سرخ‌رود و شیراز در آستانه انعقاد تفاهم نامه برگزاری هفته مشترک فرهنگی
سرخ‌رود و شیراز در آستانه انعقاد تفاهم نامه برگزاری هفته مشترک فرهنگی
محمودآباد آنلاین : شهردار سرخ‌رود از انعقاد تفاهم‌نامه هفته مشترک فرهنگی با شیراز خبر داد و گفت: فعالیت و اقدامات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی در عرصه ارتقای فرهنگ و احقاق حقوق شهروندی زیر بنای اصلی توسعه شهری است.

محسن کبود فیروزجایی با اشاره به اینکه سرخ‌رود در ابتدای مسیر جاده تاریخ و فرهنگ شمال به جنوب ایران (دریای خزر به خلیج فارس) قرار دارد، اظهار داشت: بر این اساس جاده فرهنگ و تاریخ مورد مطالعه قرار گرفته تا شهرهایی که در  این مسیر پایدار و موفق خواهند بود، بتواند از ریزترین مقوله‌های وابسته به این توسعه بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: از آنجائیکه قصد داریم تا طرح جامع و چشم‌اندازی مهم در توسعه سرخ‌رود با رعایت موازین علمی–عملی در مبلمان و گفتمان فرهنگی شهری بوجود آوریم بنابراین باید نگاهی تیزبین به تحولات و موفقیت‌های هم نوع خود در سطح شهرها و کلان شهرهای ایران و جهان داشته باشیم.

شهردار سرخ‌رود خاطرنشان کرد: انتخاب شهری موفق، نکته بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم از اندیشه‌ها و قابلیت‌های توسعه پذیری آن الگو برداری کرده و آن را با پشتوانه بر داشته‌های غنی خویش، بوم آورد کنیم.

کبود فیروزجایی یادآور شد: مطمئناً این اقدامات باعث توسعه و تحول شهر از همه مناظر شده و این رهگذرِ مقوله فرهنگ، ریشه و اساس این توسعه است بنابراین دستیابی به قرابت‌های مشترک فرهنگی، تاریخی، گردشگری، مذهبی و اقتصادی مهمترین رکن این مقوله خواهد بود.

وی ادامه داد: از این رو مکاتبات بسیار خوب و مفیدی در ماه‌های گذشته با شهرداری شهر شیراز توسط نمایندگان دو طرف صورت پذیرفته و پیام دوستی و فرهنگی خویش را به آن شهرداری رساندیم.

شهردار سرخ‌رود افزود: پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا در زمینه‌های مشترک فرهنگی و در ادامه، توسعه و تحولات شهری به آغاز و فرجامی نیک دست یابیم.

کبود فیروزجایی با اشاره به اینکه سرخ‌رود چه پتانسیل‌ها و بستری دارد که این اتفاق مهم فرهنگی–تاریخی در آن رقم می‌خورد، گفت: شهری بکر برای توسعه همه جانبه (مبلمان و شهرسازی سیستماتیک)، ساحل (احداث اسکله و متعاقباً بازرگانی و گردشگری دریایی)، موجودیت دو تپه باستانی مهم بنام قلاکتی و قلاتپه با کشف شواهدی شاخص و کم نظیر از عصر آهن، اشکانی-ساسانی و اسلامی (با قدمتی بیش از ۳۰۰۰سال)، رودخانه هراز سرخ‌رود، رودخانه‌ای مهم و قابل قایقرانی (گردشگری آبی)، قرارگیری در شریان مواصلاتی–ترانزیتی شمال ایران (جاده ساحلی)، موجودیت تالاب قوهای مهاجر، که از آن بعنوان تالابی بین‌المللی یاد می‌شود، از جمله پتانسیل‌های این شهر گردشگری است.

وی همچنین از انجام کاوش باستان شناسی دریایی برای پیدایی بندر گمشده دریابار (با توجه به مکتوبات شاید ردی از آن در سواحل سرخ رود پیدا شود)، کشف شواهدی از قلعه ماهانه سر (مرعشیان) از مهمترین پایگاه‌های تشییع در دوران میانی اسلام، مطالعه و جانمایی احداث موزه دریایی، مردم شناسی و باستان شناسی و مطالعه برای اجرای جاده سلامت ساحلی سرخ‌رود به‌عنوان دیگر ظرفیت‌های گردشگری این شهر نام برد.

شهردار سرخ‌رود گفت: به پیوست این اتفاق شهرهای کاشان، اصفهان و بوشهر در دست مطالعه و اقدام برای برقراری و انعقاد تفاهم نامه در راستای احیای جاده تاریخ و فرهنگ شمال به جنوب ایران هستیم.

کبود فیروزجایی یادآور شد: امیدواریم هر آنچه که پیش می‌آید در جهت شادی و پاسداشت مواریث عظیم فرهنگی و هنری سرخ‌رود و در پی آن مثمر ثمر برای ایران عزیزمان شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاالله خروجی این اقدامات، پس از عملیاتی شدن و رسیدن به نقطه آغاز و انجام، به اطلاع شهروندان محترم سرخ‌رود خواهد رسید.

  • نویسنده : بهناز مقدس
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین