قطعی آب  شهر محمودآباد؛ میراث بی توجهی چندساله
قطعی آب  شهر محمودآباد؛ میراث بی توجهی چندساله
محمودآبادآنلاین:طی روزهای اخیر بار دیگر موضوع قطعی مکرر آب در شهرستان محمودآباد به تیتر نخست رسانه‌های محلی تبدیل شده تا همچنان شاهد تداوم مشکل چندین ساله این شهر باشیم که البته به گفته مسوولان اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومان می‌تواند راه برون رفت از این مشکل باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، طی چند سال اخیر مردم محمودآباد با قطعی های مکرر آب دست و پنجه نرم می کنند ؛ قطعی هایی که علت اصلی آن به اعتقاد کارشناسان از یک طرف  ضعف زیرساخت های آبی و فرسودگی تجهیزات و از طرفی دیگر حجم بالای گردشگر بوده که البته به گفته مسوولان مشکلات زیرساختی شناسایی و در حال رفع شدن است.

البته ید کمبود آب در این شهرستان ساحلی تنها مختص به فصل تابستان و زمان افزایش گردشگر نیست بلکه حتی در نیمه دوم سال هم مردم این شهرستان از کمبود آب و قطعی های مکرر در رنج هستند. طی روزهای اخیر نیز حجم نارضایتی مردم از قطعی های مکرر آب در این شهرستان بشدت افزایش یافته است و حتی پای مردم را به فرمانداری و اداره آب نیز کشانده است.
بررسی های خبرنگار ایرنا از مناطق مختلف شهرستان محمودآباد حاکی از آن است که مشکل قطعی آب تنها به یک منطقه محدود نمی شود و در تمامی نقاط شهرستان بخصوص نقاط شهری مشکل قطعی آب چند ساعت دیده می شود.
مردم چه می گویند؟
یکی از ساکنان منطقه گلشهر در محمودآباد می گوید طی یک هفته اخیر هر شب ساعت ۱۲ شب آب منطقه به طور کامل قطع می شود. این شهروند با بیان این که قبلا نیز وضعیت آب در این منطقه مناسب نبوده است، ادامه می دهد : طی روزهای اخیر قطعی آب بشدت افزایش یافته و در طول روز نیز آب کم فشار است.
همچنین زینب یکی از ساکنان محمودآباد در فضای مجازی نوشت : از ساعت ۹ شب به بعد به طور کامل آب منطقه سکونتش قطع می شود. علاوه بر قطعی کامل شبانه، در طول روز نیز گاهی چند مرتبه آب قطع می شود.
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بیشترین مشکل در منطقه مربوط به واحدهای مسکن مهر و خط آهی می باشد که بیش از ۲ ماه است این مشکل ادامه دارد.
محمد ، یکی از ساکنان منطقه خط آهی نیز نوشته است : در یک هفته گذشته تنها ۲ ساعت در روز آن هم در ساعات ابتدایی روز یعنی ۵ تا ۷ صبح آب به طور کامل وصل است و در بقیه ساعات شبانه روز آب قطع می باشد.

یکی دیگر از کاربران نیز نوشت : از ابتدای فصل تابستان همه روزه واحدهای مسکن مهر با قطعی آب مواجه هستند.
البته طبق بررسی خبرنگار ایرنا ، علاوه بر بخش اعظم ناحیه شهری ، روستاهایی همچون بونده ، برنج ده ، کلوده ، ترسیاب ، حربده و برخی از روستاهای مسیر آمل به سرخرود نیز با قطعی چندین ساعته آب در شبانه روز مواجه هستند.

حق با مردم است

رئیس اداره آب و فاضلاب محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که مشکلات آبی در این شهرستان قابل انکار نیست و مردم حق دارند ، گفت : در ۲ ماه گذشته تمام تلاش ما بر این بوده است که مشکلات و قطعی های مکرری که در خرداد ماه شاهد آن بودیم مجددا در شهرستان تکرار نشود.

عبدالهاشم رضاپور افزود : اما متاسفانه با افزایش دمای هوا و حجم بالای مسافر در محمودآباد میزان قطعی آب در برخی از مناطق شهر افزایش یافته است.

وی با اعلام این که ضعف زیرساخت ها و کهنگی تجهیزات یکی از علت های مشکل آب در این شهرستان است ، گفت : طی سال های اخیر اقدامات مناسبی در خصوص تعویض و بروزرسانی تجهیزات آبی ، توسعه چاه قدیم و بهره برداری از چاه‌های جدید و ارتقای کیفی آب در شهرستان انجام شده و بسیاری از مشکلات و بحران آب در روستاهای شهرستان رفع شده است.

رییس آبفا محمودآباد  توضیح داد : بیشترین افت فشار و قطعی آب مربوط به مناطق شهری از جمله مسکن مهر و منطقه تلیکسر است که در حال حاضر با تانکر آبرسانی در این مناطق انجام می شود ولی متاسفانه تانکرها پاسخگوی نیاز مردم نیستند.

وی افزود : به علت شاخه ای بودن شبکه آبرسانی ، در انتهای مسیر قطعی آب و افت فشار وجود دارد ولی مناطق مرکز شهر مشکل قطعی مکرر وجود ندارد و تنها  ساعت های محدودی با قطعی آب مواجه هستند.

 قطعی آب شهر محمودآباد ؛ میراث بی‌توجهی چندین ساله

رفع مشکل با تقویت خط انتقال آب شهر محمودآباد

رئیس اداره آب و فاضلاب محمودآباد گفت : با تقویت خط انتقال آب شهر محمودآباد و بهره برداری از یک حلقه چاه ، بخش عمده‌ای از مشکلات کمبود تأمین و افت فشار آب شهر محمودآباد رفع خواهد شد.

وی به پروژه اصلاح خط انتقال آب از آمل به محمودآباد اشاره کرد و افزود : این پروژه با لوله گذاری به قطر ۳۱۵ میلی متر در محدوده روستای گالشپل به طول یک کیلومتر در حال انجام می باشد که با اتمام آن نقطه کور خط انتقال از آمل به محمودآباد رفع و آب بیشتری وارد شهر خواهد شد.

رضاپور زمان اتمام این پروژه  قبل از پایان شهریور اعلام کرد و اظهار داشت : علاوه بر این پروژه یک چاه نیز در حال تجهیز شدن است و همزمان با اتمام خط انتقال گالشپل  وارد مدار خواهد شد که ۲۵ درصد میزان آب ورودی به محمودآباد افزایش می یابد.

 قطعی آب شهر محمودآباد ؛ میراث بی‌توجهی چندین ساله

اختصاص بودجه ۲۰ میلیارد تومانی برای آب شرب محمودآباد
فرماندار شهرستان محمودآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توسعه نامتوازن شهری را یکی از علت های کمبود آب در محمودآباد عنوان کرد و گفت : متاسفانه طی سالیان اخیر ساخت و سازهای بی رویه و همچنین افزایش  خانه دومی ها و ویلاهای استخردار سبب افزایش میزان مصرف آب در این شهرستان شده است.
روح الله علیزاده با اشاره یه این که حجم مخزن آب در شهرستان محمودآباد هفت هزار متر مکعب  می باشد ، افزود : با توجه به حجم بالای مسافر به شهرستان ساحلی محمودآباد این میزان آب باید به ۲ برابر افزایش یابد تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.
وی با بیان این که حجم بالای گردشگر یک روی سکه می باشد ، عنوان کرد : روی دیگر سکه فرسودگی تجهیزات آبرسانی در شهرستان محمودآباد است که خوشبختانه در حال شناسایی و  نوسازی می باشد.
فرماندار محمودآباد توضیح داد : با همکاری اداره آبفا استان مشکلات آبرسانی شهرستان شناسایی شده است و به عنوان مثال عمده ترین مشکل که وجود نقطه کور و کاهش یکباره قطره لوله در مسیر رسیدن آب از آمل به محمودآباد در محدوده روستای گالشپل بوده، با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان در حال تعویض می باشد که بزودی وارد مدار می گردد.
علیزاده همچنین به اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات ملی و پروژه های اداره آبفا استان خبر داد و گفت : این اعتبار قرار است برای حفر و تجهیز چاه ، تعمیرات مخزن های هوایی، احداث مخزن جدید هزینه شود تا بخش مهمی از مشکلات تأمین آب شهرستان برطرف شود.

شهرستان محمودآباد اندکی بیش از یکصد هزار نفر جمعیت دارد. این شهرستان دارای ۲ شهر و ۸۴ روستا است و در حال حاضر  بیش از ۴۶ هزار خانوار جزو مشترکین اداره آب این شهرستان هستند.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا