فصل سرد ناجیان غریق محمودآباد در دل گرما
فصل سرد ناجیان غریق محمودآباد در دل گرما
محمودآباد آنلاین : باوجود اینکه در بهترین فصل سال از نظر اوج کاری ناجیان غریق قرار داریم اما این دومین سالی است که کرونا فصل گرم ناجیان را به فصلی سرد و بی رونق بدل کرد.

بیش از یک سال و نیم است که شیوع بیماری کرونا استخرها و همچنین طرح دریا را تعطیل کرده است و طی این مدت ناجیان غریق بسیاری از کار بیکار شده اند و به گفته مسئولان به سمت شغل های دیگر رفته اند.

البته ناگفته نماند که مشکلات ناجیان غریق در مازندران تنها منوط به شرایط کرونایی و تعطیلی طرح دریا نیست بلکه عواملی همچون عدم پرداخت مطالبات و نبود امکانات آنها را نسبت به این شغل بی انگیزه کرده است و به گفته رئیس هیات نجات غریق محمودآباد ناجیان این شهرستان دست از ناجیگری برداشتند و به شغل های زودبازده روی آوردند.

سعید خادمی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: شهرستان محمودآباد دارای ۳۲ کیلومتر ساحل است که در این محدوده ۸۴ نقطه حادثه خیز وجود دارد که برای پوشش این نقاط در دوشیفت صبح و عصر حداقل به ۱۶۸ ناجی نیاز است.

وی افزود: شهرستان محمودآباد به دلیل اینکه نزدیک ترین شهر ساحلی از سمت پایتخت است یکی از شهرهای پر مسافر استان است وبه علت دارا بودن ۱۳۶ کوچه که به دریا منتهی می شود و امکان حضور مسافر در تمام نقاط ساحلی را فراهم می سازد ، سهولت دسترسی به دریا در مناطق کور تبدیل به تهدید شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ ناجی در محمودآباد مشغول به کار هستند گفت:با وجود اینکه طبق جلسات استانداری مجوز ۱۰۰ ناجی در شهرستان داده شده است ولی ناجیان حاضر به کار نیستند.

رئیس هیات نجات غریق شهرستان محمودآباد اصلی ترین علت این عدم تمایل را در پرداخت نشدن مطالبات ناجیان عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه نه تنها امسال هنوز مبلغی برای ناجیان واریز نشده بلکه مقداری از مطالبات سال گذشته نیز باقی مانده که با گذشت یکسال پرداخت نشده است.

وی همچنین از نبود امنیت شغلی و عدم بیمه ناجیان غریق شکوه کرد و افزود: در این شغل پر ریسک که ناجیان از جان خود برای نجات جان دیگران می گذرند خود هیچگونه امنیت شغلی ندارند و حتی از حق بیمه شدن که طبیعی ترین حق این افراد است محروم هستند.

وی نبود امکانات کافی برای ناجیان را یکی دیگر از علت های فاصله گرفتن از این شغل دانست وگفت:متاسفانه ناجیان غریق ما از کمترین امکانات نیز محروم هستند.

خادمی گفت: نه تنها جت اسکی و قایق برای نجات جان افراد غرق شده تامین نشده بلکه حتی ابتدایی ترین نیاز یعنی تیوپ هم نداریم و حتی یک سایه بان نیز برای ناجیانی که در دل گرما باید زیر آفتاب سوزان ساحل باشند وجود ندارد.

وی همچنین از پای کار نبود دستگاه های اجرایی انتقاد کرد و گفت: هلال احمر، شهرداری و سایر ارگان ها پای کار نیستند و در شرایط سخت امسال که طرح دریا تعطیل شد ولی خانه های مسافر همچنان باز است و هجوم مسافران به دریا به قوت خود باقی است ،هیات نجات غریق شهرستان را تنها گذاشتند.

اینها تنها قسمتی از مشکلات ناجیان بی منجی و آفتاب سوخته ی دریای خزر بود که از زبان رئیس هیات نجات و غریق محمودآباد گفته شد، ناجیانی که به فکر امنیت جان مسافران هستند اما هیچ مسئولی به فکر امنیت شغلی این افراد نیست.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین