به گزارش محمودآباد آنلاین؛ این طرح ملی که از سوی حامد نیکپی دبیر آموزش و پرورش محمودآباد و پژوهشگر برگزیده شایسته تقدیر وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، به همت و پیگیری وی، امروز با حضور منصور کیایی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران، مهدوی رئیس دفتر پیش دبستانی و معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران، نصری مدیر آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد، اسماعیلنیا بخشدار مرکزی محمودآباد، معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش شهرستان و دهیار و اعضای شورای اسلامی و جمعی از دانش آموزان روستای خشتسر از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد افتتاح شد.
حامد نیکپی ایده پرداز و مجری این طرح در این رابطه در گفتگو با خبرنگار محمودآباد آنلاین بیان کرد: یکی از مواردی که در حوزه آموزش و پرورش باید به آن توجه نمود، لوازم نوشتاری مورد استفاده دانش اموزان میباشد.
ایشان در این طرح اثبات نمودند که دانش اموزان کلاس سوم ابتدایی به بعد میباید از خودنویس برای نوشتار استفاده نمایند. ایشان این دلایل را بیان نمودند:
وی در رابطه با دلایل خود برای انتخاب خودنویس گفت: جوهر خودنویس با فشار کمتری نسبت به مداد و با چسبندگی بیشتر نسبت به خودکار به کاغذ میچسبد که باعث میشود دانش آموزان هنگام نوشتن خستگی کمتری را احساس کنند و دانش آموزان راغب میشوند زمان بیشتری را به نوشتن بپردازند.
وی افزود: با توجه به ساختار نوک خودنویس و نوع جوهر دهی، نوشتن با خودنویس برای دانش آموزان لذت بخش است که بنابرین با توجه به لذت نوشتن با خودنویس دانش آموزان به نوشتار و آموزش علاقمندتر میگردند.
این پژوهشگر اذعان داشت: با همگانی شدن استفاده از خودنویس در بین افراد جامعه و با توجه به لذت نوشتن با خودنویس، افراد جامعه تلاش مینمایند تا زمان بیشتری را به نوشتار بپردازند و همچنین مطالب بیشتری برای نوشتن داشته باشند. بدین این منظور، افراد کتاب و یا مطالب بیشتری را مطالعه مینمایند تا حیطه دانستنیهای خود را وسعت ببخشند تا اینکه مطالب بیشتری برای نوشتار داشته باشند و استمرار در این مسیر باعث ایجاد فرهنگ کتابخوانی در جامعه میگردد که از ارکان پیشرفت فرهنگی یک جامعه محسوب میشود.
حامد نیکپی ادامه داد: با توجه به ساختار نوک خودنویس و جریان جوهر، دانش آموزان هنگام نوشتن با خودنویس میبایست دقت بیشری را اعمال نمایند که این باعث بهبود مهارتهای حرکتی و شکل گیری نظم در ساختار فکری دانش اموزان خواهد شد.
نیکپی با بیان اینکه کارشناسان از پیوند دست خط با شخصیت افراد تاکید میورزند، اظهار کرد: با توجه به استفاده از خودنویس برای امضا و یا نوشتار مدیریتی، جایگاه و پرستیژ مدیریتی در ذهن دانش آموزان ایرانی القا میگردد.
به گفته وی هنر خوشنویسی در مجموعه هنرهای تجسمی مانند تذهیب و معرق در نوشتار فارسی عجین شده است. با توجه به اینکه رسم خط فارسی که حالت خوشنویسی، خطاطی و هنری در نوشتار را در خود جای داده است، میتوان با قاطعیت بیان کرد که خودنویس به عنوان بهترین ابزار برای نوشتن در نوشتار فارسی خودنمایی میکند که انجام این طرح باعث خواهد شد تا هنر کهن خوشنویسی و زیبا نویسی در جامعه نهادینه شود.
لازم به ذکر است که طبق اظهارات این طراح و پژوهشگر این طرح تا سال ١۴٠٧ مورد استفاده کلیه دانش آموزان سراسر کشور قرار خواهد گرفت.
- نویسنده : امیرعباس رضاپور
- منبع خبر : محمودآباد آنلاین