قیمت نان افزایش یافت؟ واکنش رسمی به افزایش قیمت نان
قیمت نان افزایش یافت؟ واکنش رسمی به افزایش قیمت نان
محمودآباد آنلاین : وزیر کشور درباره برخی شایعات پیرامون افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها گفت: در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.

به گزارش محمودآباد آنلاین به نقل از خبرملت: قیمت نان از سال ۱۳۹۹ تاکنون ثابت مانده و تغییری نداشته است. نانواداران طی یک سال گذشته همواره از افزایش نیافتن قیمت نان گلایه مند بوده اند زیرا معتقدند تورم روی کار آنها تاثیر گذاشته است. دولت سعی دارد با ثابت نگه داشتن قیمت نان جلوی انتقال فشار افزایش قیمت به مردم را بگیرد اما باید دید این مقاومت تا چه زمانی ادامه دارد. زمزمه های افزایش قیمت نان از ابتدای سال ۱۴۰۲ شنیده می شود.
به گزارش همشهری آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور درباره برخی شایعات پیرامون افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها گفت: در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.
در روزهای اخیر در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها گفته شده بود که قیمت نان با عنوان متناسب‌سازی در برخی استان‌ها مانند استان مرکزی گران شده است.
محمدرضا گودرزی مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرده بود که نان با قیمت متناسب سازی شده در نانوایی‌های استان عرضه می‌شود.
وی اضافه کرده بود که قیمت نان بین ۵ تا ۲۵ درصد متناسب سازی شده است.
قیمت نان تا پایان مرداد ماه تغییر می‌کند؟
به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، از افزایش قیمت نان در خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد این تصمیم از طرف پایتخت گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی اجرایی شده است.
بر اساس اعلام احمدرضا کشت‌گر، برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرا خواهد شد.
همچنین امروز، معاون اقتصادی استانداری تهران به این موضوع واکنش نشان داد و به همشهری‌آنلاین گفت: هنوز برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان در تهران وجود ندارد.
قیمت نان توجیه اقتصادی ندارد
پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از آن است که احتمالاً اصلاح قیمت نان به‌زودی سراسری شود؛ چراکه نانوایان تهرانی هم درخواست خود برای بالارفتن قیمت را ارائه دادند و به موافقت به آن امیدوار هستند. این نانوایان معتقدند یارانه‌ای که دولت می‌پردازد، مختص آرد است که تنها ۱۰ درصد هزینه تولید را تشکیل می‌دهد و برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.
در همین زمینه رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اینکه دولت معادل ۳۰ درصد تراکنش کارت‌خوان به واحد نانوایی کمک مالی کند، هیچ تغییری در هزینه‌هایی نانوایی ایجاد نمی‌کند. زمانی که هزینه‌ها بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داشته‌اند، این ۳۰ درصد به هیچ عنوان پاسخ‌گو نیست.

محمد سلیمانی درباره دریافت آرد یارانه‌ای توسط نانوایان نیز توضیح داد: تنها ۱۰ درصد قیمت تمام‌شده نان به آرد مربوط می‌شود و باقی آن هزینه‌های سرباری است که هیچ یارانه‌ای برای آن پرداخت نمی‌شود و نانوا مانند سایر واحد‌های صنفی باید آن را بپردازد.
وی در واکنش به دریافت مایه خمیر نان از دولت نیز تشریح کرد: هنوز مشخص نیست راهکار تخصیص مایه به نانوا‌هایی چگونه است؟ مطابق اطلاعاتی که منتشر شده، قرار است از همان سامانه‌ای که آرد به نانوا می‌دهند از همان طریق مایه هم اختصاص داده شود، اما میزان محاسبه و روند آن هنوز مشخص نیست.
قیمت نان در تهران افزایش می‌یابد؟
سلیمانی درباره احتمال افزایش قیمت نان در تهران گفت: ما آنالیز خود را درباه قیمت نان انجام دادیم و آن را در اختیار استانداری گذاشتیم. حال این امیدواری وجود دارد که قیمت نان تا پایان ماه جاری اصلاح شود. با توجه به اینکه نمی‌توان قیمت نان را ناگهانی و به شکل چشمگیری افزایش داد. از این رو، به نظر می‌رسد بهترین مدل همان مدلی باشد که در مشهد اجرا شده است. یعنی بخشی از افزایش قیمت به عهده مصرف‌کننده و بخشی دیگر به عهده دولت باشد.
او درباره میزان افزایش قیمت و اصلاح یارانه نانوا نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه تعیین قیمت نان به عهده کارگروه استانی است، استاندار مشهد پس از برگزاری چند جلسه با نانوایان تصمیم گرفت که ۴۰ درصد به قیمت نان افزوده شود و ۴۰ درصد نیز دولت به نانوایان کمک مالی ارائه کند.
چرا قیمت نان در نانوایی‌ها متفاوت است؟
سلیمانی در خصوص قیمت فعلی نان سنگک و تفاوت قیمت نانوایی‌ها با یکدیگر نیز توضیح داد: وقتی آخرین قیمت‌گذاری مربوط به سال ۱۴۰۰ است و از آن زمان تاکنون تمام اقلام ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته‌اند، نانوا مجبور است برای اینکه حداقل بتواند پول گاز و برق خود را تأمین کند بیشتر از قیمت اعلام‌شده سال ۱۴۰۰ نان عرضه کند.
وی ادامه داد: البته ما مخالف افزایش قیمت‌ غیرمتعارف هستیم. نانوایی‌هایی که نان ۱۰ هزار تومانی می‌دهند باید با آن‌ها برخورد شود، اما نانوایی که نان ۳۰۰۰ تومانی سال ۱۴۰۰ را ۵۰۰۰ تومان می‌دهد باید با آن مدارا شود.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس ، همشهری آنلاین ، تجارت‌نیوز ، خبر ملت