محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب فضای مجازی
محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب فضای مجازی
محمودآباد آنلاین : راهکار‌هایی برای هدایت کودکان در فضای مجازی وجود دارد تا از آسیب‌های موجود در این فضا در امان بمانند.

به گزارش محمودآباد آنلاین؛ استفاده از فضای مجازی و زندگی در عصر دیجیتال، مسئله حضور کودکان در فضای مجازی و استفاده از پلتفرم‌های ارتباطی به یکی از حقیقت‌های زندگی هر انسانی تبدیل شده است.

اینترنت جدای از اینکه دارای قابلیت‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان است، می‌تواند خطر‌های نهفته‌ای را در بطن خود داشته باشد.

با همه گیری ویروس کرونا و حضور کودکان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، نگرانی‌های خانواده‌ها نسبت به صدمات فضای مجازی بیشتر شده است.

این روز‌ها استفاده از اینترنت جزء جدایی ناپذیری برای همه دانش آموزان شده است؛ لذا بهتر است برای استفاده دانش آموزان از این فضا با رعایت نکاتی آن را ایمن نماییم.

اولین گام آموزش از سنین کم درباره پذیرش مسئولیت فعالیت‌های سایبری و آگاهی آنان درباره‌ی خطرات فضای مجازی است؛ باید به کودکان خود بیاموزیم در فعالیت‌های فضای مجازی بی تفاوت نباشند.

فضای مجازی و مسئولیت اجتماعی

کاربران فضای مجازی باید نسبت به مسائل اخلاقی و فرهنگی حاکم بر این بستر شناخت و احساس مسئولیت داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت فعالیت آن‌ها ممکن است آسیب‌زا شود. ایجاد مسئولیت پذیری در کودکان، زمینه ارتقاء امنیت سایبری خانواده‌ها را فراهم می‌کند.

استفاده از نرم افزار‌های ایمن، مراقبت در دوستی‌های اینترنتی، همراهی والدین با فرزندان در فضای مجازی از جمله مسئولیت‌های مهم والدین برای کنترل فعالیت کودکان در فضای مجازی است.

توصیه پلیس فتا درباره اپلیکیشن شاد

برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی از گذر واژه مناسب و مطمئن و دو مرحله‌ای استفاده شود و از ارائه آن به افراد غریبه خود داری شود.

برای نصب و به روز رسانی اپلیکیشن شاد نیاز به پرداخت وجه نیست؛ لذا دانلود اپلیکیشن از وب سایت وزارت آموزش یا مارکت‌های معتبر انجام شود.

والدگری در فضای مجازی

تعامل و ارتباط با نگاه گفت‌وگو محور میان والدین و فرزندان، ایجاد حس اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان، همراهی و همگامی با فرزندان، پرهیز از مقایسه نوجوان با همسالان در تربیت سایبری از نکاتی است که والدین با انجام آن می‌توانند هدایت کودکان در فضای مجازی را به درستی در اختیار بگیرند.

دومین پویش کودکان سایبری از تاریخ ۲۵ دی امسال با مشارکت بخش خصوصی و دولتی از قبیل سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و شهرداری کلان شهر‌های کشور در راستای ارتقا مهارت استفاده مؤثر خانواده‌ها از فضای مجازی، ایجاد محیطی ایمن برای کودکان و ایجاد جریان گفتمان سواد فضای مجازی برای کودکان مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرایم سایبری در سطح کشور آغاز شده است.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : پلیس فتا