قرص نوافن در هر داروخانه‌ محمودآباد یک قیمتی دارد !؟
قرص نوافن در هر داروخانه‌ محمودآباد یک قیمتی دارد !؟
محمودآباد آنلاین : قرص نوافن جزو آن دسته از قرص هاست که معروف است به قرص های OTC و بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توان آن را دریافت کرد و غالباً تسکین دهنده دردهای مختلف بوده و قرص نوافن یک قرص پر مصرف عمومی هم برای سر درد ، دندان درد ، پا درد و غیره می باشد.

گزارش اختصاصی محمودآباد آنلاین از وضعیت فروش قرص نوافن در داروخانه‌های شهرستان محمودآباد : قصه از آنجا شروع شد که یک شب برای خرید قرص نوافن به یکی از داروخانه های سطح شهر رفته و یک برگ قرص را به قیمت ۱۴ هزار تومان خریداری نمودم و فردا هم به طور اتفاقی یکی از همکاران تماس گرفت و گفت : سرم درد می کند و یه زحمت بکش داری میای اداره یک برگ قرص نوافن برام بگیر ، و من هم به یک داروخانه دیگر مراجعه کردم و مبلغ ۱۲ هزار تومان پول قرص را پرداخت کردم.

تفاوت دو قیمت برای یک قرص آنهم ظرف ۲۴ ساعت فکرم را درگیر کرد ، همین موضوع باعث شده تا ذهنم درگیر شود ، قرص های otc در داروخانه ها زیاد است از سرماخوردگی بگیرید تا انواع مسکن ها ، آنتی بیوتیک ها ، معده درد ، آنتی هیستامین ، ضد حساسیت ها ، داروهای ضد سرفه ،  داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی  ( آسپیرین – ایبوبروفن  – دیکلوفناک – ناپروکسن  ) و دکونژستانها ( ضد احتقانها )

کلمه OTC مخفف over-the-counter به معنی فروش دارو بدون نسخه است و براین اساس، افراد بدون تجویز و نسخه پزشک هم می‌توانند از داروخانه‌ها دارو تهیه کنند و متاسفانه بخش قابل توجهی از افراد جامعه به خود درمانی روی می آورند و با بروز کوچکترین علائم از یک بیماری یا درد به سراغ یکی از همین قرص های otc می روند. به منظور تحقیق کلی درباره این دارو و قیمتش در سطح شهرستان محمودآباد چندین گروه را آماده کردیم و از تمام داروخانه های شهر محمودآباد و سرخ رود و روستای خشت سر ، روستای بیشه کلا ، روستای کلوده این دارو را تهیه کردیم و مستندات قیمت ها (فیش پرداخت) موجود است ولی به موجب اصل صیانت از حقوق افراد فعلا منتشر نمی کنیم.

ولی نکته ای که جالب توجه است این دارو با تولید شرکت الحاوی  در ۸ داروخانه شهر محمودآباد و دو داروخانه شهر سرخ رود و داروخانه های روستاهای خشت سر ، بیشه کلا و کلوده به نرخ ۹۶۰۰ تومان ، ۱۰۰۰۰ هزار تومان ، ۱۱۵۰۰ تومان ، ۱۲۰۰۰تومان ، ۱۲۳۰۰ تومان ، ۱۴۰۰۰ تومان خریداری شد.

برخی از داروخانه ها ادعای این را داشتند خریدشان قبلی است ، برخی میگفتند نرخ جدید ابلاغ شده ، برخی ها میگفتند خریدش ۱۱۵۰۰ تومان می باشد و هر داروخانه مجاز است ۱۵% سود بگیرد و بعضی افراد آشنا هستند و داروخانه از سر تکریم از سود خود میگذرد.

برای تحقیق بیشتر در این باره با دکتر محمد تنها پزشک و داروساز و یکی از افرادی که در محمودآباد داروخانه شبانه روزی دارد مصاحبه و گفتگویی داشتیم.

وی یکی از چالش های پیش روی داروخانه ها که تعداد آن در شهر رو به افزایش است را آیین نامه جدید ابلاغ شده از سوی معاون بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بر عکس گذشته افراد راحت‌تر مجوز داروخانه می‌گیرند و این باعث بروز تخلف شده و دیگر فضای رقابتی وجود ندارد و این درحالی است در گذشته بر اساس شاخص هایی سخت گیرانه تر مجوز داروخانه صادر می‌کردند .

محمد تنها گفت: آیین نامه جدید ابلاغ شده فقط شامل حال داروخانه شده است چراکه آیین نامه شرکتهای پخش پیچیده و سخت است و افرادی که هستند سهامدار چند شرکت تهیه و توزیع دارو هستند و خیلی از این افراد شرکت ها پزشک و داروساز نیستند و زنجیره نهایی که داروخانه ها هستند حساس‌اند گرچه در این حوزه حساسیت لازم وجود ندارد .

این پزشک داروساز اخذ مالیات ها کمرشکن و مستقیم و هزینه اجاره مغازه ، هزینه حقوق و بیمه پرسنل ، هزینه های آب و برق و گاز و.. دست به دست هم می‌دهند تا داروخانه ها برای تامین هزینه های جاری دست به تخلف و گرانفروشی بزنند و شرایط سخت اقتصادی حاکم بر داروخانه به شکلی است که اگر بالای سر هر داروخانه یک سرباز بگذارند باز هم تخلف صورت می‌گیرد .

وی افزود: با توجه به افزایش فارغ التحصیلان در رشته داروسازی امتیاز شرکت تولید و توزیع دارو به افراد و جوانان فارغ‌التحصیل و متخصص داده نمی‌شود و حتی تامین کننده و توزیع کنندگان نقش بسزایی در این بخش دارد و حتی شرکت پخش دارو را نیز به سادگی مجوز نمی دهند ، اما بابت داروخانه به سادگی مجوز می‌دهند.

محمد تنها افزود: در بحث بیمه فقط قیمت ها افزایش پیدا می‌کند بدون اینکه همگام با آن تعهدات بیمه نیز افزایش پیدا کندو این حوزه نیز نیاز به اصلاح و تغییر و بازبینی نرخ ها دارد.

وی در خاتمه گفت: دست فارغ‌التحصیلان داروساز از حضور در راس شرکت های پخش و واردات دارو کوتاه است و امور قوانین در این حوزه سخت و پیچیده و نشدنی است و جایی که با سلامت مردم طرف است فرصت تخلف ایجاد می‌کنند .

 

افزایش قیمت، عدم ثبات و خرید قبلی از جمله بهانه های داروخانه ها برای فروش دارو با قیمت بالاتر است و تامین کننده، تولید کننده، توزیع کننده، دارو انحصاری است و این بخش در تعیین و قیمت گذاری تاثیر گذارند که حساسیت ها در این بخش کمتر است و بخش قابل توجهی از داروخانه ها دلایل گرانفروشی را نرخ گذاری از سوی این شرکت ها عنوان کردند و گفتند: امور غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی باید به این مسئله ورود جدی تری پیدا کنند.

اما چیزی که برای ما جالب بود سبد قرص های OTC که تعداد آنها در داروخانه ها زیاد بود و نوافن یکی از داروهایی بود که ما در موردش تحقیق کردیم و شاید سایر قرص ها نیز از این قاعده مستثنی نباشید چرا که قرص های OTC شامل حال بیمه نمی‌شوند ، و بدون نسخه ارائه می‌شوند و در این شرایط سخت اقتصادی برای تامین هزینه ها ، داروخانه ها مجبور به افزایش قیمت ها و به نوعی تخلف هستند.

در خاتمه باید گفت: قطعا مهمترین رسالت بخش معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و  دانشگاه علوم پزشکی نظارت بر عدم تخلف و برخورد جدی با عاملان اصلی تخلف بالاخص شرکت های تهیه و تولید و توزیع دارو می باشد که به نوعی با سلامت افراد جامعه رابطه مستقیم دارند.

 

 

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین