاز کردم و بخش گسترده ای از ابداعات و اختراعاتم در حوزه ایمنی و آتش نشانی و بقا در دریا و هوا بوده است و شبیه ساز محوطه تمرین آتش نشانی ، دیوار آتش ، حوزچه آتش ، هلی کوپتر اطفاء پالایشگاه و سکوی نفتی در سراسر ایران وجود دارد.

وی تاکید کرد : متاسفانه در کشور ما تنها چیزی که اصلا اهمیت نمی دهند آموزش است و بارها گفته ام و بازم تاکید می کنم که آموزش هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است و اگر در بلایای طبیعی و سایر اتفاقات و حوادث تلفات جانی و مالی زیادی متحمل می شویم ، همگی از عدم آموزش نشات می گیرد و همیشه شاهد هستیم و درس نمی گیریم.

رئیس شرکت دانش بنیان شهدای ناوچه پیکان محمودآباد خاطر نشان شد: آموزش اولویت آخر ماست و این درحالی است که در نهادهای امدادی و کمک رسان کلی وسایل و تجهیزات امداد و ایمنی می خرند ولی کارکرد و نحوه صحیح استفاده از آن را آموزش ندیدند.

اعجوبه علوم دریایی کشورمان تصریح کرد : همواره پایه گذار آموزش نوین ایمنی و آتش نشانی و امداد و نجات در ایران اسلامی بودم وقبل از انقلاب به اسکاتلند رفتم و با شروع جنگ در بندر امام و ماهشهر به عنوان نماینده فرماندار کمک حال بودم و  بعد از انقلاب توسط وزارت نفت به انگلستان جهت آموزش اعزام شدم و کلیه دستاوردهای علمی و دانشگاهی خودم را به نسل جوان کشورمان در مرکز آموزش تخصصهای دریایی شرکت ملّی نفتکش ، آتش نشانی شهرداریهای کرج ، اصفهان ، مشهد ، محمودآباد و پایانه های نفتی خارک ، مرکز آموزش علوم و فنون مناطق نفت خیز اهواز ، دانشگاه علوم دریایی چابهار ، محمودآباد، شرکت ملّی غلات قاره ، شرکت ملّی حفاری ایران ، شرکت حفاری شمال ، شرکت ملّی اکتشاف و شرکت مهندسی توسعه نفت به بیش از  هزار نفر آموزش و انتقال تجربه و دانش دادم .

وی مهمترین خدمات خود در محمودآباد را پایه گذاری برای مهمترین اتفاق دانشگاهی در صنعت دریا عنوان کرد و افزود: با پیگیریهای که داشتم در شهرستان شدن محمودآباد با تاسیس مرکز آموزش تخصصهای دریایی و تاسیس دانشکده علوم دریایی و ساخت بلوار شهدای نفتکش و آموزش آتش نشانی پرسنل شهرداری محمودآباد و سرخ رود کمک حال بودم.

گفتنی است ابداعات و اختراعات روزبه نخستین در بیست و یکمین جشنواره خوارزمی در میان ۵۴ کشور دنیا برگزیده و جایزه بهترین اختراع سال ۲۰۰۷ را از طرف فدراسیون جهانی مخترعان IFIA دریافت کرده است. کارشناسان علوم دریایی اروپایی از ناخدا «نخستین» به عنوان فنومن Phenomenon (پدیده) دریانوردی ایران یاد کرده‌اند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین